StoryEditor

Tatra Air má rok na konsolidáciu

20.02.2006, 16:32

Nové vedenie spoločnosti Tatra Air, a. s., ktorá prevádzkuje leteckú linku Sliač - Praha, musí najneskôr do konca júna zastaviť prehlbovanie straty a do konca februára budúceho roka zabezpečiť vyrovnané hospodárenie. V opačnom prípade bude musieť ísť do konkurzu. Na pondelňajšej tlačovej besede to uviedol Milan Murgaš, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), majoritného vlastníka Tatra Air.
Nové predstavenstvo a dozorná rada Tatra Air boli zvolené na mimoriadnom valnom zhromaždení vo štvrtok. Predsedom predstavenstva sa stal podpredseda BBSK a krajský predseda SNS Dušan Švantner. Podľa Murgaša je totiž Švantner jeden z mála členov Zastupiteľstva BBSK, ktorý má manažérske skúsenosti. Nové predstavenstvo by malo čo najskôr vybrať výkonný manažment - špecialistov na leteckú dopravu - a okrem rokovaní s veriteľmi začať aj rokovania s nízkonákladovými leteckými prepravcami o možnosti zavedenia linky Sliač - Viedeň. "Neviem z akých dôvodov bola dopravná obslužnosť kraja leteckými linkami zavesená len na Prahu," uviedol Murgaš.
Kumulatívna strata spoločnosti Tatra Air je okolo 13 mil. Sk a jej dlh voči Českým aerolíniám je 4 mil. CZK. Podľa Murgaša bola spoločnosť Tatra Air dobre myslený, ale zle zrealizovaný projekt. Bola riadená amatérsky a do riadenia sa aj politicky zasahovalo. Od svojho vzniku produkovala stratu, ktorá sa riešila navyšovaním základného imania zo strany BBSK. "Mrzí nás, že špás zvaný Tatra Air stál občanov BBSK 13,13 mil. Sk. BBSK už nebude sanovať stratu tejto spoločnosti," zdôraznil Murgaš. Dodal, že podľa predbežných čiastkových výsledkov kontroly iniciovanej novým zastupiteľstvom BBSK zodpovední úradníci pri poskytovaní dotácií Tatra Airu viackrát nedodržali zákony a vnútorné predpisy BBSK. Po ukončení kontroly mieni voči zodpovedným pracovníkom Úradu BBSK vyvodiť dôsledky.
Tatra Air prevádzkuje v spolupráci s Českými aerolíniami leteckú linku Sliač - Praha - Sliač od júla 2003. Podľa zmluvy platnej od minulého roka nemá spoločnosť Tatra Air vynakladať na prevádzkovanie linky žiadne prostriedky, pokiaľ dosiahne priemernú vyťaženosť minimálne 24 cestujúcich. Za každého cestujúceho pod túto hranicu si ČSA fakturuje 1 545 CZK.
Zakladateľom spoločnosti Tatra Air bolo podnikateľské združenie Európsky klub. V roku 2003 mali v nej súkromné spoločnosti 64-percentný podiel, 36 percent mali samosprávy - Banskobystrický samosprávny kraj 15 percent, mesto Banská Bystrica 14 percent, mesto Zvolen 6,3 percenta a mesto Sliač 0,7 percenta. BBSK vynaložil na prvý nákup akcií Tatra Airu 1,5 mil. Sk. Po zvýšení základného imania v minulom roku nakúpil BBSK akcie za 9,15 mil. Sk a stal sa s 90,76-precentným podielom majoritným akcionárom spoločnosti. V septembri 2005 poskytol BBSK spoločnosti dotáciu 2,66 mil. Sk.

(1 CZK = 1,319 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 08:32