StoryEditor

Nie je čas na modernizáciu nášho letectva?

Najväčšia tragédia v povojnovej histórii nášho armádneho letectva, ktorá si vyžiadala 42 obetí, podľa všetkého prinúti štát nakúpiť nové dopravné lietadlá skôr ako sa plánovalo.
Najväčšia tragédia v povojnovej histórii nášho armádneho letectva, ktorá si vyžiadala 42 obetí, podľa všetkého prinúti štát nakúpiť nové dopravné lietadlá skôr ako sa plánovalo. "Budeme uvažovať o urýchlení nákupu nových lietadiel," potvrdil pre HN hovorca ministerstva obrany Zenon Mikle. Všetky dopravné lietadlá značky Antonov, ktoré má slovenská armáda vo výzbroji, sú staršie ako tridsať rokov. Vyšetrovanie štvrtkovej havárie lietadla AN-24, ktoré sa vracalo s vojakmi z Kosova, pritom stále nevylúčilo ani zlyhanie techniky.

Problémy s kapacitou
Antonov, ktorý sa zrútil v Maďarsku tri kilometre od našich hraníc, bol vyrobený v roku 1969 a mal za sebou päť generálnych opráv. Posledná stála 92 miliónov korún. Napriek tomu s ním armáda počítala - rovnako ako aj s dvoma kusmi AN-26 - až do roku 2010. Podľa ministra obrany Juraja Lišku na tom zatiaľ nič nemení ani štvrtková havária. "Nerád by som predbiehal a špekuloval. Treba počkať na závery vyšetrovania." Minister tvrdí, že tieto lietadlá - napriek svojmu veku - môžu z hľadiska bezpečnosti konkurovať aj modernejším strojom.
Armáda však priznáva iný hendikep tohto typu lietadla: nedostatočnú kapacitu na dĺžku letu a prepravu nákladu. "Táto technika nám už nestačí. Vieme dobre, že pri ambíciách pôsobiť vo vzdialenosti troch, štyroch, piatich tisíc kilometrov od Slovenska tieto lietadlá jednoducho z kapacitných dôvodov nevyhovujú," zdôraznil pre HN veliteľ vzdušných síl Juraj Baránek. Tender na nákup nových lietadiel sa pritom v rezorte obrany zatiaľ nepripravuje.

Politici za nové stroje
O nákupe nových strojov už hovoria aj politici. "Je predčasné usudzovať, že existuje súvislosť medzi nehodou a tým, že tieto stroje stále lietajú. Všetci ich označujú za bezproblémové, ale sú staré," povedal poslanec a exminister obrany Ivan Šimko. Aj on očakáva, že tragédia urýchli diskusiu o modernizácii leteckého parku. Už v čase, keď bol ministrom, viacerí odborníci podľa neho upozorňovali, že väčšiu pozornosť treba venovať práve transportným lietadlám. Nákup nových dopravných lietadiel od nás vyžaduje podľa šéfa parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť Roberta Kaliňáka aj NATO. "Aj keby sme z kapacity nákladných lietadiel využili len tridsať percent, dajú sa veľmi dobra prenajať - sú to návratné záležitosti."
Letecký expert a bývalý štátny tajomník rezortu obrany Jozef Pivarči tvrdí, že čas na výmenu nových lietadiel nastal už dávno. Zároveň však dodáva: "Nikde nie je napísané, že nové lietadlá taktiež nemôžu havarovať." Podľa neho lietadlá AN-24 nie sú "stroje do šrotu", chýbal im však moderný rádionavigačný systém. "Bohužiaľ, boli vybavené tak, ako boli."

Česi už vyraďovali
Práve lietadlá AN-24 koncom minulého roka vyradila zo svojej letky česká armáda. Dôvod? Skončila sa im technická životnosť. "Nemali žiadne chyby, prevádzku sme ukončili podľa lehoty určenej výrobcom. Bolo možné ešte predĺžiť ich životnosť, ale už sme k tomu kroku nepristúpili," povedal pre HN hovorca českého ministerstva obrany Andrej Čírtek. Naďalej však počítajú s lietadlami AN-26. "Postupne dochádza k modernizácii dopravnej letky." Podľa Pivarčiho slovenské lietadlá AN-24 boli "fyzicky mladšie" ako tie, ktoré vyraďovala zo svojej výzbroje česká armáda.

Koľko stoja vojenské dopravné lietadlá:
Lockheed C-130 Hercules
- od 23 miliónov dolárov
AN 124 Ruslan - od 70 miliónov dolárov
(Zdroj: www.military.cz, www.ainonline.com)
pozn: Ide o orientačné ceny

Vizitka lietadla Antonov An-24:
označenie: An-24
názov: pomenované podľa konštruktéra Olega Antonova
opis: dvojvrtuľové dopravné lietadlo
typy: -, B, R, V
kódové označenie NATO: Coke
začiatok výroby: 1959 - Ukrajina
koniec výroby: 1978*
spolu vyrobených: 1 100
stále v prevádzke: viac ako 800
počet cestujúcich: 40 - 55 (podľa typu)
max. rýchlosť: 450 km/h
taktický dolet (s 1 612 kg nákladu): 3 000 km
dolet s maximálnym nákladom: 640 km
úžitkové zaťaženie: 4 612 kg
maximálne zaťaženie: 5 740 kg
motory: 2
rozpätie krídel: 29,64 m
dĺžka: 23,53 m
výška: 8,32
hmotnosť: 14 060 kg
využívané: armádami aj aerolíniami krajín bývalého sovietskeho bloku a Afriky, česká armáda lietadlá vlani vyradila
* ďalej vyrábané v Číne ako Xian Y-7
01 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Koruna v závere týždňa klesla 02 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Poplatky za správu nesmú pohltiť výnosy 03 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Štáty a inštitúcie chcú upokojiť trh s ropou 04 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Krátke správy 05 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: De Beers predpovedá ťažký rok 06 - Modified: 2003-02-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Berlín vraj má s Parížom plán pre Irak
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 04:33