Poznáte to, garáž je ďaleko a nechať auto stáť cez noc na ulici je akosi pohodlnejšie. Časom sa z toho stane zabehnutá rutina, ktorú si sami pred sebou nejako obhájime a z ulice sa stáva „garáž“ natrvalo.
Platí to najmä pri starších autách, na ktorých nám záleží predsa len trochu menej, často sa to však týka aj tých novších. Parkovanie auta na ulici má aj svoje riziká, o jednom z nich ste pritom možno ani netušili.
Že si auto trvalo parkujúce na ulici vyžaduje zvýšenú starostlivosť, je hádam každému jasné. Pravidiel, ako sa starať o takto „zagarážované“ auto je mnoho, no v aktuálnom období je tu aj iná hrozba. Sú ňou drobné lístky a semená padajúce zo stromov, takže ak vám na aute záleží, dávajte si pozor najmä na parkovanie pod brezou.
Dary prírody
Tí starší si iste spomenú na tradičný problém áut koncernu Volkswagen (Golf IV, Octavia I, SEAT Toledo II) s pomalými stieračmi. Po rokoch sa z nich skrátka akosi vytratil život a stierali stále pomalšie. Problémom bol korodujúci mechanizmus stieračov, ako dôsledok vodou zaplaveného priestoru pod stieračmi (pod krycím plastom, takzvaným torpédom).
Lístie v kombinácii s drobnými semienkami, blatom a prachom upchalo odtokové kanáliky pod čelným sklom a priestor sa naplnil dažďovou vodou. Tá zaplavila celý mechanizmus stieračov a bolo vybavené. Tam to však nekončí, odtiaľ bol totiž už len kúsok k tomu, aby sa voda dostala po podlahe až k nohám cestujúcich. Že je to dávno minulosť? Určite nie, riziko je stále aktuálne aj pri novších autách (odhliadnuc od faktu, že týchto starších áut sú stále plné ulice).
Aj pri nových autách by sme mali (nielen) plast pod oknom dôkladne pravidelne čistiť
A v týchto dňoch, keď zo stromov na ulici padá stále viac malých semienok a lístočkov zo stromov pri cestách, je táto téma o to „horúcejšia“. Prevencia je pritom jednoduchšia, než by sa mohlo zdať. Stačí pravidelne čistiť spomínaný plast pod čelným oknom.
Pre potreby tohto článku sme nafotili svoje staršie auto (v rámci súkromného projektu „lacná mobilita“), ktoré stojí celý rok na ulici a musí pritom znášať všetky nástrahy a rozmary aktuálneho počasia (rovnako to však platí aj pre nové autá, ak s nimi dlhodobo parkujete pod holým nebom).
Neďaleko jeho parkovacieho miesta je pritom aj breza, z ktorej v tomto období neustále padajú malé semienka so záhadnou schopnosťou preniknúť do každého otvoru a cez ventilačnú sústavu dokonca aj do interiéru auta (ak ich nezachytí filter, ktorý následne zapchajú).
Ak ich skombinujete s malými lístkami, máte zaujímavú prírodnú zmes padajúcu na autá a robiacu neplechu. Na priložených fotografiách (aj s komentárom) vám ukážeme miesta, kde dokážu narobiť najviac škody a odkiaľ je ich užitočné včas odstrániť.
Ako predísť problémom?
Práve plast pod čelným oknom je Achillovou pätou áut parkujúcich pod stromami. Sú tu odtoky dažďovej vody, ktoré drobné semienka rady upchávajú. A ak sa dostanú pod plast, ich práci pri upchávaní ďalších odtokových otvorov už nič nezabráni. Neporiadok z tohto plastu pravidelne upratujte, pre kondíciu vášho auta je to veľmi dôležité.
Po otvorení motorovej kapoty sa väčšinou dostanete k miestam, kde sa lístočky z plastu pod oknom splavujú dažďovou vodou a časom usádzajú. Určite ich pravidelne odstraňujte skôr, než sa dostanú do menej prístupných odtokových otvorov.
Vo "výskumnom" Fiate sa nahromadilo už v priebehu trojtýždňového parkovania pod brezou (s autom sa medzitým samozrejme pravidelne jazdí) poriadne veľa neželaných nečistôt. Viete si potom asi predstaviť, koľko vody dokáže takýto neporiadok nasať a vytvoriť mazľavú kašu.
Nielen v prípade Fiata na fotografiách je v priestore pod "torpédom" mechanizmus predných stieračov. Ak sa odtokové otvory upchajú a priestor sa naplní vodou (čo sa najmä pri starších autách deje skutočne často), všetky pohyblivé kĺby trpia a korodujú, čoho dôsledkom je pomalší chod stieračov, zvýšená námaha motora stieračov a väčší nápor na elektroinštaláciu (v extrémnom prípade to preventívne "odpáli" poistku).
Dôkladne očistite aj vnútorné rohy v motorovom priestore. Takéto úsady lístia a prachu nasajú vodu a veľmi ľahko "založia" nové ohnisko korózie (ak ich včas neodstránime). Drobný neporiadok sa rád chytá aj pri tesneniach. Je potrebné ho čistiť, inak nasáva vodu a pôsobí korozívne na lemy, ktoré držia tesnenia.
Odtekajúca dažďová voda so sebou berie aj nečistoty z karosérie a tie sa zachytávajú na rôznych častiach v odtokových žľaboch. Z času na čas ich čistite. Nečistoty zachytávajú vlhkosť a sú ložiskom neskoršej korózie.
Novšie autá už majú ochranu pred nečistotami zo stromov vyriešenú lepšie, ani tu však nie sú mriežky účinné na sto percent. Čistite preto plast pod čelným oknom, inak sa dostanú až pod toto takzvané "torpédo" a odtiaľ ich už nikto nedostane.
Cez malé otvory na odtok dažďovej vody sa následne semienka dostanú až pod plast, kde môžu nerušene tvoriť nánosy a časom spôsobovať škody i neželanú koróziu.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.