Vláda SR na svojej 151. schôdzi prerokovala a s pripomienkou schválila Návrh pravidiel v oblasti poskytovania individuálnej štátnej pomoci investorom.
Hlavným cieľom vytvorenia jasných pravidiel v oblasti poskytovania individuálnej štátnej pomoci investorom je zabezpečiť efektívnejší a transparentnejší systém jej poskytovania. Medzi kľúčové zásady pravidiel patrí motivácia investícií do zaostalejších regiónov a do projektov s vysokou pridanou hodnotou. Objemy ponúkaných stimulov pri zachovaní konkurencieschopnosti Slovenska v porovnaní s okolitými krajinami zároveň nesmú presahovať úroveň nevyhnutne potrebnú na podporu investičných projektov, ktoré Slovensku prinesú žiaduci efekt. Dôležitým princípom je tiež poskytovanie stimulov takým projektom, ktoré by bez nich nebolo možné zrealizovať.
Chýbajúce jasné pravidlá spôsobili neistotu investorov ohľadom možnej výšky a štruktúry štátnej pomoci pri realizácii investície v danom odvetví a regióne. Komplikovalo to počiatočné rokovania agentúry SARIO s investormi, pretože nevedela, čo im môže ponúknuť.
Nové pravidlá vychádzajú z platných právnych predpisov SR a platných noriem Európskej Únie (EÚ) a ich cieľom je preklenúť obdobie do prijatia novej právnej úpravy týkajúcej sa poskytovania štátnej pomoci podnikom vo forme investičných stimulov.
V súlade s hospodárskymi záujmami budú regióny Slovenska rozdelené do troch základných zón podľa evidovanej miery nezamestnosti.
Zelenú zónu budú tvoriť okresy s mierou nezamestnanosti nad 15% (t. č. 29 okresov), žltú zónu okresy s mierou nezamestnanosti od 10% do 15% (t. č. 24 okresov) a červenú zónu okresy s mierou nezamestnanosti do 10% (t. č. 26 okresov).
Mapa SR so zakreslením oblastí sa bude každoročne k 15. 1. aktualizovať. Vychádzať sa pritom bude z oficiálnych štatistík Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny za predchádzajúci kalendárny rok. Z časového hľadiska je pre zaradenie lokality investičného projektu do príslušnej zóny rozhodujúci deň registrácie dotazníka investora agentúrou SARIO.
Ďalším kritériom bude posúdenie projektu z hľadiska preferencií špecifických oblastí poskytovania štátnej pomoci pre investície, ktoré vychádzajú z Národnej stratégie podpory priamych zahraničných investícii. Stratégia umožňuje zvýhodňovať tie odvetvia, ktorých rozvoj je prioritným záujmom Slovenskej republiky a naopak obmedzuje pomoc pre odvetvia hospodárstva, ktoré sú z hľadiska tvorby pridanej hodnoty a hospodárskeho rozvoja menej atraktívne. V tomto kritériu sa investície budú rozdeľovať do troch základných typov.
Typ A bude zastrešovať spracovateľský priemysel a distribučné a logistické centrá, typ B budú tvoriť strategické investície v high-tech sektoroch so sieťovými externalitami, informačné a komunikačné technológie - ICT, biotechnológie, nanotechnológie, centrá strategických služieb atď. a typ C budú tvoriť výskumné a vývojové centrá, technologické centrá a centrá technologického rozvoja.
Minimálna výška investičných nákladov pri ktorej sa bude poskytovať štátna pomoc, sa mení podľa toho, o aký typ investície ide a v akej zóne bude projekt umiestnený. V prípade, že ide o projekt typu C v zelenej alebo žltej zóne, štátna pomoc sa poskytne už pri investícii 30 mil. SK, v prípade projektu typu A v červenej zóne sa štátna pomoc neposkytne ani pri podstatne vyšších investíciách.
Ďalším kritériom pre posúdenie projektu bude štruktúra novovzniknutých pracovných miest. Z tohto hľadiska sa budú projekty rozdeľovať do troch typov. Do typu A budú zaradené projekty, ktoré vytvoria minimálne 60 % pracovných miest pre pracovné sily s výučným listom alebo maturitou a 10 % pracovných miest pre zamestnancov s minimálne vyšším odborným alebo vysokoškolským vzdelaním, do typu B budú patriť projekty, ktoré vytvoria min. 50 % miest pre maturantov a 35 % pre osoby vyšším vzdelaním a do typu C sa zaradia projekty, ktoré vytvoria najmenej 40 % miest pre pracovné sily s maturitou a 50 % miest pre ľudí s vyšším stupňom vzdelania vrátane osôb, ktoré absolvovali vedeckú prípravu.
Rolu bude hrať aj štruktúra investícii. V zelenej a žltej zóne najmenej 35 % investícii musí ísť do moderných technológií, v červenj zóne minimálne 45 %.
Štátnu pomoc bude možné poskytnúť priamou alebo nepriamou formou. Za priamu formu sa považuje poskytnutie finančnej dotácie na krytie investičných nákladov pre projekty typu C, príspevok na novovytvorené pracovné miesta a príspevok na vzdelávanie. Nepriamou pomocou sa rozumie daňová úľava na dani z príjmu a prevod vlastníckeho práva k nehnuteľnému majetku štátu alebo obce za nižšiu ako je trhovú cenu.
Jednotlivé formy štátnej pomoci a investičných stimulov nemôžu v jednotlivých zónach a pri jednotlivých typoch projektov presiahnuť stanovené maximálne limity štátnej pomoci vyjadrené ako percentuálny podiel z oprávnených nákladov projektu. Kým projekty typu A v červenej zóne nemôžu dostať štátnu pomoc, v žltej zóne to môže byť do 35 % a v zelenej do 40 % oprávnených nákladov. Projekty typu B v červenej zóne v Bratislavskom regióne môžu dostať pomoc 20 % , v ostatných regiónoch 30 %, v žltej zóne 40 % a v zelenej zóne 45 % oprávnených nákladov. Najvyššie budú limity pri projektoch typu C, kde v červenej zóne v Bratislavskom regióne môžu dostať pomoc 20 % , v ostatných regiónoch 45 %, v žltej zóne a v zelenej zóne 50 % oprávnených nákladov.
Maximálna výška štátnej pomoci formou prevodu vlastníckeho práva k nehnuteľnému majetku štátu alebo obce je stanovená ako percento z objemu oprávnených nákladov vynaložených v súvislosti s realizáciou projektu. V prípade projektov typu A v žltej a zelenej zóne je to do 3 %, u projektov typu B vo všetkých zónach do 6 % a u projektov typu C vo všetkých zónach do 15 % oprávnených nákladov.
Príspevok na novovytvorené pracovné miesta je možné investorovi poskytnúť v súlade s § 54 zákona č. 5/2004 Z.z. o službách v zamestnanosti na úhradu mzdových nákladov za obdobie maximálne 2 rokov a to na každé pracovné miesto vytvorené v súvislosti s realizáciou projektu do 5 rokov od začatia realizácie projektu, maximálne však do 3 rokov odo dňa ukončenia investície do projektu. Investor je povinný novovytvorené pracovné miesto udržať po dobu najmenej 5 rokov od okamihu jeho vytvorenia. V žltej a zelenej zóne sa príspevok bude poskytovať pri projektoch typu A a B maximálne 125 tis. Sk na jedno pracovné miesto a v okresoch s mierou nezamestnanosti nad 20 % až 200 tis. Sk na jedno pracovné miesto. V červenej zóne sa príspevok bude poskytovať u projektov typu B pod podmienkou, že 10 % prijatých bude z evidencie nezamestnaných a to vo výške max. 100 tis. Sk na jedno vytvorené miesto. U projektov typu C sa príspevok na novovytvorené pracovné miesta bude poskytovať najviac vo výške 30 % mzdových nákladov ročne na každé vytvorené pracovné miesto. Maximálna absolútna výška pomoci na jedno pracovné miesto je 200 tis. Sk.
Investorovi možno priznať aj príspevok na všeobecné alebo špecifické odborné vzdelávanie nových zamestnancov. Pri všeobecnom vzdelávaní môže byť maximálny príspevok od 30 do 40 tis. Sk a pri odbornom vzdelávaní od 50 do 100 tis. Sk podľa toho o aký typ projektu ide a v akej zóne.
Pravidlá tiež určujú spôsob krátenia štátnej pomoci pri nesplnení niektorých podmienok, resp. navýšenia pomoci v prípade zlepšenia sledovaných parametrov investície.
Investorom možno poskytnúť aj daňovú úľavu, a to podľa kritérií stanovených v príslušných právnych predpisoch, najmä v zákone č. 565/2001 Z.z. o investičných stimuloch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, zákone č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v platnom znení a zákone č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v platnom znení. Daňová úľava, ktorú je možné poskytnúť investorovi sa bude líšiť podľa toho, či investor bude požadovať poskytnutie štátnej pomoci prostredníctvom iných foriem regionálnej pomoci a na vzdelávanie, alebo nie. V prvom prípade sa celková výška daňovej úľavy bude krátiť o výšku poskytnutých iných foriem štátnej pomoci .
Štátnu pomoc podľa týchto pravidiel nemožno poskytnúť malým a stredným podnikateľom, subjektom podnikajúcim v citlivých odvetviach a v životnom prostredí. Poskytnutie štátnej pomoci je podmienené súhlasom vlády SR a EK. Na poskytnutie štátnej pomoci podľa týchto pravidiel nie je právny nárok.
Procesne postup schvaľovania štátnej pomoci začne tým, že investor podá schválený dotazník doložený projektom investície na agentúru SARIO. Agentúra sa do 10 dní nezáväzne investorovi vyjadrí, či projekt spĺňa alebo nespĺňa podmienky poskytnutia štátnej pomoci, prípadne požiada investora o doplnenie chýbajúcich údajov a informácií alebo iné odstránenie nedostatkov. Zároveň vypracuje informáciu o projekte z hľadiska sledovaných kritérií podľa stanovenej osnovy a upozorní na prípadné nedostatky, ktoré sa nepodarilo odstrániť. Túto informáciu doplnenú rovnopisom určených dokladov do 10 dní od prevzatia dotazníka, resp. doplneného dotazníka predloží zainteresovaným ministerstvám (MH SR, MF SR, MPSVR SR, a MVRR SR). Ministerstvá do 15 dní oznámia agentúre SARIO svoje stanoviská k projektu. SARIO o týchto stanoviskách informuje investora.
Ak stanoviská podporia projekt, SARIO s investorom do 3 mesiacov pripraví návrh investičnej zmluvy, ktorú predloží Ministerstvu hospodárstva SR. Ministerstvo hospodárstva SR po predbežnom akceptovaní návrhu investičnej zmluvy do 25 dní predloží na rokovanie vlády SR materiál na schválenie investičnej zmluvy. Po schválení investičnej zmluvy z poverenia vlády MH SR zabezpečí podpis zmluvy.
Základnou podmienkou je, že celý proces poskytovania štátnej pomoci sa riadi platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky a EÚ, ktoré majú v prípade rozporu prednosť pred týmito pravidlami.