Ľudia majú stále pachuť, keď sa povie, že je nejaký produkt z Číny. No tento prístup sa postupne vytráca a to vcelku rýchlo. Kedysi sa totiž opovrhovalo v podstate čímkoľvek z Číny, hoci drvivá časť najrôznejších vecí putovala do sveta práve z čínskych tovární. Nevadili nám teda výrobky svetového mena vyrobené v Číne, no vadilo, ak sa o pozornosť snažila pôvodná čínska značka.
Dobrou správou však je, že ani to už dlho neplatí. Dnes mobil, tablet alebo rôzna iná elektronika z východnej Ázie patrí k svetovej špičke. Ale čínske auto? S tým máme v Európe alebo konkrétne aj na slovenskom trhu ešte stále celkom problém.
Dokedy to bude trvať? Pravdepodobne už nie príliš dlho, keďže na európske trhy sa postupne dostávajú mnohé čínske automobilky a ich modely, ktoré dokážu cenou i vlastnosťami výrazne konkurovať európskej ponuke. A zároveň ak bude robiť Čína aspoň také vozidlá ako je Dongfeng Forhting T5 EVO. Pod kapotou má 1,5-litrový benzínový štvorvalec s maximálnym výkonom 130 kW, ktorému asistuje sedemstupňový automat DCT.
Model prezrádza svoje hlavné prednosti vo videorecenzii redakcie TopSpeed.sk. Niežeby bola novinka T5 tak dobrá či priam dokonalá, vo svojich útrobách však ukrýva vychytávku, na ktorú u tradičných európskych výrobcov môžete zabudnúť – zrkadlenie telefónu na displej infotainmentu je v podstate bez obmedzení a tak si môžete pokojne počas jazdy užívať aj sledovanie internetovej televízie, streamovacích služieb či videí z populárnych sociálnych sietí.
Každopádne, v mnohých oblastiach nový Dongfeng naznačuje, že to v Číne aj s autami ide skutočne dobrou cestou.nA to bude čoskoro znamenať iba dve veci – Európania si po japonských a kórejských autách postupne zvyknú aj na čínske značky, ak sa budú ochotné neustále zlepšovať v kompatiblitite s nárokmi a požiadavkami Európanou. No a druhá vec potom bude, že to perspektívne bude pre tradičných výrobcov áut znamenať celkom vážny problém.
Vlastne, on už vzniká teraz, keďže v oblasti elektromobility ťahá práve Európa voči Číne za tak trochu kratší koniec. „Pod palcom“ majú dôležité zásoby surovín na výrobu batérií do plne elektrických vozidiel, ktorých začne na trh prúdiť s blížiacim sa rokom 2030 alebo 2035 oveľa väčšie množstvo. Ak Európu Čína odstrihne, bude výroba e-áut i batérií vážnym problémom.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.