Pozornosť a tlak na ekológiu sa čoraz viac zvyšuje a okrem schváleného zákazu predaja iných než bezemisných vozidiel alebo áut pracujúcich so syntetickými palivami od roku 2035, je tu ešte jeden obavy vzbudzujúci „medzistupeň“. Ten trápi najmä automobilky, ktoré doteraz nevedia presné znenia či možnosti prípravy na novú emisnú normu.
Euro 7 má pritom začať platiť pre nové osobné autá od polovice roku 2025, pre nákladné potom vstúpi do platnosti o dva roky neskôr. Výrobcovia automobilov dávali už počas prípravy normy najavo obavy zo zvýšených nákladov v čase, keď začali vo veľkom vyvíjať elektrické automobily pre plný prechod na e-mobilitu do roku 2035. Niektoré značky dokonca hovoria o roku 2030.
Nová norma Euro 7 má upriamiť pozornosť aj na emisie z brzdového systému či z pneumatík automobilov. Výrobcovia by teda do roku 2025 boli nútení aplikovať na vozidlá nové komponenty, ktoré by zachytávali a merali častice z bŕzd, pneumatík a taktiež by sa mal zaviesť rozšírený Onboard monitoring (diaľkové sledovanie emisií vozidla) a to v podstate na celý systém auta. Monitoroval by všetky časti, ktoré akokoľvek zasahujú do emisií.
Návrh požaduje i zníženie emisií oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, ktoré spôsobujú smog a kyslé dažde, o 35 percent v prípade osobných áut a 56 percent pri nákladných autách a autobusoch v porovnaní s predchádzajúcimi pravidlami. Stav vypúšťaných emisií nových áut by musel byť od roku 2025 a zavedenia normy Euro 7 splnený aj v extrémnych prípadoch a zároveň by sa kontroloval v priebehu ich životnosti oveľa dlhšie ako dnes a za akýchkoľvek aktuálnych podmienok.
To všetko a ďalšie dôležité vylepšenia áut by sa následne podpísali pod finálnu cenovku a tá by mohla byť najmä pre malé autá tak vysoká, že by sa ich predaj pre značky nevyplatil – zákazníci by ich za tak vysoké ceny nekupovali. Podľa najnovších správ by priame náklady výrobcov automobilov na navrhovanú emisnú normu Euro 7 mali byť až desaťkrát vyššie, ako pôvodne predpokladala a predpokladá Európska komisia.
Európske združenie výrobcov automobilov ACEA nedávno uviedlo, že podľa štúdie poradenskej spoločnosti Frontier Economics priame náklady na splnenie požiadaviek normy Euro 7 u benzínových osobných vozidiel a dodávok, vrátane nákladov na schválenie typu, investície a vybavenie, dosiahnu 1 862 eur na vozidlo.
EK ich pritom skromne odhaduje iba na 184 eur na vozidlo. Pri autobusoch a nákladných autách budú podľa štúdie náklady predstavovať v priemere až 11 707 eur na vozidlo. Komisia však odhaduje tieto náklady len na 2 765 eur. Združenie ACEA tiež upozorňuje, že rast cien pre firmy a spotrebiteľov, ktorí budú tieto vozidlá nakupovať, bude vo výsledku ešte vyšší.
„Európsky automobilový priemysel je odhodlaný aj naďalej znižovať emisie,“ uviedla riaditeľka združenia ACEA Sigrid de Vries. „Návrh normy Euro 7 však jednoducho nie je tou správnou cestou, ako to dosiahnuť, pretože by mal extrémne nízky environmentálny dopad pri extrémne vysokých nákladoch,“ dodala.
Európske automobilky pritom proti norme Euro 7 usilovne bojujú. Tvrdia, že je príliš nákladná a zbytočná, pretože priemysel vydáva desiatky miliárd eur na elektromobily s nulovými emisiami. Vynaložené peniaze na novú normu by tiež mohli automobilkám chýbať pri prechode na výrobu elektromobilov.
Európska komisia však hovorí, že nová norma je potrebná, aby sa znížili škodlivé emisie a zabránilo opakovaniu emisného škandálu spoločnosti Volkswagen z roku 2015. V pondelok osem krajín EÚ zaslalo do Bruselu dokument, v ktorom Euro 7 hlasno kritizujú a označujú pripravované pravidlá za nerealistické. Dokument podpísali Francúzsko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, Česko a Slovensko. Ak by sa všetky tieto krajiny pri hlasovaní o novej norme postavili proti, neprešla by.