StoryEditor

Blíži sa koniec Volva, ako ho poznáme. Vyskúšali sme jeho top novinku

10.08.2017, 23:15
Vyskúšali sme jedno z najlepších áut od Volva, ktoré si môžete vybrať. Výkonná limuzína nás potešila, ale v niečom sklamala.

Už to nie je bežná automobilka. Švédi začínajú ísť tvrdo svojou cestou, ktorá stavila na budúcnosť. Model S90 v R-Design vyhotovení je pastvou pre oči, no prakticky je to jedno z posledných áut klasickej éry. Jazdí skvele, no ak sa vám páči, mali by ste sa poponáhľať. Prečo? 

Len prednedávnom dostali všetci fanúšikovia veľkých a silných motorov facku. Alebo sa to dá napísať aj naopak. Nadšenci elektromobility mohli začať otvárať šampanské. Volvo chce od roku 2019 ponúkať len nové hybridné alebo elektrické autá.

​Stáva sa prvou veľkou tradičnou automobilkou, ktorá stanovila dátum, odkedy plánuje ukončiť výrobu áut iba so spaľovacím motorom. Elektrické autá sú už v odvetví jasným trendom a pomaličky stúpa ich popularita. Jasným príkladom čisto elektrickej automobilky je Tesla.

Volvo však bude aj naďalej po roku 2019 vyrábať spaľovacie motory pre autá, ktoré budú uvedené na trh pred oznámeným dátumom. Napríklad pre naše testované S90 R-Design. Teda zákazníci sa nemusia báť, že jednoducho prepukne chaos a na podporu klasických motorov sa zabudne. Teda aspoň nie hneď. 

Blíži sa koniec benzínu a nafty

Súčasne chce Volvo v roku 2019 začať vo všetkých svojich modelových radoch ponúkať elektrické alebo hybridné vozidlá. Čo sa už v súčasnosti pomaly deje. 

V praxi to však znamená, že v budúcnosti nebude v ponuke žiaden model Volva bez elektrického motora. „Toto vyhlásenie znamená koniec áut poháňaných len spaľovacím motorom,“ uviedol vo vyhlásení minulý mesiac generálny riaditeľ značky Hakan Samuelsson.

HN/Drahomír Piok

Zavrhnutie „klasických áut“ je však nesmierna škoda. Volvo má skvelé športové autá. Napríklad minulý rok tajne zajazdilo rekord na Severnej slučke, kde sa automobilky predbiehajú v časoch na jedno kolo a porovnávajú sa medzi sebou. Sériový model S60 Polestar tam dokázal vytvoriť čas, ktorý porazil aj špičkové BMW M4, alebo dokonca aj Lamborghini Gallardo. Aj keď sa to odohralo v minulom roku, na všetko sa prišlo prakticky až teraz. 

Podľa generálneho riaditeľa Volva však všetko záleží na zákazníkoch. „Keďže čoraz viac ľudí vyžaduje elektrifikované vozidlá, chceme vedieť reagovať na ich súčasné, ale aj budúce potreby,“ uviedol pri ohlásení prechodu na elektrické autá generálny riaditeľ značky Hakan Samuelsson. Navyše, v severských krajinách sú elektrické autá extrémne populárne. Môžu za to však aj dotácie a výhody, ktoré ich stavajú nad „obyčajné autá“.   

HN/Drahomír Piok

​Medzi rokmi 2019 a 2021 plánuje švédska značka predstaviť päť nových, čisto elektrických vozidiel. Tri z nich pod značkou Volvo a dve pod značkou Polestar. Výkonným riaditeľom tejto divízie sa stane Thomas Ingenlath, dizajnér, ktorý stojí za aktuálnym štýlom Volva.

A pri dizajne by sme sa odrazili späť do reality. Zabudnime na chvíľu na čisto elektrickú budúcnosť. Sadáme si do modelu S90, ktorý sme už testovali v rôznych vyhotoveniach. Tento je však za volantom najzaujímavejší. Aj kvôli označeniu R-Design. 

Konečne niečo nové

Sýtomodrá farba a obrovské disky priťahovali pohľady na špeciálne Volvo takmer všade. Označenie R-Design nie je primárne balíkom, ktorý len upraví vzhľad, ale aj vlastnosti auta. Podvozok je tu tuhší a nižší ako pri obyčajnej verzii. Rovnako aj riadenie a nastavenia auta sú športovejšie. Ak však čakáte brutálnu verziu, ktorá by sa mohla porovnávať s BMW M alebo AMG, tak na to môžete zabudnúť.

Mnohých sklamem, aj keď napíšem, že pod kapotou bol len štvorvalec. Volvo jednoducho ide vlastnou cestou, a to aj v tomto ohľade. Že by nám však radikálne chýbal výkon, nemôžeme potvrdiť. 

HN/Drahomír Piok

​Testovaná verzia niesla označenie T6. Čiže benzínový motor a 320 koní. Balík R-Design si však môžete zakúpiť k akejkoľvek verzii, aj najslabšej. Aj k dieselovému modelu D3 s výkonom 150 koní. V podobnom duchu to robia aj ostatné automobilky so svojimi športovými úpravami. 

S90 je primárne stavané ako pohodlné a priestranné auto. A správa sa tak pri jazde aj v tejto verzii. Hoci máte k dispozícii slušný odpich, rýchlosť doslova pohlcuje spracovanie auta. Do reality vás vráti až pohľad na tachometer alebo policajt, ktorý vám máva, aby ste spomalili. Je to ako v luxusnom Mercedese, ktorý má šialenú akceleráciu, no vy sa vnútri necítite ako v pretekárskom aute. 

Je to luxus, ktorý vyhovuje mnohým majiteľom. Auto sa stále aj v tejto verzii dokáže „plaviť“ a pokúša sa „vyrovnávať“ slovenské cesty. Dokonca lepšie jazdí v komfortnom než športovom režime, kde je zbytočne tvrdé. 

Volvo vs. BMW a Mercedes

Spracovanie interiéru je prakticky totožné s tým, čo vidíme vo Volvách v posledných rokoch. Pohodlné kožené sedadlá, veľký dotykový displej a tu navyše aj prvky, ktoré sú z karbónu. Celý interiér je však v tmavej čiernej farbe v kombinácii s hliníkom či bielym prešívaním kože. 

HN/Drahomír Piok

​Trojramenný volant má v tomto prípade aj pádla pod ním, ktoré pomáhajú športovej jazde. Minimalistický dizajn sa osvedčil a zákazníci si ho veľmi obľúbili. 

O pohon sa stará spomínaný dvojlitrový štvorvalec, ktorý má udávanú spotrebu 7,3 litra. Má 320 koní, a tak nemá problém túto hodnotu presiahnuť. V meste sa budete pohybovať na úrovni pod 10 litrov a v prípade jazdy mimo mesta sa budete pomaly blížiť k tomu, čo sľubuje výrobca. 

Sila motora ide na všetky štyri kolesá, čo pomáha aj akcelerácii. Nie je to rekord, no údaj 5,8 sekundy na sto kilometrov poteší. Krútiaci moment dosahuje slušných 400 Nm. Volvo sa v prípade nemeckej konkurencie môže v hierarchii dokonca takmer porovnávať aj napríklad s 540i alebo E400. Obe však majú pod kapotou šesťvalec, a tak sú o niečo výkonnejšie a rýchlejšie. 

HN/Drahomír Piok

​Ak by sme zobrali do úvahy model 530i alebo E300, kde používa BMW a Mercedes štvorvalec, tak má Volvo prevahu.

S90 s motorom T6 a balíkom R-Design je tak zaujímavým prienikom, kde sa spája severský luxus a športovosť, ktorú dôstojne reprezentuje. Základná cena testovaného auta v pomerne bohatej výbave je 60-tisíc eur.

Páči sa nám však, že Volvo má na cestách nezameniteľný podpis a v prémiovej kategórii sa nemá za čo hanbiť. Hoci ťahá pri náročných zákazníkoch za kratší koniec.

01 - Modified: 2024-12-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Spodná voda, žaloba aj zbabraný megatender. Volvo v Košiciach napreduje podľa plánu, no veľká brzda je štát 02 - Modified: 2024-12-25 18:30:00 - Feat.: - Title: Ideme proti prúdu, štátna kasa sa môže opäť oprieť o automotive. To sa môže rýchlo zmeniť, varuje odborník 03 - Modified: 2024-12-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Slovensko sa ocitlo v bubline. Výrobcovia áut čakajú rekordy, ich matky zas čelia veľkej kríze (analýza HN) 04 - Modified: 2024-11-28 14:08:57 - Feat.: - Title: Fico podal trestné oznámenie. Ide o výstavbu závodu Volvo, štát mal prísť o desiatky miliónov eur 05 - Modified: 2024-11-24 23:00:00 - Feat.: - Title: Nielen automobilky sú v kríze. Tá postihla aj segment, ktorý na Slovensku zamestnáva štvornásobok ľudí
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
28. december 2024 17:29