Na Slovesku úrady ku koncu minulého roka evidovali 3,35 milióna registrovaných vozidiel, ktoré po našich cestách jazdia. Veľký podiel však tvoria vozidlá výrazne staršie ako 10 rokov, čo má za následok, že sa vekom vozového parku radíme k najhorším krajinám v celej Európe. Nespôsobuje to len obľúba špecifických „starších áut s jedinečným charakterom“, jazdenky si totiž Slováci zaobstarávajú najmä kvôli výhodnejšej cene – na nové vozidlá jednoducho veľké zastúpenie obyvateľov nemá financie.
Prejavuje sa to aj teraz, keď ceny noviniek v ponukách značiek za uplynulý rok výrazne vzrástli a za 10-tisíc eur si dnes už žiadny nový automobil nedokážete zaobstarať. Aj tie najskromnejšie vybavené, najslabšie a najmenšie modely áut totiž štartujú na čiastkách okolo 11-tisíc až 12-tisíc eur. Ak potrebujete voziť rodinu a využívať vozidlo aj na cesty za oddychom (takže nabaliť kufor batožinou napríklad štvorčlennej rodiny), musíte rátať s ešte o poznanie vyššou sumou.
Nepomôže tomu ani pripravovaná emisná norma Euro 7 či nútená transformácia ponúk automobiliek na elektrifikované či plne elektrické vozidlá. To cenu za mobilitu ešte navýši a vlastníctvo osobného vozidla sa stane pre veľkú časť Slovákov nedosiahnuteľnou métou. Teda, ak by sa neobzerali po zánovných či ojazdených kúskoch. Tým však chcela pristrihnúť krídla úprava registračných poplatkov, ktorá mala odrážať už i ekologický faktor (s vekom) a výkon jazdeniek – vo výsledku tak hrozili od apríla 2023 poplatky pri každom prepise výkonného starého auta až do takmer štyritisíc eur. Pokojte teda i v hodnote auta. Čo sa zmenilo?
Zostáva vám 71% na dočítanie.