Inštruktor lietania, pilot i letecký inšpektor, zároveň predseda Zväzu závesného motorového lietania Mikuláš Košťál z Námestova sa už 15 rokov vznáša nad Oravskou priehradou, no môžete ho vidieť letieť hoci aj nad Chopkom. „Orava je pekný kraj na lietanie, ale zároveň je jedným z najťažších, pretože sa na malej ploche stretajú vysoké kopce, hlboké doliny i priehrada.“
Motorové rogalo alebo inak motorový závesný klzák s jeho predchodcom dnes ťažko porovnať. „Závesné lietanie bolo najskôr bezmotorové, za totality bolo zakázané lietať s motorom, aby piloti náhodou nepreleteli do nepriateľského kapitalistického systému. Začalo sa to uvoľňovať až niekedy po roku 1985, závesné klzáky začali prispôsobovať k motoru.
Najbežnejší bol motor trabant, s tým sa začínalo. Konštrukcie boli úplne ľahké, začiatky boli všelijaké, chcelo to veľa srdiečka,“ pokračuje Mikuláš a pripomína, že všetkých, ktorí lietali na motorových závesných klzákoch, najprv prelustrovali, či nemajú niekoho v kapitalistickom režime. No i v prísne kontrolovanej krajine niekto prekĺzol vzdušným priestorom.
„Niektorým sa podarilo preletieť napríklad do Nemecka. Vieme o mužovi, ktorý ešte nevedel ani pristávať, len mu povedali, ako sa s tým robí, urobil dva lety s inštruktorom, motorový klzák si odviezol niekde k Českým Budějoviciam a preletel takto hranicu, ani netušiac, kde je.“
Romantika vo vzduchu
Rozdiel medzi bezmotorovými a motorovými klzákmi prirovná...
Zostáva vám 85% na dočítanie.