StoryEditor

Ako sa vyhrabať z lavíny údajov

19.03.2007, 23:00

Spomeňte si na svoj prvý počítač. A teraz sa pozrite na svoje PDA. Je možné, že keď ste sa narodili po prvom uvedení Star Wars na veľkom plátne, je vaše PDA nadupané väčším množstvom dát než váš prvý počítač.
Prenášať megabajty pamäte vo vrecku saka môže byť výhodné, táto schopnosť však naznačuje blížiacu sa krízu. Lacné, rýchle, vysokokapacitné výpočty v kombinácii s ľahko ovládateľnými doručovacími systémami ako internet zmenili mieru, rast a dostupnosť obsahu exponenciálnym a chaotickým spôsobom.
Viete koľko e-mailov prejde denne vašou schránkou? Podľa jednej štúdie sa na celom svete každoročne odošle odhadom 610 miliárd e-mailov. Koľko informácií sa nachádza v celej databáze vašej spoločnosti? To bola senzácia, keď spoločnosť Celera, gigant vo výskume ľudského genómu, vyhlásila, že vo svojej podnikovej databáze spravuje 100 terabajtov. Databáza priemernej korporácie obsahuje 100 terabajtov informácií -- rovnakú veľkosť treba na archiváciu všetkých svetových internetových stránok z rokov 1996 -- 2001.

PREDZVESŤ KRÍZY?

Takže aká kríza? Objem dát, ktoré môžeme uschovať, je obrovský. A stále narastá. Ale čo sa s týmto bohatstvom deje? Niektorí manažéri očakávajú, že ich náklady na prenos obsahu čoskoro presiahnu 300 miliónov dolárov ročne. Ešte podstatnejší je fakt, že aj keď rôzne organizácie pokračujú v investíciách do ukladania dát, len málo rozmýšľajú nad tým, prečo ich zhromažďujú a ako ich môžu najlepšie využiť. Aby podnikový obsah dostal zmysel, musia sa udiať dve veci.
Po prvé: musí byť presný. Nedôveryhodné dáta môžu mať na proces prijímania rozhodnutí rovnako zhubný vplyv ako absencia dát. Presvedčila sa o tom NASA, keď stratila sondu Mars Climate Orbiter v hodnote 125 miliónov dolárov. Rutinné merania neboli v konečnom súčte správne skonvertované do metrického systému. Nepresné údaje sa vyskytujú sporadicky naprieč všetkými priemyselnými odvetviami a chybné rozhodnutia plynú z chybných dát.

OBSAH VLOŽENÝ DO KONTEXTU

Po druhé: aby bol obsah použiteľný, t. j. prístupný ľuďom hľadajúcim vedomosti pri prijímaní rozhodnutí, musí sa vložiť do kontextu. Bez správneho obsahu doručeného správnym spôsobom v správnom čase stratégie stagnujú, predaj klesá, spolupráca ochabuje, operácie a v konečnom dôsledku aj celé spoločnosti zlyhávajú.
Pohotové organizácie si uvedomili, že úspech neznamená dostať obsah do databázy, ale dostať ten správny obsah von -- k ľuďom, ktorí ho potrebujú, vtedy, keď ho potrebujú a tak, ako ho potrebujú. A tí najschopnejší manažéri pochopili, že podnikateľský prístup k manažmentu obsahu nie je IT projektom, ale obchodnou stratégiou.

Tak ako manažment zásobovacieho reťazca núti, aby organizácie mali široký prehľad o procesoch a tokoch práce, moderný manažment obsahu vyžaduje, aby organizácie sledovali obsahové aktíva počas celého životného cyklu obsahu, od jeho tvorby cez rozširovanie, aplikáciu, prehodnotenie až po archiváciu. Túto stratégiu nemožno dosiahnuť jednoduchým nakúpením novej technologickej aplikácie. Vyžaduje posun v organizačnom myslení od tvorby izolovaných vedomostí až po osvojenie si zručností a schopností, ktoré podporia spoluprácu naprieč skutočným informačným zásobovacím reťazcom.
ROZŠÍRENÉ PRÍLEŽITOSTI
Výrok Littera scripta manet (Napísané zostáva) je rovnako pravdivý dnes ako pred dvoma tisícročiami v Horáciovom Ríme. Aj keď slová unikajú z papiera do virtuálneho priestoru, text je večný. Informácie sú dôležité: pre intelektuálne aktivity, pre obchod, pre prežitie civilizácie. A dnes informácie bujnejú, vlastne explodujú ako výsledok digitálnej revolúcie.
Na dnešnom vysokokonkurenčnom a neustále sa rozvíjajúcom trhu znamená spôsob, akým spravujete informácie, úspech alebo zlyhanie vášho podnikania. Manažment obsahu už ďalej nemožno degradovať na odnož IT. Váš prístup k manažmentu obsahu musí byť skôr nedeliteľnou súčasťou celkovej stratégie vašej spoločnosti. Inteligentný prístup k manažmentu obsahu integruje obsahové aktíva a toky práce do preklenujúceho celopodnikového informačného zásobovacieho reťazca, ktorý si môžu zamestnanci prisvojiť, dodávatelia využiť a zákazníci pochopiť.
Finančná návratnosť investícií do manažmentu obsahu je zreteľná. Skutočná odmena však spočíva v rozšírených príležitostiach a väčších prínosoch, ktoré informačný zásobovací reťazec ponúka tomu, kto si ho osvojí. Všetci -- zákazníci, zamestnanci a dodávatelia -- profitujú zo schopnosti nájsť ihlu v kope obsahu presne v správnom čase. Ak chcete zvýšiť efektivitu, rozšíriť vzťahy so zákazníkmi a dodávateľmi a ak chcete rýchlejšie odpovede založené na faktoch, informácie znamenajú moc -- a profit.



Databáza priemernej korporácie obsahuje 100 terabajtov informácií -- rovnakú veľkosť treba na archiváciu všetkých svetových internetových stránok z rokov 1996 -- 2001.


Moderný manažment obsahu vyžaduje, aby organizácie sledovali obsahové aktíva počas celého životného cyklu obsahu, od jeho vytvorenia až po archiváciu. Každá fáza životného cyklu obsahu pozostáva z identifikovateľných, pozorovateľných a merateľných úloh, ktoré odrážajú celkovú obsahovú stratégiu.


"Náklady na prenos jedného bajtu informácie klesli od vynálezu mikroprocesora rádovo 10-miliónkrát. Nikdy predtým v histórii ľudstva nezlacnel žiaden produkt alebo služba 10-miliónkrát. A už vôbec nie v priebehu niekoľkých desaťročí. Je to ako keby Boeing 747, pôvodne za 150 miliónov dolárov, bolo teraz možno kúpiť za cenu väčšej pizze.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/new-wave, menuAlias = new-wave, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. apríl 2024 10:44