Blížiaca sa emisná norma Euro 7, o ktorej plnom záverečnom znení ešte nie je rozhodnuté, ale taktiež pretrvávajúci nedostatok polovodičov a energetická kríza. Automobilový priemysel má pred sebou neľahké časy, k čomu sa navyše pridáva nutnosť postupne prechádzať od spaľovacích motorov k elektrifikovaným alebo plne elektrickým verziám áut.
Tlak je teda na výrobcov obrovský, no ani predchádzajúci rok nebol ľahký. Ukazujú to dáta analytickej spoločnosti JATO Dynamics, ktorá vyhodnocuje napríklad i predaje vozidiel. Aktuálne údaje hovoria o tom, že za uplynulý rok sa v Európe, v Británii, Švajčiarsku, Nórsku a na Islande predalo celkom 11,3 milióna vozidiel.
Toto číslo však rozhodne nemožno považovať za pozitívne, ide totiž o pokles voči predpandemickému roku 2019 až o 29 percent a o najhorší výsledok od roku 1985. Podpísali sa pod to nielen obmedzenia spojené s pandémiou, ale taktiež jej dôsledky v podobe čipovej krízy, ktorá automobilky trápi už nejaký ten piatok.
Problémy vo výrobe navyše ešte podčiarkla inflácia a v neposlednom rade vojnový konflikt na Ukrajine, ktorý pre veľkú časť značiek stopol alebo obmedzil dodávky niektorých dôležitých dielov.
Dodacie lehoty nových áut sa teda v uplynulom roku výrazne predlžovali a zákazníci začali čoraz viac siahať po dostupnejších modeloch. Z časti ich k tomu núti celková neistota na trhu a často i horšia finančná situácia, keďže snáď všetko zdražuje a autá nie sú výnimkou.
JATO Dynamics zároveň zverejnilo tabuľku najpredávanejších vozidiel za rok 2022, ktorú sme vám zhrnuli v 15 TOP modeloch v hlavnom videu. Podotknúť treba, že napríklad taký „kráľ európskych predajov“ Volkswagen Golf, držiaci prvú pozíciu v zozname už od roku 2007, padol o štyri priečky nižšie.
Z 15 najpredávanejších modelov sa medziročne zvýšil predaj iba ôsmim, z toho sú však dva modely úplné novinky a teda navýšenie predajov o stovky percent nie je úplne smerodajné. Väčšina potom rástla len o jednotky percent.