Štátna Eximbanka sa podľa informácií HN zaručila za diaľničný projekt stavbárov v Poľsku 14 miliónmi eur. Ak teda Doprastav skrachuje alebo nedokončí sľúbený projekt, Eximbanka zaplatí jeho záväzky. Poľská pobočka Doprastavu je na mizine, keďže tam jej štát neplatí a ešte ju aj pokutuje za časový sklz.
Práve poľská pobočka ťahá ku dnu celý Doprastav, do ktorého sa v priebehu pár dní vrátili staronoví vlastníci Dušan Mráz a Ivan Šesták. „Riešenia existujú a my ich aj máme,“ vyhlásil pre HN Mráz, ale detaily už neprezradil. Investor František Hodorovský chcel poľský Doprastav oddeliť od slovenského. Už to nestihne, keďže kvôli zablokovaným účtom, odstávke výroby a hrozbe prepúšťania musel firmu po pár dňoch vrátiť do rúk bývalým vlastníkom.
Hodorovský už mal plán, ako od slovenského Doprastavu oddeliť poľskú pobočku. „Pre spoločnosť je mimoriadne dôležité, aby sa jej podarilo vyriešiť najväčší problém, a to odčlenenie poľskej časti. A to aspoň do obdobia, kým sa jej podarí získať prostriedky z claimov (sporné pohľadávky Doprastavu), ktoré aktuálne poľská strana nechce zaplatiť,“ povedal pre HN Hodorovský.
Hodorovského plány stopli bývalí vlastníci, ktorí spätne kúpili akcie Doprastavu. „Zdá sa, že bankové inštitúcie spolu s veriteľmi donútili bývalých pôvodných akcionárov Doprastavu k spätnému odkúpeniu akcií a tým k zaplateniu za zlé rozhodnutia z posledných dvoch rokov,“ povedal pre HN Hodorovský.
Nečakaný obrat
Akcionári Mráz, Šesták a česká firma Metrostav svoje podiely predali len pred niekoľkými dňami. Doviedli ich k tomu najmä stratové zákazky v Poľsku, ktoré ťahali ku dnu celý Doprastav. Kupujúceho nezverejnili, no hlavným aktérom pri rokovaniach s bankami bol investor František Hodorovský. Ten mal podľa medializovaných informácií získať aj vplyv v Doprastave.
Bývalí akcionári však napokon otočili. Podľa vlastných slov sa im nepáčilo, čo sa v Doprastave deje. Podľa Dušana Mráza firme hrozil koniec. Preto sa rozhodli, že sa vrátia. Teraz by mali do firmy doliať kapitál. Mráz očakáva tiež vstup investora. Aj partner poradenskej spoločnosti Deloitte Ivan Lužica si myslí, že staronoví akcionári získajú investora, ktorý vo firme bude mať časť kontroly. Bývalý akcionár Metrostav by mal zostať mimo hry. Naopak, Hodorovský to ešte úplne nezabalil. „Ak sa spoločnosti podarí vyriešiť poľský problém a zrealizovať niektoré ďalšie opatrenia, nevylučujem svoj záujem v budúcnosti,“ povedal pre HN.
Obnovenie výstavby
Dobrá správa je, že Doprastav by mal mať po návrate starých akcionárov už prístup k bankovým účtom a môže teda obnoviť výstavbu. „Slovenská sporiteľňa preferuje také riešenie aktuálnej situácie, ktoré bude ekonomicky udržateľné, povedie k ozdraveniu spoločnosti a zachovaniu pracovných miest,“ povedal Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne, ktorá je jednou z kľúčových bánk.