StoryEditor

Honda vyrobila auto ako z inej galaxie. Je kráľom svojej triedy

20.12.2018, 12:30
Toto je špičkové športové náradie, ktoré však nebudete mať problém využívať aj na bežné jazdy - napríklad do nákupných centier.

Od japonskej automobilky Honda sme už mali v rukách hneď niekoľko noviniek, medzi ktoré patrili aj verzie sedan či hatchback modelu Civic. Ani zďaleka sme však neprežívali také nadšenie pred samotným prevzatím auta od dílera, než to bolo pri očakávanom redakčnom teste rekordnej generácie Civic Type R.

Prečo rekordnej? Dôvod je jednoduchý, ide totiž o držiteľa titulu najrýchlejšej „predokolky“ na známom nemeckom okruhu Nurburgring. A práve spomínaná „Tajpera“ udáva strop v triede hothatchov – zaužívanom označení ostrých športovo ladených hatchbackov.

Neskutočný dizajn

Deviata generácia ide v koľajach predchodcov a už na prvý pohľad teda musí byť všetkým jasné, že toto nie je „obyčajný“ Civic. Auto vyzerá ako z inej galaxie, čomu vďačí množstvu prídavných aerodynamických prvkov. Pre milovníkov tuningu je to nádhera, pre zástancov konzervatívnejšieho štýlu zase nočná mora.

Excentrický vzhľad však k modelu Type R už akosi patrí a kto má o model záujem, ide do toho s vedomím, že bude jeho auto ako päsť na oko kdekoľvek, kam príde. Najmä v našej červenej verzii je totiž novinka neprehliadnuteľná. Poriadne agresívny vzhľad nie je však len výmysel dizajnérov, ako upútať pozornosť verejnosti. Takmer každý prvok má svoju úlohu a prikladá tak ruku k celkovým vynikajúcim jazdným vlastnostiam.

Prednú časť dopĺňa najmä charakteristický podnárazník s červenou linkou, rovnako ako prepracovaná maska, nárazník či osadené logo Type R. Najviac na nás však zapôsobila zadná časť, kde nájdeme mohutné prítlačné krídlo na veku kufra či výrazný difúzor na nárazníku a netypickú trojicu výfukov v dvoch veľkostiach.

Má však dôvod, keďže stredná menšia koncovka dokáže potláčať dunivý zvuk pri nízkych otáčkach, čím sa stáva každodenné využívanie auta komfortnejšie. Nám však poriadny zvuk športového hothatchu chýbal a v porovnaní so strieľaním z výfuku pri modeli Hyundai i30 N ide skutočne o podstatne zvukovo tichšie auto. Hoci istý prejav tam je, je pomerne nevýrazný.

Interiér (takmer) na jednotku

Samozrejme, pri Honde si neodpustíme kritiku osadeného staršieho displeja infotainmentu. Menu je pomerne chaotické a spracovanie by si už zaslúžilo modernejší vzhľad a celkovo nové spracovanie. Odhliadnuc od tohto faktu si však kabínu modelu Civic Type R nevieme vynachváliť.

Sedíte v špičkovo tvarovaných športových sedadlách z materiálu Alcantara, ktoré vás skvele obopnú a zafixujú telo aj pri ostrých prejazdoch zákrut. Okrem toho si môže vodič nastaviť sedadlo na dostatočne nízku polohu vďaka osadeniu palivovej nádrže pod zadné sedadlá. Zároveň poskytnú tiež dostatok pohodlia pre využívanie auta na denné jazdenie.

Chválou neobídeme ani multifunkčný volant a radiacu páku, ktorá skvele padne do ruky a má neskutočne presnú a krátku dráhu. Pozor však na odstavenie auta na parkoviskách v letných obdobiach, ľahko si na nej totiž „popálite“ ruku.

HN/Radoslav Petrík

​Pred vodičom je osadený tiež digitálny prístrojový štít, ktorý síce nevyniká grafickým spracovaním, ale prináša množstvo dôležitých údajov, ktoré pri jazde nepochybne oceníte. Spolu s prepínaním jazdných režimov sa mení tiež štýl zobrazovania informácií. Nájdeme tu napríklad merač preťaženia G-Force, stopky či tlak turbodúchadla a mnoho ďalšieho.

Výrazné sklamanie neprišlo ani po usadení sa na zadných sedadlách. Miesta je tu pomerne dosť, čiže praktická stránka neutrpela na úkor športových ambícii modelu. Hoci pre trojicu pasažierov na zadných sedadlách to už nebude, nielen kvôli pravdepodobne nedostatku miesta na plecia, ale najmä z dôvodu, že Type R je homologizovaný model pre maximálne štyroch ľudí. K dispozícii je však dostatočne veľký objem batožinového priestoru s hodnotou 420 litrov. Okrem toho tu nájdeme aj praktickú roletku, ktorá ľahko prekryje aj vyššie predmety v kufri.

Jazda je zážitok

Odhliadnuc od spomínaných prvkov interiéru, najmä jazda je tým, vďaka čomu si zaslúžila Honda Civic Type R titul najrýchlejšej predokolky „v zelenom pekle“ a prečo patrí k ikonám triedy hothatchov. Hoci je z môjho pohľadu prejav predchádzajúcej generácie o čosi agresívnejší, aj tá súčasná toho ponúka skutočne veľa. Pod kapotou pracuje rovnaký motor ako v minulej generácii, avšak prešiel niekoľkými zmenami. Ide o dvojlitrový benzínový štvorvalec i-VTEC Turbo, vyladený o ďalších 7 kW navyše, čiže vo výsledku tu máte 235 kW (320 koní) a krútiaci moment s hodnotou 400 Nm.

Potešilo nás, že najmä v ostrom športovom režime trvá len skutočne malý okamih, kým sa turbodúchadlo nadýchne a krútiaci moment vás zatlačí do sedadiel. Ako sme spomínali, zvukový prejav je tlmenejší, takže vás nebude príliš rušiť ani pri diaľničných presunoch. Naopak, privítali by sme mierne agresívnejší sprievod, prípadne možnosť klapkou regulovať hlasitosť výfuku.

Športový zvuk totiž k autám, ako je toto, jednoducho patrí. Najmä vo vysokých otáčkach však rozhodne vie upútať pozornosť aj v takomto vyhotovení. Spotreba sa počas bežnej jazdy ustálila na hodnote zhruba 8 až 9 litrov na sto kilometrov, pri využívaní potenciálu sa však ľahko dostanete aj na dvojciferné hodnoty a 46-litrová nádrž sa vám bude zdať skutočne veľmi malá.

HN/Radoslav Petrík

​K dispozícii je hneď niekoľko jazdných režimov, no veľmi často sme siahli práve po najostrejšej možnosti +R. Riadenie výrazne stuhne, podvozok je citeľne tvrdší a reakcia na plyn takmer okamžitá. Užijete si to najmä pri jazde v serpentínach, kde ponúkne Civic Type R tiež úctyhodnú priľnavosť.

Pevný podvozok zaistí, že auto sa v zákrute takmer vôbec nenakloní a následne vystrelí neskutočným šprintom vpred bez akéhokoľvek zaváhania. A to aj napriek tomu, že kolesá s pneumatikami 245/30 ZR20 tlačí stádo viac než 300 koní a krútiaci moment smeruje len na predné kolesá. Rozhodne si zaslúžia pochvalu tiež špičkové Brembo brzdy s vynikajúcim nástupom účinku.

Ostatní zástupcovia prinášajú možno lepší zábavný faktor a sú prívetivejšie aj na bežné jazdenie, s Hondou Civic Type R však zažijete úplne inú dimenziu jazdy. Charakter motora, bŕzd či podvozka v spolupráci so skvele zvládnutým interiérom je vstupenkou do sveta športu. Nijako extra nepohodlné pritom nebude ani vyzdvihnutie detí zo školy či cesta na nákupy – len si radšej dajte pozor na plynový pedál. V každom prípade je to tiež plnohodnotné rodinné auto pre štyroch s dostatočným batožinovým priestorom a komfortom na bežné dni.

Spoločnosť vám následne budú robiť aj moderné bezpečnostné a asistenčné systémy či tempomat. Spomeňme ešte cenu, ktorá štartuje na sume 34 590 eur v základnej výbave S. Za najvyššiu výbavu GT si Honda pýta 38 590 eur a následne už je možné zvoliť za príplatok len metalický lak. Slušná ponuka a skutočne precízne vyhotovené auto, ktorému malé nedokonalosti s radosťou odpustíte.

Honda Civic Type R
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1996
Výkon (kW): 235
Krútiaci moment (Nm/ot. min.): 400/2 500 – 4 500
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Pohon: predná náprava
Maximálna rýchlosť (km/h): 272
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,8
Základná cena modelu: 34 590 eur

01 - Modified: 2024-12-18 11:01:27 - Feat.: - Title: Škoda radikálne zmení svoje obľúbené SUV. Ochutnávku dizajnu ponúkajú prvé skice 02 - Modified: 2024-12-17 15:55:07 - Feat.: - Title: Stellantis si v Taliansku ponechá všetky talianske závody a zvýši výrobu 03 - Modified: 2024-12-17 14:09:19 - Feat.: - Title: Ríče, co fčul, poriadiť. Poznáte tieto hovorové slovíčka a frázy? Len expert správne určí, kde sa používajú a čo znamenajú 04 - Modified: 2024-12-17 14:23:47 - Feat.: - Title: KVÍZ: Úspech alebo poriadne fiasko? V tomto teste sa zapotí aj „automobilový guru“ 05 - Modified: 2024-12-17 10:05:00 - Feat.: - Title: Posledná nádej pre Európu: Automobily bez dodatočného príplatku za elektrický pohon
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. december 2024 13:45