StoryEditor

Komisia odporúča viedenské letisko

22.12.2005, 23:00
Kým sa konzorcium TwoOne, zložené z finančnej skupiny Penta, prevádzkovateľa viedenského letiska Schwechat a rakúskej Raiffeisen Zentralbank, stane vlastníkom 66 percent akcií dvoch letísk, musí si odporúčanie komisie osvojiť minister dopravy a po ňom vláda.
Ponuku viedenského letiska vyhodnotila privatizačná komisia ako najlepšiu pre kúpu slovenských letísk v Bratislave a v Košiciach. Kým sa konzorcium TwoOne, zložené z finančnej skupiny Penta, prevádzkovateľa viedenského letiska Schwechat a rakúskej Raiffeisen Zentralbank, stane vlastníkom 66 percent akcií dvoch letísk, musí si odporúčanie komisie osvojiť minister dopravy a po ňom vláda. Definitívne rozhodnutie má padnúť začiatkom nového roka.
"Je to návrh. Nie je to rozhodnutie," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič. Spolu s ministrom hospodárstva by mali v priebehu prvého januárového týždňa navrhnúť vláde víťaza tendra. Podľa neoficiálnych informácií ponúkalo konzorcium TwoOne za akcie bratislavského letiska šesť miliárd korún. Ďalších 7,9 miliardy plánuje investovať v nasledujúcich piatich rokoch. Ponuka za košické letisko mala byť 1,28 miliardy korún.

Niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti vnímajú vlastníctvo bratislavského letiska Schwechatom ako problém. Spoločnosti Ryanair a easyJet pred časom adresovali premiérovi Mikulášovi Dzurindovi a ministrovi Prokopovičovi žiadosť, aby Slovensko odmietlo ponuku viedenského letiska. Ako dôvod uviedli možnosť vzniku monopolu, ktorým by sa ohrozil budúci rozvoj aerolínií. Naopak, slovenský nízkonákladový prepravca SkyEurope prítomnosť akcionára z Viedne nevidí ako zásadný problém. Podľa hovorkyne SkyEurope Eleny Konôpkovej je rozhodujúce, aby budúci privatizér zabezpečil dlhodobý rozvoj slovenských letísk. "Pokiaľ budeme mať vzťahy také ako doteraz, vôbec nás nezaujíma, kto bude novým vlastníkom," povedala Konôpková.

Názory odborníkov, či by mal Schwechat získať bratislavské letisko, sa rôznia. Podľa medzinárodného konzultanta pre leteckú dopravu Sigfrieda Gangla, ak chce mať hlavné mesto nezávislé letisko, vlastný profil, či dokonca konkurovať viedenskému, tak Schwechat by sa nemal stať jedným z rozhodujúcich investorov. "So silným partnerom, ktorý poskytne know-how a zafinancuje správne zvolenú stratégiu, Bratislava nepotrebuje partnerstvo s Viedňou," myslí si Gangl. Podobne uvažuje aj bývalý riaditeľ letiska Praha-Ruzyně Martin Kačur. Podľa neho logickou snahou Schwechatu nemôže byť nič iné, než dostať pod kontrolu rozvoj bratislavského letiska, udržiavať nižšiu úroveň služieb a pretvoriť ho tak na druhotný prístav určený najmä pre cestujúcich z nižších príjmových skupín, o ktorých Viedeň nemá veľký záujem.

Inak vníma fúziu Viedne a Bratislavy Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite. Podľa neho mal každý z uchádzačov svoje výhody aj nevýhody. "Výhodou konzorcia TwoOne sú možné synergické efekty, pokiaľ sa podarí správne riadiť bratislavské a viedenské letiská," povedal Kazda.
Za prekvapujúce označilo rozhodnutie privatizačnej komisie konkurenčné konzorcium zložené zo španielskej firmy Abertis, slovenskej finančnej spoločnosti J&T a z firmy TBI.

Investície do Letiska M. R. Štefánika v Bratislave (mil. Eur)
Konzorcium TwoOne 142,7
Konzorcium Abertis 117,7
Konzorcium ISAP 118,6
Tepe Akfen Ventures 52,2
Zdroj: HN
01 - Modified: 2003-02-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: NHL 02 - Modified: 2003-02-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Železnice sa dostali do svojich koľají 03 - Modified: 2003-02-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: O riadení štátu
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/parlamentne-noviny, menuAlias = parlamentne-noviny, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
21. máj 2024 12:36