Uzlík na vreckovke -- to bude už čoskoro najčastejší obrázok na billboardoch v českých mestách. Ministerstvo zahraničných vecí ČR, ktoré koordinuje presvedčovaciu kampaň pred referendom o vstupe do EÚ, chce takto voličom pripomínať, aby nezabudli na 13. a 14. jún -- termín celonárodného hlasovania. V prvej etape kampane však budú jej organizátori predovšetkým zdôrazňovať výhody, ktoré začlenenie sa do európskeho integračného zoskupenia Čechom prinesie. Motívy televíznych spotov, veľkoplošných panelov aj inzercie v časopisoch sú pritom totožné. Hlavných hrdinov príbehov predstavujú občania tých krajín, ktoré už členmi únie sú -- na plagátoch napr. Španielka, Rakúšanka a Portugalec, v televízii je technických možností pochopiteľne viac, tam vystúpi Fínka, Grék a Ír. Vo svojich výpovediach českých občanov medzi sebou všetci pozdravujú: "Vitajte v spoločenstve."
Pokiaľ ide o televíziu, hlavnú časť reklamného koláča zhltne Česká televízia a Nova. Spoty sa vo vysielaní objavujú niekoľkokrát do dňa v takých časoch, aby ich mohol vidieť každý.
Osobitným prvkom českej kampane sú tzv. modré hliadky. Závod Volkswagenu v Mladej Boleslavi ministerstvu na šesť týždňov poskytol štrnásť automobilov, v ktorých sa dvojice agitátorov pohybujú po celej krajine. Počas zastávok miestnym ľuďom vysvetľujú, čo ich bude čakať po 1. máji 2004. Šesťtýždňová kampaň vyvrcholí potom v predvečer hlasovania mimoriadnou akciou, o ktorej povahe a veľkosti však organizátori zatiaľ mlčia. V Českej republike -- na rozdiel, napríklad, od Slovenska -- nie je predpísaná minimálna päťdesiatpercentná účasť voličov, aby hlasovanie bolo platné, takže podľa aktuálnych prieskumov verejnej mienky by členstvo nemalo nič ohroziť. Za vstup sa trvale vyslovuje veľká väčšina českých občanov.
StoryEditor