Spojené štáty sa viac než na znižovanie emisií sústredili na výrobu biopalív. Myšlienka, že by od Európy mali nakupovať emisné kvóty, je pre nich prakticky nepredstaviteľná. V budúcnosti sa tomu aj tak nakoniec asi nevyhnú, pretože v posledných týždňoch deväť východoamerických štátov zaviedlo vlastné zákony o znižovaní emisií. Federálna vláda radšej stavila na vysokú finančnú podporu a rôzne úľavy na iné formy podpory životného prostredia, najmä na výstavbu nových jadrových elektrární a na biopalivá.
Nie ropné vrty, ale bionafta
Americkí farmári stratégiu federálnej vlády privítali. Sami sú presvedčení, že nie ropné vrty, ale farmy sa v budúcnosti stanú hlavným zdrojom energie pre USA. Niektorí farmári pestujúci sóju už vytvorili spoločné podniky so súkromnými investormi na výstavbu závodov vyrábajúcich bionaftu zo sójových bôbov. Podporil ich v tom práve nový energetický zákon, v rámci ktorého Washington vyčlenil 250 miliónov dolárov na štátne záruky za úvery na výstavbu troch nových rafinérií vyrábajúcich bioetanol a ďalších 1,4 miliardy dolárov na granty v oblasti výskumu biopalív.
Okrem biopaliva majú Američania o sóju záujem aj z iných dôvodov. Potvrdila to automobilka Ford, ktorá už vyrobila niekoľko prototypov auta s molitanovou výstelkou sedadiel a dverí, ktorej kľúčovým komponentom sú sója a sklené vlákna. Sójové výplne do áut vyvíja aj univerzita v Delaware a ako uviedol jeden z vedcov Richard Wool, kombinácia sójovej gumy a sklených vlákien vytvára zvlášť odolný materiál proti priestrelu. "Bola by to ideálna ochrana pre americké terénne vozidlá v Iraku".
O biopalivá sa prudko zvýšil záujem aj v Európe, najmä po finančnej podpore týchto palív z EÚ. Tá vo svojich smerniciach stanovila, že v členských štátoch by sa do roku 2010 malo ročne predať z celkového množstva pohonných látok šesť percent biopalív. Rastúce ceny ropy biopalivá cenovo zvýhodňujú, dokonca aj bez ďalšieho zvyšovania podpory. Podľa odborného časopisu Oil World je pri súčasných cenových zmenách nahradenie ropných látok sójovým, ale aj palmovým olejom, ekonomicky realizovateľné dokonca aj bez zmeny daňových výnimiek alebo iných vládnych subvencií. Teraz má produkcia bionafty síce kapacitné obmedzenia, výroba elektriny a tepla si však nevyžaduje toľko rafinovania a využitie palmového a sójového oleja na tento účel bude prudko rásť.
Automobilky idú po vodíku
Okrem biopalív sa automobilka Ford, ako aj jej konkurent General Motors, sústreďujú na výrobu áut s vodíkovými palivovými článkami. Automobilka chce s finančnou pomocou od vlády do piatich rokov vyrobiť 40 vozidiel. Autá by mali jazdiť po uliciach Washingtonu, New Yorku, ďalej v Kalifornii a Michigane. Do projektu vstúpila aj firma Shell Hydrogen, ktorá v troch štátoch USA založí päť staníc na dopĺňanie vodíka. Kritici vodíkovej technológie poukazujú na fakt, že produkcia vodíka v USA, ako si to predstavuje Bushova vláda, vôbec nie je ekologická. Až 90 percent vodíka by sa totiž malo vyrábať neekologickým spaľovaním fosílnych palív a 10 percent z jadra.
StoryEditor
Američania veria v energiu z fariem
Spojené štáty sa viac než na znižovanie emisií sústredili na výrobu biopalív. Myšlienka, že by od Európy mali nakupovať emisné kvóty, je pre nich prakticky nepredstaviteľná. V budúcnosti sa tomu aj tak nakoniec asi nevyhnú, pretože v posledných týždňoch deväť východoamerických štátov zaviedlo vlastné zákony o znižovaní emisií. Federálna vláda radšej stavila na vysokú finančnú podporu a rôzne úľavy na iné formy podpory životného prostredia, najmä na výstavbu nových jadrových elektrární a na biopalivá.