Prestížna anketa Európske auto roka (COTY – Car Of The Year) má na starom kontinente dlhú tradíciu a zisk titulu je pre konkrétne automobilky, ktorých modelov sa prebojoval až na čelo rebríčka, dôvodom na oslavu. Na bruselskom autosalóne aktuálne predstavili víťaza ďalšieho ročníka, ktorý si pripisuje titul Európske auto roka 2025.
Odborná porota, zložená zo 60 motoristických novinárov a odborníkov z 23 krajín (ruská porota je naďalej z účasti suspendovaná), vyberala na základe testov a osobných preferencií najskôr sedem finalistov z celkovo 41 nominovaných automobilov. Každý z nich však musel pre účasť v ankete spĺňať presne stanovené požiadavky.
Pozrite si výsledky ankety COTY 2025, spolu s výsledným hodnotením na základe počtu bodov:
Všetky vozidlá musia byť nové a zároveň v predaji už pri nominácií či najneskôr pred koncom roka 2024 na piatich alebo viacerých európskych trhoch. Celkový výber modelov do veľkej miery odrážal aj aktuálnu situáciu na trhu a tiež trend, akým sa plánujú automobilky v blízkej budúcnosti uberať.
Aj preto bolo z kandidátov až 25 modelov disponujúcich čisto elektrickým pohonom, prípadne ponúkajúcich batériovým pohonom ako jednou z možných alternatívnych motorizácií v ponuke značky. Okrem toho sme v zozname nominovaných našli aj pomerne početný zástup čínskych vozidiel, ktoré majú v pláne ešte výraznejšie zamiešať karty v Európe.
Medzi sedem finalistov ankety sa po výbere odbornej poroty dostali modely Alfa Romeo Junior, Citroën C3/ë-C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 a Renault 5. A výsledok? Je to druhýkrát v celkom 62-ročnej histórii ankety Car Of The Year, čo jedna značka zopakovala zisk titulu dokonca dva roky po sebe. Bolo to v rokoch 1995 a 1996 s modelom Fiat Punto a Fiat Bravo. Odvtedy sa to už nikdy nestalo, až doteraz.
Víťazom sa stal malý štýlový retro-elektromobil Renault 5, ktorý bol korunovaný za najlepšie auto roka 2025 v Európe, keď vo finále porazil ďalších šesť súperov. Tohtoročné vydanie bolo konkurencieschopnejšie ako kedykoľvek predtým, pretože všetky modely finalistov mali elektrifikované deriváty, väčšina z nich dokonca plne elektrické.
Týmto víťazstvom Renault 5 preberá štafetu od svojho brata Renaultu Scenic, ktorý minulý rok získal najvyššie ocenenie v ankete a porazil zúčastnených konkurentov. Víťazstvo si však tento rok pripisujú v podstate „dva“ modely – Renault 5 E-Tech a zároveň jeho top výkonový derivát v podobe hothatchu Alpine A290.
Renault 5 pritom len nedávno získal i slovenský cenník, ktorý dokáže upútať rozumne nastavenou kúpnou cenou i bohatou výbavou už v základe. Na výber sú pre tunajších zákazníkov dve kapacity batérie a tri výbavové stupne, pričom voliť možno slabší variant s výkonom 120 koní a 40 kWh batériou alebo silnejší s výkonom 150 koní a batériou na úrovni 52 kWh. Dojazd potom dosahuje 300 až 410 kilometrov, v závislosti na verzii.
Vrcholný model Alpine A290 potom ponúkne výhradne väčšiu 52 kWh batériu (s dojazdom 380 kilometrov) a výkon sa odvíja od zvolenej verzie: GT a GT Premium poskytujú výkon 130 kW, zatiaľ čo verzie GT Performance a GTS majú výkonom až 160 kW. Maximálny krútiaci moment elektromotora je však vždy 300 Nm.