StoryEditor

Biznismen, ktorý chce lietať rýchlejšie ako zvuk

07.08.2006, 00:00

Američan J. Michael Paulson sa usiluje o prienik do nadzvukovej leteckej dopravy šesť rokov. Lietadlá má v rodine: jeho otec Allen Paulson založil firmu Gulfstream Aerospace, ktorá sa stala najväčším americkým výrobcom biznis jetov -- prúdových lietadiel pre biznismenov.
J. Michael Paulson pracoval v otcovej firme jedenásť rokov a dotiahol to na post viceprezidenta marketingu pre západnú časť USA a Kanadu.
Teraz pokračuje v otcových víziách. Pripravuje nový bizzjet pre osem až dvanásť cestujúcich s doletom sedemtisíc kilometrov, schopný lietať 1,8-násobnou rýchlosťou zvuku. Cestu z Chicaga do Paríža trvá klasickému lietadlu 8,3 letovej hodiny, nový stroj ju zvládne za 4,5 hodiny, pri lete zo Seattlu do Tokia zasa ušetrí štyri hodiny.
Výrobu takýchto lietadiel plánoval už aj samotný Gulfstream. V roku 1991 sa spojil s ruskou konštrukčnou kanceláriou Suchoj, aby nadviazal na jej projekt S-21. Spoločne pripravili niekoľko modifikácií, no napokon Američania z projektu vycúvali, pretože trh odhadli na 150 lietadiel a to bolo málo. Rusi v projekte pokračujú vlažnejším tempom a nie je vylúčené, že do neho vstúpia Číňania.
Po krachu spolupráce so Suchojom J. Michael Paulson v roku 2000 z otcovho Gulfstreamu odišiel. Založil vlastnú spoločnosť Supersonic Aerospace International. Projekt lietadla Quiet Supersonic Transport (QST) si objednala v elitnom vývojom stredisku firmy Lockheed Martin, známom ako "Skunčie dielne". Zrodili sa tu všetky bojové americké ikony -- F-104 Starfighter, SR-71 Blackbird, F-117 Stealth Fighter, F/A-22 Raptor či najnovší F-35 Lighting II. Na projekte QST sa uplatnilo 22 amerických patentov a Paulsonova firma zaň zaplatila 35 miliónov dolárov.
Paulson plánuje vynaložiť tri miliardy dolárov na stavbu piatich prototypov QST, ktoré by mali vzlietnuť o šesť rokov. Okrem dobrej povesti a slávneho mena ponúka investorom zaujímavú príležitosť. Je presvedčený, že kto príde prvý, berie všetko.
Záujem o tento typ lietadiel za posledných desať rokov vzrástol a po roku 2013 by mohli predať najmenej tri stovky. Cena jedného QST by nemala prevýšiť 80 miliónov dolárov, pričom populárny podzvukový Gulfstream IV (s podobnou kapacitou) sa momentálne predáva za polovicu. Napríklad najbohatší Čech Petr Kellner lieta na Gulfstreame G500, ktorý ho vyšiel na 42 miliónov dolárov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. máj 2024 21:35