Neuveriteľné sa naozaj stalo skutočnosťou. Nemecká prémiová automobilka Mercedes-Benz prišla na trh so svojím vôbec prvým prémiovým pickupom svojho druhu s označením X.
Vďaka aliancii Renault – Nissan získal model kvalitný technický základ, no rozhodne tu nemôžeme hovoriť len o Navare s trojcípou hviezdou v maske. Mercedes tu totiž urobil poriadny kus práce, ktorý je vo výsledku naozaj skvelý a poznať ho.
Totožný a pritom iný
Áno, nedá sa popierať, že Mercedes si pri výrobe pomohol už dobre známym a skvele fungujúcim modelom Nissan Navara. Je však potrebné dodať, že už na prvý pohľad sa výrazne odlišuje od svojho japonského „súrodenca“.
Ak sa zameriame na parametre, nemecká novinka narástla o 40 milimetrov do dĺžky, o 70 milimetrov do šírky a o deväť milimetrov do výšky. Okrem toho pôsobí podstatne mohutnejšie a agresívnejšie, no ukrýva v sebe aj istú štipku elegancie.
Vďaka svojskej prednej časti si auto na cestách určite nepomýlite – dostalo veľkú masku chladiča s trojcípou hviezdou, úzke Full LED svetlomety či charakteristické črty podobné veľkému SUV modelu Mercedes GLS.
Z profilu sa spojenie s japonským pickupom odoprieť nedá, keďže v podstate všetko okrem výrazných blatníkov zostalo na svojom mieste. To však nie je výčitka, keďže všetko spolu výborne ladí. V zadnej časti potom nájdeme zmenu v podobe koncových svetiel.
V interiéri sa toho taktiež dosť zmenilo. Samozrejme, nečakajte kabínu s vypracovaním špičkového „S-ka“, všetko sa drží v pracovnej rovine. To však neznamená, že si tu niektoré luxusné prvky nenašli svoje miesto, môžeme pokojne opäť hovoriť o strope medzi pickupmi. Mercedes tak spája dva rozdielne svety - luxus a pracovné zameranie pickupov.
Kvalitné spracovanie je príjemne doplnené o tvrdé plasty, štýlové okrúhle výduchy klimatizácie či výborne fungujúci sedempalcový displej infotainmentu. Multifunkčný volant padne krásne do ruky, no neodpustíme si jednu pomerne významnú výčitku.
Hoci ide o naozaj veľké auto, odkladacích priestorov je tu veľmi málo. Teda aspoň tých praktických. Napríklad taký základ, ako je mobil, ten jednoducho neviete mať položený niekde poruke. Pre cestujúcich je však miesta dostatok na predných kožených sedadlách, ale tiež na zadných. I keď sa musia mierne uskromniť.
V aute sedíte podstatne vyššie a máte tak dokonalý prehľad o dianí okolo vás, čo je v premávke určite výhoda. Tak sa umocňuje aj pocit bezpečia. Vychytávkou je potom elektricky ovládané okienko vzadu nad korbou, na ktorú, mimochodom, pokojne uložíte aj europaletu.
Jazdou prekvapil
Dosť ospevovania dizajnu, poďme zhodnotiť to najdôležitejšie – jazdu. Pod kapotou môže byť momentálne uložený jeden z dvojice dieselových 2,3-litrových motorov. My sme mali možnosť jazdiť so silnejšou verziou X 250d s biturbo naftovým agregátom a výkonom 140 kW (190 koní).
Krútiaci moment mal pritom hodnotu 450 Nm a spolupracoval so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Toto spojenie hodnotíme ako veľmi dobré, prevodovka radí jemne, pričom motor má dostatok síl a pružnosti aj na mierne svižnejšiu jazdu.
Prekvapilo nás však najmä skvelé odhlučnenie motora a celkovo auta, keďže do interiéru sa hluk výraznejšie nedostáva ani pri jazde na diaľnici. Okrem toho, s novým „X-kom“ sa dá jazdiť mimo mesta aj za slušných sedem litrov.
Počítajte však skôr s priemerom približne na hranici ôsmich litrov na sto kilometrov, pričom na diaľnici stúpne spotreba na 9,5 litra a v meste si z nádrže odpije zhruba 12 litrov.
Približne v polovici tohto roku má prísť na trh aj verzia s naftovým šesťvalcom X350d a výkonom 190 kW. To už bude zrejme dokonalá kombinácia, no nepredbiehajme.
Všade ako doma
Touto frázou sa dá vystihnúť naozaj úplne všetko. Aj napriek tomu, že ide o mohutné auto, Mercedes triedy X je skutočne prekvapivo komfortné a skvele ovládateľné vozidlo.
Rebrinový rám si prebral zo spomínanej Navary, avšak vzadu máme viacprvkovú nápravu, výborne fungujúce tlmiče a pohon všetkých kolies 4Matic. Kdekoľvek potom auto skvele filtruje nerovnosti a bez problémov si poradí aj s ťažkým terénom.
Primárne je tu poháňaná zadná náprava, avšak pomocou tlačidiel sa vie o slovo prihlásiť aj pohon všetkých kolies. Za pomoci uzávierky zadného diferenciálu je potom aj výraznejšia prekážka pre X-ko úplnou malinou.
Novinka nemala problém napríklad ani pri strmom stúpaní na poriadne premočenom bahnitom kopci. A že strmý naozaj bol.
Priplatíte si
Samozrejme, nemôžu chýbať najrôznejšie asistenčné a bezpečnostné systémy. Pri parkovaní sa vám určite zíde výborná 360-stupňová parkovacia kamera a v našom prípade obsahovala korba aj uzamykateľnú roletu. Všetko má však svoju cenu a rovnako je to aj pri novom nemeckom pickupe.
Cena Mercedesu-Benz triedy X sa totiž začína na sume 36 990 eur. Od 48 226 eur je potom dostupná verzia 250d a s určitými príplatkami sa v našom prípade zvýšila až na konečných 59 360 eur.
Na druhej strane, dostanete za to špičkový pickup s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, dobrou priechodnosťou terénom, komfortným podvozkom, robustným prémiovým dizajnom a so slušnou spotrebou či s odhlučnením. Avšak, počkali by sme asi na príchod šesťvalca.
Mercedes-Benz X250d
Počet valcov: 4
Zdvihový objem valcov v cm3: 2 298
Maximálny výkon (kW/ot. min.): 140/3 750
Maximálny krútiaci moment (Nm/ot. min.): 450/1 500 – 2 500
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Pohon: všetkých kolies 4Matic
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 11,8
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Ložná plocha korby (m2): 2,48
Cena modelu: od 48 226 eur