StoryEditor

Prvá jazda s malým svalnatým Fordom. Dokáže novinka prekonať konkurenciu?

16.01.2018, 10:50
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Má skvelý dizajn, pohon všetkých kolies a rezervu na dverách kufra, ako jeho prapredkovia do terénu. Ford Ecosport sa po presťahovaní do Európy výrazne zmenil.

On celý Ecosport je medzi tými dnešnými naleštenými frajermi na veľkých kolesách a zvýšených podvozkoch dosť výrazný exot. Automobilky dnes vyrábajú SUV a z nich odvodené crossovery tak, aby čo najviac pripomínali klasické hatchbacky - jazdou aj vzhľadom.

Ford Ecosport je medzi nimi na pohľad skoro off-road. Má vysokú svetlú výšku (19 centimetrov, ktoré má benzínová verzia, mával kedysi napríklad Nissan Patrol - off-road legenda) a rezervu na kufri. Ale má to aj limity - kvôli tej rezerve, ktorú môže dostať na chrbát, má dosť nepraktické otváranie kufra do strany (ako chladnička), interiér miestom zrovna nepoteší, kufor už vôbec nie a cenovka je sebavedomejšia ako u konkurencie.

Brazílsky prisťahovalec žije v Rumunsku

Toto auto totiž pôvodne stavali pre cesty Južnej Ameriky, kde sa od roku 2003 v Brazílii vyrábala a predávala jeho predchádzajúca generácia, táto aktuálna je na trhu od roku 2012. Ecosport sa však na slovenský trh dostal len nedávno s "európskym" faceliftom pri ktorom sa zmenilo 2 300 dielov (otázne je, ako to vo Forde počítajú, ale zvyčajne sa hovorí, že je auto zložené z piatich tisíc dielov, čerstvo uvedený Ecosport je tak z polovice nové auto).

​Stále má však dosť sebavedomú štartovnú cenovku - bonusových 15 490 eur je oproti konkurentom viac, než by sa patrilo, ale ponúknuť toho vie dosť. A je tu tiež predpoklad na zlacnenie - Ford totiž už Ecosport nemusí voziť cez oceán z Brazílie, ale vyrába ho pre Európu vo svojej rumunskej fabrike v Craiove, kde na linke nahradil nekonvenčné malé MPV B-MAX.

Pokiaľ ide o vzhľad, je to asi najväčší svalovec medzi takýmito autami. Hlavne z boku pôsobí veľmi mohutne. Áno, asi nikdy sa ctitelia vyvážených proporcií a uhladeného vzhľadu nevyrovnajú s tým, že na zdvihnutom podvozku a s "bacuľatým" pontónom karosérie vždy Ecosport vyzerá, že má veľmi malé kolesá (aj keď je na najväčších 17-palcových), ale je to kvôli veľkej ploche nad zadným podbehom.

Dizajnéri vygumovali trojdielnou prednú masku predchodcu a namaľovali namiesto nej jednu veľkú v duchu ostatných SUV od Fordu. Sonja Vanderberková z nemeckého diazjnového štúdia značky pripomína ešte nové svetlá a nárazníky na oboch koncoch 4,1-metrového auta. A tiež dvojfarebné lakovanie karosérie s kontrastnými strechami.

Dvere od chladničky potrebujú miesto

Dvere kufra sa neotvárajú hore, ale do boku (kľučka je ukrytá v pravom svetle). Je to skôr frajerské ako funkčné, ale pôsobí to zaujímavo. Pri pozdĺžnom parkovaní je to na obtiaž, musíte jednoducho myslieť na to, či budete potrebovať otvárať kufor a nechať si tak meter a pol miesta vzadu. Vo Forde priznávajú, že by úprava konštrukcie na otváranie hore stála veľké peniaze. A prečo to tak Ecosport má?

Pretože jeho dôležitým štýlotvorným prvkom na juhoamerických trhoch je práve tá rezerva uchytená na veku kufra (u nás za príplatok 225 eur). Samotné náhradné koleso je veľmi ťažké a piate dvere vážia pokojne 30 kíl, čo by znamenalo veľké nároky na dimenzovanie mechanizmu, ktorý má pol metra zdvihnúť hore a bezpečne ho udržať. Ak si pri modeli Ecosport za rezervu nepriplatíte, dostanete lepiacu sadu. S rezervou však neprikúpite ťažné zariadenie alebo parkovaciu kameru.

Ford

Sedí sa vysoko

Vnútro je oveľa krajšie, ako malo predchádzajúce brazílske prevedenie, hlavne materiály sa o dosť vylepšili. Interiér je typicky moderne Fordový: pekný volant, veľmi slušné sedačky, tablet hore na prístrojovke s logickým ovládaním a rýchlymi reakciami a drôtiky vyhrievania čelného skla, z ktorých mám mihanie pred očami (hlavne v noci a pri daždi).

Sedí sa tu veľmi vysoko. Miesta je v pozdĺžnom smere v kabíne tak akurát, od štvormetrového auta nemožno čakať veľké zázraky. Vpredu majú k sebe cestujúci vcelku blízko lakte, ale nie je to nič obťažujúce. 185 centimetrov vysoký vodič si za seba sadne dozadu tak nejak normálne a má tam aj dosť miesta na hlavu. Horšie je to v kufri, je totiž krátky (objemovo má 334 litrov), na kočík to bude chcieť trochu šikovnosti.

Jazdí ako SUV

Podvozok vie Ford vyšľachtiť veľmi dobre. V istote jazdy je Ecosport bez chyby, v zákrutách si pomáha vektorovaním krútiaceho momentu (pribrzďuje vnútorné koleso, okolo ktorého sa auto ochotnejšie stočí do oblúka). Dokonalosť sestry Fiesty (technický základ je u oboch áut rovnaký) nemá, v oblúku sa vysoká karoséria predsa len viac nakloní, ale nie je to nič strašidelné. Nutné je však priznať, že na rozdiel od malých crossoverov, ktorých je dnes veľa a ktoré jazdia ako normálne prikrčené hatchbacky, sa Ecosport správa predsa len viac ako SUV.

S komfortom je to veľmi dobré, aj na veľkých dierach dokážu tlmiče dotlmiť jednotlivé kolesá. Tlmiče však majú malý zdvih, takže na hrbolatejšej ceste sa Ecosport trochu zmieta.

Ford

​O veľmi slušnej 19-centimetrovej svetlej výške podvozku už reč bola, ale je tu paradox: pri naftovej verzii je podvozok o tri centimetre bližšie k zemi. Je to dané tým, že podvozok je výrazne pozmenený, zadná náprava je u predokolky tvorená klasicky torznou priečkou, do štvorkolky upravili viacprvkovú z Kugy.

Pridali aj kardan a mokrú medzinápravovú lamelovú spojku pripájajúcu pohon zadnej nápravy. Bleskurýchlo spína len pri prešmyku predných kolies, nie je to ako napríklad u konkurenčného riešenia Haldexu, ktorý v posledných generáciách aj pri jazde rovno pri normálnej adhézii prenáša malé percento krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Systém Fordu dokáže preniesť na zadnú nápravu až polovicu svojej sily.

Nový diesel

Ecosport predstavuje Európe úplne novú turbodieselovú jedna-päťku pomenovanú EcoBlue. Motor s výkonom 125 koní a 300 Nm krútiacim momentom sme v novom Forde vyskúšali. Má príjemne naladenú spojku a vyhladenú charakteristiku - zaberie v nízkych otáčkach a ťahá ešte za 3500 otáčkami. Občas je v interiéri počuť jeho dieselový hlas, no neobťažuje to.

Moderný motor dostal nekonvenčnú technológiu riešiacu problém s emisiami oxidov dusíka (NOX). Aby splnil prísne ekonormy, nenasadili mu úplne bežnú technológiu SCR využívajúcu k odbúravaniu škodlivín chemickú reakciu s močovinou, ale technológiu LNT. Tento takzvaný "zachytávač noxu" využívajú automobilky pri menších autách, ale vie sa, že to už prestáva stačiť pre to, aby podliezli emisné limity.

Ford

​Vo Forde teda LNT zdvojili, jeden LNT katalyzátor je za výfukovými zvodmi, druhý pod autom na výfukovom potrubí. Vraj je to o trochu lacnejšie ako SCR a výhodou je bezobslužnosť na rozdiel od SCR, kam je potrebné dolievať špeciálny roztok močoviny. Ale vo Forde tiež priznávajú, že toto nekonvenčné riešenie museli zvoliť preto, že nemali kam dať nádrž na močovinu. Pôvodná konštrukcia Ecosport s niečím takým proste nepočítala a nájsť v aute dobre prístupný priestor na päťlitrovú nádrž je väčší problém, ako sa na prvý pohľad zdá.

Diesely v tejto kategórii áut zrovna "na dračku" nejdú, oveľa predávanejšie budú podľa očakávania predokolky s benzínovým agregátom. Pre Ecosport je k dispozícii na Slovensku litrový trojvalcový turbobenzín v dvoch výkonových verziách - 125 a 140 koní. K benzínovému motoru pôjde tiež prikúpiť miesto šesťstupňového manuálu meničový automat.

Pri prvej jazde sme išli najprv s benzínovým a potom s naftovým prevedením viacmenej rovnakú trasu podobným tempom. V prvom prípade sme ju zdolali za osem litrov, v druhom za 7,2 litra. A dynamickejšia jazda to rozhodne nebola.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 22:30