Opulentné kupé Bentley Continental GT za vyše 270-tisíc eur názorne vysvetľuje, prečo fenoménu automobilizmu prepadli milióny ľudí na celom svete. Pán W. O. Bentley bol kedysi pri tom, píše iDNES.cz.
Má dvanásť valcov a je jednoducho úžasné. Continental GT je nádherné, márnivé, noblesné, rýchle, blahobytné. Proste jedinečné. Možno sa čoskoro dočkáme doby, kedy budú v cenníkoch áut s benzínovým motorom zvýraznené položky ako "ekodaň za nadlimitné emisie" alebo "príspevok na ekologickú elektromobilitu". Červenať sa od zlosti nad tým budeme rovnako ako nad vyúčtovaním za elektrinu.
Kto si objednáva Bentley, čiastky v pravom stĺpci cenníku ani nečíta, chce však dvanásťvalec. Ten mu Continental GT nepochybne dá. A aký. Hrmotom vrčí do výfuku, zamatovo radiaca prevodovka plynulo prenáša silu k zadným kolesám a ručička tachometra sa zarazí až na magickom čísle 333.
Infarkt nie je na mieste. Pravdou však je, že 18-litrová spotreba nie je pre každého, ale keď sa krotíme, zmestíte sa niekam k hodnote 12 litrov. Na uskromňovanie sa však nie je vo svete Bentley miesto.
Britskosť
Continental GT mal v predchádzajúcom vydaní, ktoré sa s mnohými modifikáciami (a jednou výraznou, prezentovanou za novú generáciu v roku 2011) udržalo vo výrobe 15 rokov. Za svoju klientelu nemohol, patrili sem najmä futbalisti, len sa trochu viac vzdialil odhadu ostatných modelov tejto tradičnej britskej značky, ktorá už však 20 rokov patrí Volkswagenu.
Nový Continental GT sa so svojou noblesou, výrazným skvelým vzhľadom a neskromnou technikou zas vrátil medzi naozajstnú šľachtu. Vonkajšok, to je zhmotnený majestát. Celým svojím poňatím je to učebnica klasickej britskej školy stavby áut.
Dve písmená skracujúce označenie Gran Turismo kedysi patrili klasickým veľkým komfortným kupé určeným pre suverénne vysokorýchlostné prejazdy naprieč Európou v maximálnom pohodlí. Keď ste naozaj bohatí, asi máte súkromné lietadlo. Bentley Continental GT je však skvelá alternatíva, pozemský "biz-jet".
Nie je to snobizmus, je to definícia ozajstného bohatstva. To sa v podaní Continentalu GT prejavuje napríklad tak, že aj napriek tomu, že britský diaľničný šprinter zaberá dostatok cesty, takže sa vodičovi utopenému v jeho útrobách na okresky ani veľmi nechce, je kabína až nepochopiteľne malá. Dosť miesta je tu len pre dvoch, deti vzadu už si budú stláčať nohy, špecifikácia 2 + 2 rozhodne nie je iba alibizmom. Aj tým na predných sedadlách dáva hlavne pocit objímajúcej stiesnenosti, nie nepríjemnej, vzhľadom k veľkosti Continentalu však naozaj prekvapujúcej.
Je to čistokrvné džentlmenské kupé, nič na prepotenie trička v horských serpentínach. Nie že by ich Continental nezvládal, nepasuje to však k jeho náture. A tak je to neskutočne pohodlný grand tourer pre expresné križovanie Európy.
Vnútro je britská klasika. Toľko dreva vyzerá v aute iného pôvodu ako z britských ostrovov gýčovito, tu si však nič iné predstaviť neviete, to isté platí pre dvojfarebné kontrastné čalúnenie. Niekto možno bude hľadať prvky priznávajúce príslušnosť ku koncernu Volkswagen. Nám skôr vadilo trochu neintuitívne ovládanie automatu a hlavne to, že sa linky ambientného osvetlenia v noci zrkadlia v bočných oknách.
Suverenita
Vodičovi dáva dvanásťvalcový Continental zažiť pocity, ktoré museli mať naši prapradedovia, keď prvýkrát okúsili čaro motorizmu. Suverenita, okúzlenie strojom a ten jeho zvuk. Dvanásť valcov sa neskutočne prevaľuje a bublanie, mrmlanie či burácanie výfukov je podmanivé pre posádku aj okolie, nie je však otravné ani pri niekoľkohodinovej jazde naprieč Európou.
Dojem absolútnej neohrozenosti tiež niečo stojí. Hmotnosť totiž potvrdzuje, že auto nesie skôr štýl gréckorímskeho zápasníka než gymnastu. Hrubé stĺpiky čelného okna a vedľa nich obrovské spätné zrkadlá idúce z výhľadu z už tak malinkých bočných okien schovajú pokojne celý autobus, výhľad dozadu obstará parkovacia kamera. Najjednoduchšie je spoľahnúť sa na motor pod dlhou kapotou a všetkým nebezpečenstvom jednoducho prejsť.
Dizajn novej generácie je rafinovanejší, svojbytnejší, atletickejší. Stále je to však svalovec, no s dokonale vypracovanou postavou, ideálnymi proporciami a nádhernými detailmi. Zachováva charakteristické dizajnové prvky áut z Crewe, hlavne pohľad štyroch očí a oválne koncovky. Hoci sa to nezdá, v staromódne okrúhlych predných svetlách sú full-LED s matrix funkciou, takže perfektne svietia a dokážu odcloniť protiidúce auto tak, aby ho neoslňovali.
Kupé vyzerá famózne, kto sa však definitívne presídlil napríklad na slnečnú Floridu, môže zvoliť čerstvo predstavené prevedenie s plátennou sťahovacou strechou.
Karoséria i nápravy sú z veľkej časti z hliníka, oceľ použili konštruktéri na niektoré časti skeletu, veko kufra je potom z plastového kompozitu (SMC - polyester + sklené vlákna).
Márnivosť
Interiér je skutočným vrcholom, neuveriteľná precíznosť a starostlivosť o detail sa snúbi s modernými technológiami. Continental môže mať systém nočného videnia premietajúc obraz z infrakamery na displej, zároveň však vie svoju modernú tvár skryť, aby ho nestrašila. Je z toho parádne divadlo. Stlačením tlačidla sa stredový displej otočí a namiesto neho sa zmení prístrojovka na úplne drevený panel so zakomponovanou trojicou analógových ukazovateľov, ako to mali modely Bentley celé desiatky rokov. Prvotné očarenie pri každej jazde nahradí spokojnosť z perfektného odhlučnenia.
Tlačidlom s logom Bentley integrovaným do radiacej páky automatu sa preplňovaný dvanásťvalec prebúdza. Má schému do W a objem šesť litrov, jeho 900 krútiacich Nm prenáša dvojspojkový osemstupňový automat na všetky kolesá. Výjazdy zo zákrut po zadných a nekonečne rýchle absolvovanie tiahlych oblúkov je jeho parádna disciplína.
Motor vie vypnúť polovicu valcov, keď nepracuje pod záťažou, viac sa však radšej sústredíte na jeho prejav. Milisekunda odmlky po zošliapnutí plynu ide hlavne na vrub hmotnosti, keď sa počas nej Continental nadýchne, je to ohromujúca forsáž, ktorá spolu so stúpajúcimi otáčkami graduje.
Skvele motor funguje s osemstupňovým automatom (od ZF), radenie je hladké, plynulé a rýchle. Keď sa vrátime k vyznávačom zrýchlenia elektromobilov: áno, pár desiatok metrov po štarte bude mať Tesla navrch, hneď potom však Bentley veľkolepo kontruje, zrýchlenie na stovku vie Continental zvládnuť pod štyri sekundy, rýchlosť 160 kilometrov za hodinu už za sedem a pol sekundy.
Continental má tiež rôzne jazdné režimy, vo väčšine situácií je najlepšie nechať všetko na tom pomenovanom jednoducho "Bentley", v komfortnom je podvozok mäkký, v športe sa dokáže v oblúku pevnejšie oprieť v nápravách a odolávať fyzike.
Vzduchové odpruženie odvádza prácu na výbornú, jazda je návykovo plavná, 21-palcové kolesá však predsa len s rozbitou cestou bojujú. V zákrutách pri športovaní zas hrajú prím aktívne stabilizátory, ktoré minimalizujú náklony (48 voltové elektromotory stabilizátory predpínajú).
Continental GT dokáže byť vrtký hlavne vďaka benzínovému reaktoru pod kapotou, aj napriek opulentnej hmotnosti a rozmerom sa však dokáže zákrutami pretiahnuť suverénne, podvozok funguje špičkovo. Pohon všetkých kolies preferuje zadnú nápravu, za bežných podmienok dokáže poslať na predné kolesá až 38 percent krútiaceho momentu, v športovom režime je to obmedzené na 17 percent. Obratnosť v zákrutách však hlavne vylepšuje systém vektorovania krútiaceho momentu (pribrzďuje vnútorné kolesá).