StoryEditor

Legendárny návrat ku koreňom. Toto je najkrajšie BMW súčasnosti

12.04.2019, 11:06
Nemecký prémiový výrobca hovorí, že ponúka auto pre gentlemanov a zároveň aj športovcov. Aká je v skutočnosti nová "osmička"?

Niet pochýb o tom, že mníchovská automobilka BMW má bohatú históriu. Prémiová značka však ešte v 90. rokoch mala vo svojom portfóliu skutočne zaujímavý model radu 8 a jeho charakteristickou črtou boli najmä štýlové výklopné predné svetlomety. Kupé, ktoré sa zákazníkom buď extrémne páčilo, alebo ho nenávideli, dnes patrí medzi vyhľadávané ojazdené autá. Nájsť skutočne zachovaný kúsok je umenie, no stále ide o legendárne nadčasové auto, ktoré sa však nedočkalo nijakého nástupcu.

V roku 1989 odštartovala jeho produkcia a v roku 1999 sa následne úplne zastavila. Až doteraz. Na trh totiž prichádza jeho dlho očakávaný nástupca po takmer 20 rokoch od ukončenia produkcie prvej generácie. Známych výklopných svetiel sme sa síce nedočkali, no v mnohých aspektoch novinka nesklamala. Okrem toho ide podľa mnohých o vôbec najkrajšie BMW súčasnosti a my s tým môžeme len a len súhlasiť.

Osmička vystriedala šestku

Pomerne radikálne rozhodnutie o nahradení BMW radu 6 „osmičkou“ prináša zároveň novú vlajkovú loď značky. Nemyslite si však, že s vyšším číslom pôjde aj o väčšie, ťažšie či nemotornejšie auto, práve naopak. Dokazuje to tiež fakt, že sa na automobile podieľali aj odborníci zo športovej divízie M – už tento rok by totiž na cesty mala prísť aj vrcholná verzia M8. Oproti BMW radu 6 je novinka o 4,3 centimetra kratšia, o 4,4 centimetra nižšia a o 8 milimetrov širšia. Vďaka tomu vyzerá „osmička“ skutočne veľmi pekne a kompaktne, má svalnaté krivky a dlhú prednú kapotu s dynamickým „nosom“.

V prednej časti nájdeme už v rámci nového dizajnového jazyka spojené väčšie tradičné „ľadvinky“ (masku chladiča) a špičkové adaptívne LED laserové svetlomety s funkciou vyrezávania svetelného lúča. Agresívny predok je smerom k zadnej časti elegantnejší; ukončuje ho štvorica koncoviek výfuku a veľmi dobre spracované koncové LED svetlá s akýmsi 3D vypracovaním a zatmavením. Celú karosériu ešte vyšperkujú mnohé vzduchové otvory, výrazné oranžové lakovanie Sunset Orange či v našom prípade čierne 20-palcové M disky kolies. Vonkajšiemu vzhľadu sa teda nedá nič vyčítať; je moderný, športový a zároveň príjemne decentný.

Keď sa presunieme cez obrovské dvere s bezrámovými sklami do interiéru, treba vzhľadom na ich rozmer dávať pozor pri otváraní, pohltí nás luxus a zároveň jednoduchosť. Klasické budíky pred vodičom sú nahradené digitálnym prístrojovým štítom, ktorý si však, žiaľ, nemôžete prispôsobiť až do takej miery, ako napríklad pri modeloch od Mercedesu. V podstate tu máte výhradne jeden štýl zobrazenia a menia sa len drobné informácie či farba na základe zvoleného jazdného režimu. Škoda. Úplne nový je aj dotykový displej infotainmentu, respektíve využívaný systém. Je prehľadnejší, prispôsobiteľný, rýchly a graficky podstatne modernejší než jeho predchodca.

Ovládať ho možno i gestami (napríklad pridávanie hlasitosti krúžením prsta pred displejom, prepínanie skladieb a podobne) alebo pomocou voliča na stredovom paneli. Sem sa presunulo aj tlačidlo štartovania motora a okrem toho tu nájdeme napríklad tlačidlá na volenie jazdných režimov či vypínanie štart/stop systému. Všetky ovládania sú veľmi intuitívne a s autom sa ľahko zžijete. Oceňujeme, že BMW ponechalo aj tlačidlá na ovládanie klimatizácie a ďalších dôležitých funkcií, ktoré jednoznačne chcete mať ihneď po ruke a nie ich hľadať v útrobách menu. Zaujímavým šperkom je volič osemstupňového automatu s kryštálovou hlavicou. Nechýbajú mnohé úložné priestory, vynikajúci multifunkčný vyhrievaný volant a miesto na indukčné nabíjanie smartfónu. Celkovo je kvalita vyhotovenia na špičkovej úrovni.

HN/Radoslav Petrík

​Vodič môže sedieť riadne nízko, čo ho ešte viac spája s vozidlom a s vnímaním jazdy. Pomáhajú mu pritom vynikajúce kožené sedadlá s dobrým bočným vedením, ventilovaním a prípadne vyhrievaním. Pretože novinka je štvormiestna a dvojdverová, predné sedadlá sa dajú jednoducho sklopiť a elektricky sa automaticky odsunú dopredu.

Zadné sedadlá sú však skutočne len núdzové, nastupovanie a vystupovanie nie je práve najkomfortnejšie. Pre nízke osoby či deti sa dajú využiť jedine v prípade, že sa prední pasažieri trochu uskromnia a posunú svoje sedadlá dopredu. V opačnom prípade poslúžia skôr ako dodatočný úložný priestor na malú batožinu. Tú môžete umiestniť aj do dosť hlbokého kufra (objem 420 litrov) s elektrickým vekom, pozor však na pomerne úzky vstupný otvor.

Návrat ku koreňom?

Osmička bola v minulosti známa najmä vďaka svojmu športovému charakteru, čo podčiarkoval aj výkonný motor s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Inak to nie je ani dnes. Pod kapotou našej verzie M850i sa totiž udomácnil 4,4-litrový benzínový osemvalec s maximálnym výkonom až 390 kW (540 koní) a krútiaci moment dosahuje 750 Nm. Z nuly na stovku sa takmer dvojtonové kupé rozbehne aj vďaka pohonu všetkých kolies xDrive za 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 kilometrov za hodinu. Dynamika je teda nepochybne zabezpečená, zrýchlenie je najmä v športových režimoch okamžité a okrem toho ho sprevádza príjemne hrubý zvuk osemvalca. Režim Sport zostrí reakcie plynového pedála, stuhne podvozok a prevodovka radí vyššie prevodové stupne neskôr a ostrejšie.

Ak však zvolíte režim Sport +, všetky funkcie sa ešte pritvrdia, reakcie sú ako britva a z koncoviek výfuku je dokonca možné začuť hlasné bublanie či praskanie pri ubratí plynu. Veľký palec hore, okolie si vás už nepochybne všimne. Vodič má možnosť prenastaviť si správanie prevodovky, motora či tlmičov v jazdnom režime Individual, keď si perfektne dokáže prispôsobiť charakter na taký, aký práve potrebuje.

Podvozok predvedie svoje kvality nielen na skvelých cestách pri športovom naladení a ostrej jazde, keď novinka až neuveriteľne dobre drží stopu. Pri manévroch vám pritom pomáha aj úplná novinka v modeloch BMW, a to je natáčanie zadných kolies, ktoré do výraznej miery pomáha pri športovej jazde a najmä pri parkovaní či presúvaní po meste. Pri zastavení alebo spomalení sa o bezpečnosť starajú veľmi dobre fungujúce M brzdy, ktorých nástup je príjemný a účinok skvelý.

HN/Radoslav Petrík

​Ak si však zvolíte režim Comfort alebo Eco, zo športového kupé sa stane vynikajúci spoločník na hltanie dlhých diaľničných kilometrov. Jednoducho ide o auto, na ktorom pre vás nebude utrpením jazdiť do práce, na nákupy či rôzne výlety – pokojne aj s dvoma menšími deťmi, vďaka sedadlám so systémom ISOFIX. Odozva volantu je jemná (pre niekoho až príliš), podvozok nie je prehnane mäkký či plavný, ale pevný, s perfektnou schopnosťou filtrovať najrôznejšie nerovnosti na cestách. Mimochodom, k dispozícii je aj kuriózny režim Adaptive, ktorý čerpá informácie z kamier či senzorov a automaticky vopred nastavuje tuhosť tlmičov na základe aktuálneho stavu vozovky. Je zaujímavé, že je ešte komfortnejší než režim Comfort. A pochváliť treba aj akustiku podvozka, rovnako ako neprenikanie zvuku do interiéru.

Nové BMW radu 8 je odhlučnené na skutočne vysokej úrovni, takže ani pri rýchlej jazde na diaľnici vás vnútri nebude otravovať aerodynamický šum prúdiaceho vzduchu. Počas bežnej jazdy sa kultivovaný novo vyvinutý osemvalcový agregát príliš neprihlási o slovo a z nádrže si odpije v priemere asi 10 litrov na sto kilometrov. V meste je potrebné počítať so spotrebou 19 až 20 litrov a mimo mesta sa môžete dostať na hodnoty okolo ôsmich litrov na sto kilometrov.

To nie je vôbec zlé. Ak však budete mať ťažkú nohu a budete si užívať športový potenciál novinky, ľahko pri spotrebe takmer 30 litrov vyprázdnite palivovú nádrž. Ak by sme to však mali zhrnúť, BMW sa s novou osmičkou vracia ku koreňom, samozrejme, už to však nie je „stará škola“.

Užitočné technológie

Stará škola to už nie je, zato si však veľmi rýchlo obľúbite najmodernejšie vychytávky, ktorých je tu skutočne veľa. Veď už na vstup do auta vám postačí obyčajná kartička vo veľkosti kreditnej karty. Ono, v podstate to nie je len taká obyčajná karta. Má totiž unikátne naprogramovaný čip a slúži ako takzvaný digitálny kľúč. Vám potom stačí priložiť ju ku kľučke vozidla a dvere sa odomknú. Ak chcete auto naštartovať, je potrebné uložiť ju napríklad na miesto na indukčné nabíjanie smartfónu. Zabudnite teda na „zbytočné“ nosenie nemoderných kľúčov. Existuje však ešte jedna možnosť a tou je Digital Display Key od BMW, čo je mierne väčší než zvyčajný kľúč.

Dôvod je jednoduchý – jeho súčasťou je dotykový displej, vďaka ktorému si prakticky skontrolujete stav vozidla (zamknuté, zatvorené okná, vypnuté svetlá, dojazd auta, technický stav), prípadne si nastavíte automatické vykurovanie interiéru. Dosah tohto kľúča je však limitovaný vzdialenosťou od auta. Okrem toho budú vodičovi, ale aj celej posádke robiť spoločnosť ďalšie bezpečnostné a asistenčné systémy. Potešilo nás, že v prípade potreby sa dá jednoducho vypnúť udržiavanie odstupu od vozidiel pri aktivovanom tempomate a rovnako chválime vynikajúcu 3D parkovaciu kameru, ktorú si dokážete gestami otáčať a sledovať tak vozidlo takmer z každého uhla.

HN/Radoslav Petrík

​V skratke: BMW znovuzrodilo legendu z 90. rokov a obohatilo ju o súčasné vysoké štandardy prémiovej značky. Niektoré vychytávky by sme možno radšej vynechali, iné nás svojou prítomnosťou naopak veľmi potešili. Nemôžeme povedať, že ide o vyslovene ostré kupé, hoci jeho výkon to môže navodzovať. Skôr je to taký všestranný, dynamicky tvarovaný „dvojdverák“, v ktorom sa vo vysokom komforte odvezú dvaja dospelí a núdzu o miesto nebude mať ani ich batožina.

Najmä v benzínovom prevedení M850i má novinka vynikajúci zvukový prejav, dosahuje skvelé zrýchlenie, má vyšperkované jazdné vlastnosti a luxusnú výbavu. Cítiť však, že toto ešte nie je záver a celkové naladenie je skôr do pohody. Ak túžite po skutočne športovom BMW radu 8, ešte chvíľu počkajte – na trh totiž už onedlho príde vrchol v podobe BMW M8, ktorý hádam prinesie všetko, čo „slabšej“ osmičke v športových disciplínach v súčasnosti chýba.

Jej cena sa začína na sume 124 350 eur, a tá naša atakovala s príplatkami hranicu 134-tisíc eur. A na záver môžeme povedať, že BMW vo svojom výroku neklame – skutočne ide o auto pre džentlmenov, ale aj pre športovcov.

BMW 850i
Počet valcov: 8
Objem motora (cm3): 4 395
Výkon (kW): 390
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 750/1 800 – 4 600
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,7 s
Prevodovka: 8-stupňová, automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Objem batožinového priestoru (l): 420
Cena modelu od: 124 350

01 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby 02 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny 03 - Modified: 2024-04-17 09:36:15 - Feat.: - Title: Nová povinnosť pre autá od júla 2024: Znamená stopku pre obľúbené fiaty i porsche 04 - Modified: 2024-04-15 08:30:00 - Feat.: - Title: Drahé palivo na pumpách? Poradíme vám, ako dokážete znížiť spotrebu vášho auta 05 - Modified: 2024-04-16 09:30:00 - Feat.: - Title: Neprehliadnuteľné Alfa Romeo odhalené. Prvý elektromobil značky dostane aj hybrid
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. apríl 2024 13:06