Automatické denné svietenie sa na prvý pohľad zdá ako bezúdržbový systém moderných áut, ktorého prítomnosť nemôže ničomu a nikomu uškodiť. Ak sa správne používa, je to skutočne tak, po vodičovi sa však aj napriek tomu vyžaduje určitý stupeň ostražitosti a zodpovednosti.
Inak môžete narobiť viac škody ako úžitku. Problémom sa totiž stáva moment, kedy je z hľadiska bezpečnosti potrebné prepnúť z denného svietenia na stretávacie svetlá. Ako sa totiž presviedčame každý deň priamo na cestách, automatické systémy otupujú naše zmysly aj zodpovednosť.
„Nestarám sa, auto to predsa robí za mňa samo,“ určite ste už túto okrídlenú vetu v súvislosti s akýmkoľvek automatickým systémom v aute neraz počuli. Spokojní majitelia sa tak snažia ospravedlniť výdavky za rôzne príplatkové asistenčné a komfortné systémy, ktoré im uľahčujú život a často ich aj klamlivo zbavujú akejkoľvek zodpovednosti za prípadné neskoršie škody, ktoré „automatika“ niekedy reálne napácha.
Tentoraz sa budeme baviť o dennom svietení, ktoré sa stáva rovnako samozrejmou súčasťou nových áut, ako kedysi posilňovače riadenia, či elektrické sťahovanie okien. Jednoducho, k autu ich dostane každý. Koniec, koncov, takzvané denné svietenie (DRL), teda celodenné povinné svietenie platí na Slovensku už od roka 2009. Je tu teda s nami viac ako desaťročie. Čo sa za ten čas zmenilo?
Zábudlivcom naproti
Príchod povinnosti svietiť celý deň spočiatku priniesol na cesty dosť chaosu. Odhliadnuc od faktu, že trochu zanikli motocyklisti, ktorí svietili už predtým, sa na cestu vyrojilo veľa zábudlivých vodičov. Takže polovica áut jazdila s rozsvietenými svetlami, polovica bez nich. Čas denných svetiel, ako ich poznáme dnes, mal ešte len prísť. O rôznych LED pásikoch ani nehovoriac.
Povinnosť svietiť aj cez deň postupne prenikala do legislatívy stále väčšieho počtu európskych krajín, automobilky preto zareagovali a do nových áut začali postupne zavádzať systémy denného svietenia DRL.
Šlo o svetlomety, ktoré sa automaticky rozsvietili po naštartovaní auta a vodič sa nemusel o ich aktiváciu starať. Platné požiadavky však hovorili len o svietení vpredu, zadné svetlomety sa pri dennom svietení vôbec neriešili. A tu niekde je teda koreň dnešného problému.
Veď svietim!
Dnes sú DRL svetlá automaticky súčasťou každého nového auta, o denné svietenie sa tak vôbec nemusíte starať. A stále menej áut na denné svietenie využíva klasické žiarovky (väčšinou s príkonom 20 – 25 W, aby sa šetril alternátor, aj hlavné svetlomety), postupne ich totiž nahrádzajú úspornejšie LED pásy rôznych tvarov.
Zadné svetlá však pri aktívnych DRL svetlách na väčšine áut stále nesvietia. Výnimky sa nájdu, propagátorom rozsvietených zadných LED svetiel sú dnes najmä automobilky Renault, Peugeot, či Audi, postupne sa však pridávajú aj ostatní výrobcovia.
Práve v nesvietiacich zadných svetlách spočíva možné nebezpečenstvo, teda že pri zníženej viditeľnosti vodič zabudne včas zapnúť hlavné svetlomety, aby bolo jeho auto viditeľné aj zozadu. A zďaleka sa pritom nebavíme len o šere, či nebodaj tme.
Zapršalo, no a?
Mnoho dnešných áut je vybavených svetelnými senzormi, ktoré dokážu denné svetlá prepnúť na stretávacie automaticky. Robia tak pri poklese intenzity okolitého svetla (napríklad pri vjazde do tunela), či dokonca pri aktivácii stieračov, na základe ktorých systém predpokladá dážď a s ním aj zníženú viditeľnosť.
Veľa vodičov však pod vplyvom činnosti automatických systémov akosi prestáva uvažovať a zabúda, že ich zozadu nevidno. Často sa tak deje práve krátko po daždi, kedy už nemajú pustené stierače, no za autom sa stále dvíhajú gejzíry vody dokonale maskujúce takmer celú zadnú časť vozidla.
Svedkami áut jazdiacich bez rozsvietených zadných svetiel sme často aj v šere, či v hmle, kedy si ich vodiči neuvedomujú, že spredu ich síce ostatní vidia, no zozadu to už tak celkom platiť nemusí. Práve z tohto dôvodu dnes stále viac áut začína pri aktivovaných DRL svetlách svietiť aj tými zadnými. Kým totiž podľa aktuálnych štatistík pomohli denné svetlá zabrániť až osem až 15 percentám nehôd, pri aktivovaných aj zadných svetlách by toto číslo mohlo ešte narásť.
Podľa údajov britského autoklubu RAC navyše až 62 percent vodičov už zažilo v praxi situáciu, keď jazdili aj za zníženej viditeľnosti za autom bez rozsvietených zadných svetiel. Zároveň však až osem percent z nich uviedlo, že netušia, či im pri aktivovaných DRL svetlách svietia aj tie zadné.
Naša rada teda znie, nespoliehajte sa vždy bezhlavo len na automatické denné svietenie a nezabúdajte ani cez deň pri zníženej viditeľnosti aktivovať stretávacie svetlá. Pomôžete tým nielen vodičom jazdiacim za vami, ale zvýšite aj vlastnú bezpečnosť. Pamätajte na to.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.