StoryEditor

Z predaja Carga dvaja vycúvali

Boj o stopercentný podiel zatiaľ štátneho nákladného prepravcu - Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia - sa zostruje. Zatiaľ čo sa jedna z najsledovanejších privatizácií na Slovensku pomaly blíži ku koncu, okruh záujemcov sa zužuje. Konečné ponuky majú záujemcovia odovzdať ministerstvu dopravy do 20. januára.

Boj o stopercentný podiel zatiaľ štátneho nákladného prepravcu - Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia - sa zostruje. Zatiaľ čo sa jedna z najsledovanejších privatizácií na Slovensku pomaly blíži ku koncu, okruh záujemcov sa zužuje. Konečné ponuky majú záujemcovia odovzdať ministerstvu dopravy do 20. januára.
Ešte koncom júna predložilo predbežné ponuky na kúpu všetkých akcií spoločnosti štrnásť firiem. Do kratšieho zoznamu uchádzačov o aktíva Carga sa ich dostalo len osem. Podľa neoficiálnych informácií sa však nedávno dvaja rozhodli, že definitívne ponuky nepodajú.
Cena mimo ohrozenia
Pokles počtu záujemcov kúpnu cenu zrejme nezníži. Podľa riaditeľa českej pobočky PricewaterhouseCoopers Petra Mitku, ktorá radí aj pri privatizácii Slovenských elektrární, je šesť uchádzačov dostatočný počet. "Na optimálnu cenu to stačí. Ak je v prvom kole takejto veľkej privatizácie mnoho záujemcov, nemusí to znamenať, že ide o reálnu konkurenciu. Niektorí len získavajú informácie o firme a potom zistia, že ju vlastne nechcú," myslí si.
Cargo je jedinou ziskovou železničnou firmou na Slovensku. Štát chce jeho predajom získať 15 až 20 miliárd korún. Tieto peniaze by sa mali použiť na oddlženie ostatných štátnych železníc - osobného prepravcu Železničnú spoločnosť Slovensko i správcu infraštruktúry Železnice SR. Na úplné zbavenie dlhov však peniaze stačiť nebudú.
Dlhy pretrvajú, ale menšie
Ak by štát predajom získal 20 miliárd korún, mohol by úplne oddlžiť len osobnú železničnú dopravu. Jej dlh bol ku koncu septembra 5,1 miliardy korún. So Železnicami SR je to horšie a privatizácia dosť peňazí na ich oddlženie neprinesie. Vo svojom portfóliu dlhov majú železnice ešte úvery so štátnou zárukou za bezmála 22 miliárd a ich celkové záväzky sú aktuálne mierne nad 33 miliardami. Celkové dlhy železničných firiem momentálne tvoria zhruba sedem percent celkového štátneho dlhu Slovenska.
Ondreja Mateja, generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko, zodpovednej za osobnú dopravu, zámer oddlžiť teší: "Okrem toho, že sa vyrovnajú staré záväzky môže štát ušetriť aj na úrokoch z dlhovej služby. Ročne zhruba miliardu až 1,3 miliardy," komentuje možné efekty privatizácie.

Čo získa investor kúpou spoločnosti Cargo
Aktíva za viac ako 12,6 miliárd korún
12,3-tisíca zamestnancov
16-tisíc nákladných vozňov
800 lokomotív
Stavby za 107,9 milióna korún
Budovy za 243,9 milióna korún
Pozemky za 224,9 milióna korún
Zmluvy o prenájme vozňov s poľskými železnicami PKP či Českými dráhami
Ročnú úsporu 1,3 miliardy korún oproti doterajšiemu stavu vďaka zavedeniu procesného riadenia

Zoznam záujemcov o Cargo
Deutsche Bahn cez dcérsku spoločnosť Railion
English Welsh Scottish Railway
ÖBB cez dcérsku spoločnosť Rail Cargo Austria 
Genesee & Wyoming, USA
Cargo Central Europe (Railworld, Penta a MID Europe Partners)
First Rail Holding, Veľká Británia
Cargo Cooperation Consortium (MÁV a Slavia Capital)
PKP, Poľsko
Zdroj: hn, ZSSK

01 - Modified: 2003-01-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rusko zatiaľ proti použitiu sily 02 - Modified: 2003-01-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sekať je ľahšie ako rozuzliť
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 01:55