Segment SUV modelov či menších crossoverov sa stáva čoraz obľúbenejším a niet sa teda čomu čudovať, že automobilky chrlia novinky tohto typu naozaj často. Inak to nie je ani v prípade kórejskej automobilky Hyundai.
Štýlový model s názvom Kona vzbudil najmä svojím vzhľadom pomerne búrlivú diskusiu, nemusí sa totiž páčiť každému, avšak značka v poslednom čase prináša modely, za ktoré sa naozaj nemusí hanbiť. Bude medzi ne patriť aj tento nápadný crossover, tak trochu dvojča sesterskej Kie Stonic?
Pritiahne pohľady
Hyundai ponúka model Kona zatiaľ v dvoch motorizáciách, ktoré sme si mohli aj my v týždennom teste vyskúšať. Na prvý pohľad je ťažké spoznať, o ktorú z dvojice verzií vlastne ide. Prezradia to len malé detaily.
Celkový dizajn je tak trochu prekvapivý, pretože pri uvedení na trh nezapadal do ponuky modelov automobilky, čo sa však v budúcnosti má zmeniť príchodom rôznych noviniek. Napríklad nová generácia Santa Fe už preberie charakteristické znaky, akými sú napríklad predné svetlomety.
Nájdeme ich tu totiž hneď v troch radoch – horný úzky pás plní funkciu LED denného svietenia a smeroviek, nasledujú hlavné LED svetlomety a pod mohutnou maskou chladiča nájdeme aj svetlá do hmly. Výraznú farbu karosérie dopĺňa plastové lemovanie a v zadnej časti dvojúrovňové svetlá – úzke koncové svetlomety, a v spodnej časti smerovky, svetlo spiatočky či hmlovka.
Vzhľad sa vám jednoducho buď páči, alebo nie. Pôsobí však pomerne dynamicky, odvážne a najmä sviežo. Pri jazde vďaka svojskému dizajnu dokonca často pritiahne aj pohľady okoloidúcich ľudí.
Konzervatívnejší interiér
Po presunutí do kabíny môžeme vidieť už pomerne známe riešenia. Dizajnéri sa „odviazali“ najmä na karosérii, naopak, pri interiéri sa držali pri zemi. Až na farebné lemovanie výduchov klimatizácie, farebné prešívanie či s karosériou ladiace bezpečnostné pásy tu nenájdete vlastne nič, čo by bolo zásadne nové. Riešenia poznáme už z iných modelov značky, čo však nie je výčitka.
V strede palubnej dosky je osadený dotykový displej infotainmentu so skôr priemerným grafickým spracovaním, no zato s dobrými reakciami na dotyk. Potešia aj hardvérové tlačidlá a príjemný vyhrievaný multifunkčný volant.
Vzhľadom na to, že auto má na dĺžku 4 165 milimetrov, je potrebné sa najmä na zadných sedadlách trochu uskromniť. Nie je to však nič hrozné. Predné sedadlá majú mierne bočné vedenie, čo pre tento typ auta úplne postačuje. Sú pohodlné aj na dlhšie jazdy a v našom prípade boli vo vyhotovení v kombinácii látky a kože.
Skromnosť si musí nájsť svoje miesto aj v batožinovom priestore, ktorý má objem 361 litrov a dvojité dno, no po sklopení zadných sedadiel získate rovný priestor s objemom až 1 142 litrov.
Nie práve dokonalý výkon
Kona prichádza na úvod s dvojicou benzínových motorov, a to so základným litrovým trojvalcom T-GDI s výkonom 120 koní a krútiacim momentom 172 Nm, či s 1,6-litrovým štvorvalcom. Ten je spojený výhradne s automatickou sedemstupňovou prevodovkou, ktorá prenáša výkon 177 koní a krútiaci moment 265 Nm na všetky kolesá.
Trojvalec ako základná voľba nenáročným používateľom postačí. Je potrebné však očakávať mierne vibrácie a väčší hluk oproti štvorvalcu, no poteší vcelku dobrá pružnosť. Menší problém nastáva pri plnom obsadení vozidla, keď agregát prosí o viac výkonu. Práca s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou je v tomto prípade príjemná a spotreba sa počas testu pohybovala približne na úrovni 6,5 až sedem litrov na sto kilometrov.
Lepšiu voľbu vidíme rozhodne v „jednašestke“ s pohonom všetkých kolies a s automatickou prevodovkou. Takmer 180 koní na aute cítiť a pružnosť je teda naozaj na podstatne lepšej úrovni. Problém vám nebudú robiť ani predbiehania, no skôr spotreba. Štvorvalec si totiž z nádrže rád odpije aj takmer 10 litrov pri diaľničnom tempe, či priemerne 7,8 litra počas celého testu.
Ak využívate naplno výkonnostný potenciál motora, dostanete sa pomerne ľahko k dvojcifernému číslu. Všetko teda významne závisí od spôsobu vašej jazdy, pri väčšej snahe sa totiž dá dosiahnuť spotreba aj pod sedem litrov na sto kilometrov.
Prevodovka radí komfortne, rýchlo a nemáme k nej vlastne žiadne výhrady, v športovom režime následne podrží otáčky vo vyšších polohách. K dispozícii máte pritom aj pohon všetkých kolies a dokonca tlačidlo LOCK, čím môžete napevno zapojiť do práce k prednej náprave aj zadnú. Problém teda modelu Kona nerobí ani prejazd miernym terénom, ktorý dokáže s prehľadom zvládnuť.
Svetlá výška je pri výkonnejšej verzii na úrovni 177,5 milimetra, a teda oproti slabšiemu súrodencovi je vyššia o 6,5 milimetra. Pri 1,6-litrovom agregáte nahradilo torznú priečku nezávislé zavesenie kolies, ktoré prispieva k väčšiemu komfortu pri jazde. Ten je, mimochodom, na slušnej úrovni, mierne tvrdší podvozok však vie nerovnosti na cestách filtrovať vcelku dobre.
Exot, ktorý si obľúbite
Samozrejme, Kona ponúka vodičovi aj množstvo asistenčných a bezpečnostných systémov, ako je to už dnes pri moderných autách zvykom. Spomenúť môžeme napríklad udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré funguje veľmi dobre. Ako sme mali možnosť zistiť, kórejská novinka sa nestratí ani v miernom teréne a ani na trhu. Dokáže na seba totiž strhnúť pozornosť a záujemcom má aj čo ponúknuť.
Ide o štýlový crossover, ktorý si však podľa nášho názoru lepšie rozumie s 1,6-litrovým benzínovým motorom, vďaka ktorému môžete získať aj pohon všetkých kolies a pre pohodlie tiež automatickú sedemstupňovú prevodovku. Na druhej strane je tu potrebné počítať s vyšším apetítom modelu, keď oproti trojvalcu budete stáť na čerpacích staniciach o čosi častejšie.
Novinka priniesla do segmentu svojím odvážnym dizajnom svieži vietor a tento rok má pribudnúť aj nedávno predstavená elektrická verzia Kona Electric či dieselové zastúpenie motorov. Cena základnej verzie štartuje na 14 490 eurách, v prípade najvyššej výbavy Style, 1,6-litrového motora, sedemstupňovej automatickej prevodovky a pohonu všetkých kolies je následne cena na úrovni 24 490 eur.
Hyundai Kona
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 591 cm3
Prevodovka: 7-stupňová
automatická dvojspojková
Poháňaná náprava: predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 130/5 500 ot./min.
Krútiaci moment: 265/1 500 – 4 500 ot./min.
(Nm/otáčky)
Objem batožinového priestoru (l): 361
Objem palivovej nádrže (l): 50
Cena modelu: od 14 490 eur