Zvyšovanie cien neutícha ani v roku 2024, no s príchodom mnohých noviniek sa spolu s cenovkou navýšila taktiež technologická výbava jednotlivých modelov. Môžu za to čoraz rozsiahlejšie a prísnejšie požiadavky EÚ, ktoré tlačia na výrobcov v súvislosti s bezpečnostnými a asistenčnými systémami. Najnovšie sa rozrástla povinná výbava o niekoľko systémov, ktoré spadajú do takzvaného balíka GSR2 (General Safety Regulations 2), pričom od júla tohto roka sa bez toho do predaja nedostane žiadne nové vozidlo.
Po problematických posledných rokov sa však automobilový priemysel konečne ako-tak pozviechal a niektorí výrobcovia už pristupujú aj na skutočne výhodné zľavy alebo zvýhodnenia, ktoré spravia ich automobily atraktívnejšími. Do doby, kedy ste skromnejšie vybavených menších zástupcov na trhu vedeli kúpiť za magických zhruba 10-tisíc eur, sa však už nevrátime.
Najpredávanejšie autá na slovenskom trhu za prvý polrok 2024, podľa údajov ZAP SR:
Slováci sa však aj napriek vyšším cenovkám nebáli siahnuť po nových kúskoch, v prvom polroku sa na našom trhu predalo celkom 47 142 nových áut, čo predstavuje medziročne nárast v registráciách o 3,7 percenta. Ide o pomerne malý nárast, respektíve skôr stagnáciu, ktorú predikoval samotný Zväz automobilového priemyslu SR, z ktorého štatistík počet registrácií vyplýva. Dôvodom sú, neprekvapivo, stúpajúce ceny áut.
Podstatne väčší nárast zaznamenali medziročne elektromobily, keď ich predaje stúpli v porovnaní s minulým rokom o 13,5 percent. Na slovenských cestách ich za prvý polrok 2024 pribudli 1 233, avšak stále je to veľmi skromný podiel z celkového počtu predaných automobilov na Slovensku (2,6 percenta).
Z pohľadu elektrifikácie vedú najmä „bezstarostné“ hybridné verzie vozidiel a mild-hybridné prevedenia, ktorých zástup sa aj v ponukách automobiliek medziročne zvýšil. Dvojica si ukrojila štvrtinový podiel pri predajoch nových áut (25,6 percent). Predaje naftových automobilov aktuálne stagnujú, ich podiel na predajoch sa prakticky zastavil na úrovni 21,6 percenta. Naopak, vedú v súčasnosti konvenčné benzínové motorizácie, ktorých podiel predstavoval na predajoch 46 percent.
Z pohľadu popularity a predajov tento rok vedie v predajoch mladoboleslavská Škoda Auto, ktorej sa za prvých šesť mesiacov 2024 podarilo zákazníkom predať 9 592 kusov vozidiel. Na druhej priečke sa umiestnila japonská Toyota s 5 048 registráciami, nasleduje Hyundai s počtom 4 538 vozidiel, za ním je Volkswagen s 4 376 registráciami a päťku uzatvára Kia s predanými 4 286 kusmi.
Šieste miesto v štatistickej tabuľke predajov patrí rumunskej Dacii, ktorej sa podarilo v prvých šiestich mesiacoch predať 2 302 kusov áut, nasleduje Mercedes-Benz s počtom 1 740 áut, Suzuki s počtom 1 569 áut, BMW s počtom 1 389 áut a na desiatej priečke je Renault, ktorý predal za prvý polrok celkom 1 299 kusov vozidiel.