StoryEditor

Jazda na diaľnici? O niektorých pravidlách vodiči ani netušia, no musia ich dodržiavať

13.05.2025, 11:29
  • Štatistiky hovoria, že diaľnice patria k najbezpečnejším typom komunikácií.
  • Napriek tomu sa práve tu stávajú nehody s najtragickejšími následkami.
  • Dôvod? Vysoká rýchlosť, nedodržiavanie bezpečných odstupov a často aj elementárna neznalosť pravidiel. 

Diaľnica predstavuje špecifický typ cestnej komunikácie, kde platia osobitné pravidlá. Sú navrhnuté ako rýchle a efektívne dopravné tepny, no aby však plnili svoj účel bez zbytočných tragédií, je nevyhnutné dodržiavať zákona i princípy bezpečnej a defenzívnej jazdy.

Podľa slovenskej legislatívy je minimálna povolená rýchlosť na diaľnici 80 kilometrov za hodinu a maximálna 130 kilometrov za hodinu. Táto rýchlosť však nie je „nárokovateľná“ – musí byť totiž vždy prispôsobená aktuálnym podmienkam na ceste, poveternostným podmienkam a taktiež hustote premávky.

Často vidíme vodičov, ktorí tlačia na plyn aj v hustej premávke alebo za dažďa, akoby maximálna povolená rýchlosť bola povinnosťou a nie limitom. Ak prší, je hmla alebo sa tvoria kolóny, je nevyhnutné spomaliť aj výrazne pod hranicu 130 kilometrov za hodinu alebo pod „osemdesiatku“. Paradoxne, práve jazda rovnakým tempom ako okolie, aj keď pomalším, robí v zhustenej premávke a kolónach dopravu plynulejšou i bezpečnejšou.

image

Vyblikuje a trúbi na vás niekto v ľavom pruhu na diaľnici? Pokutu môžete dostať vy

Najdôležitejšie je potom uvedomiť si, že šoférovanie nie je súťaž. Na diaľnici nie je dôležité byť prvý, ale doraziť bezpečne do cieľa. Každý vodič by mal mať na mysli, že za volantom nerozhoduje len o svojom živote, ale aj o životoch ostatných účastníkov cestnej premávky. Dodržiavanie pravidiel, ohľaduplnosť a neustála pozornosť – to sú tri piliere bezpečnej jazdy na diaľnici. Ako môžu vodiči prispieť k zníženiu rizika nebezpečných situácií, nehôd a ohrozeniu zdravia seba aj ostatných?

Pravidlo pravého pruhu? Najčastejšie ignorované

Slovenský zákon o cestnej premávke jasne stanovuje, že na diaľnici sa jazdí primárne v pravom jazdnom pruhu. Rýchlejší ľavý jazdný pruh alebo stredný jazdný pruh možno používať len na predchádzanie, odbočovanie alebo na meniace sa zaradenie pri súbežnej jazde. Napriek tomu môžeme na našich diaľniciach pravidelne vidieť vozidlá „parkujúce“ v ľavom pruhu, hoci pravý je úplne voľný.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-05-09 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nesmrteľné jazdenky: Ako dokážete predĺžiť životnosť auta s vysokým nájazdom? 02 - Modified: 2025-05-02 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Vyblikuje a trúbi na vás niekto v ľavom pruhu na diaľnici? Pokutu môžete dostať vy 03 - Modified: 2025-05-06 12:32:45 - Feat.: 1 - Title: Zaslúžite si svoj vodičák? Mnohí zostanú prekvapení, aké medzery vlastne majú 04 - Modified: 2025-05-07 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nehodovosť na slovenských cestách klesá, tvrdí polícia. Do pomoci zapája aj občanov 05 - Modified: 2025-05-12 10:34:52 - Feat.: 1 - Title: Obľúbené SUV ide na Slovensku na dračku: Zlodeji ho ukradnú za pár sekúnd, v hľadáčiku majú aj ďalšie modely
01 - Modified: 2025-06-29 07:03:55 - Feat.: - Title: Zásah polície v Košiciach sa skončil tragicky, podozrivý muž po vyjednávaní spáchal samovraždu 02 - Modified: 2025-06-29 07:00:00 - Feat.: - Title: Pod vplyvom konzervatívcov: Indonézia pripravuje masívnu cenzúru digitálneho obsahu 03 - Modified: 2025-06-28 22:00:00 - Feat.: - Title: Stúpajú aj doteraz prehliadané modely. Toto je 10 najpredávanejších áut na Slovensku 04 - Modified: 2025-06-28 17:36:44 - Feat.: - Title: Polícia vyšetruje závažný incident v Košiciach, jedna osoba skončila v nemocnici 05 - Modified: 2025-06-28 07:59:01 - Feat.: - Title: Len 43 percent obyvateľov Slovenska má skúsenosti s generatívnou umelou inteligenciou, je to viac ako v Česku
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
29. jún 2025 10:04