V súboji o získanie trhov v nových členských štátoch NATO Američania vedú. Európskym konkurentom chýba nielen politická podpora, ale aj nástroje, ktoré by umožnili vhodné financovanie zbrojných programov.
Rozčarovanie európskeho zbrojného koncernu EADS bolo veľké, keď zákazku na modernizáciu poľského letectva v hodnote 3,5 miliardy dolárov získala pred krátkym časom americká firma Lockheed Martin. EADS postavil svoju ponuku na tom, že Poliakom najprv pomôže vynoviť flotilu zastaraných lietadiel MIG-29, aby potom neskôr novému partnerovi predal európske lietadlo Eurofighter. Poľskí piloti však budú čo nevidieť lietať na americkej stíhačke F-16.
Nemecký zbrojný expert Helmut Harff vysvetľuje, že Američanom nejde o rýchly zisk, ale o dlhodobý vplyv. Východoeurópskych klientov sa snažia získať sprievodnými zákazkami, ktoré sú zaujímavé politicky i hospodársky. Americké podniky sa tak dostávajú do pozície, v ktorej by pri dodávkach leteckej techniky mohli v strednej a vo východnej Európe na dlhé roky dominovať.
Voľný je zatiaľ trh Bulharska a Rumunska, avšak definitívne sa nerozhodlo ešte ani Maďarsko a Česká republika. Pravda, úspech Lockheedu môže zapríčiniť, že i tieto krajiny začnú poškuľovať po poľskom príklade. Ako pre denník Handelsblatt uviedol nemecký minister obrany Peter Struck, má pre rozhodnutie Poľska "pochopenie", ale "súčasne by si bol želal, aby poľská vláda zohľadnila skutočnosť, že Európania sa snažia budovať spoločnú bezpečnostnú politiku a chcú používať aj tú istú techniku". Náskok Američanov je však starého dáta. Keď napríklad ČR krátko po novembri 1989 pozvala zbrojárske firmy na informačné stretnutie, prišlo naň 14 zástupcov amerických podnikov, ale len dvaja z Európy.
Slabinou európskych výrobcov sú celkom iste aj sprievodné programy. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že v rámci protihodnoty za odber amerických stíhačiek americká firma General Motoros Poliakom prisľúbila rozšírenie svojho závodu v Gliviciach. Tam by sa mal vyrábať nový typ auta Opel Astra. A, napríklad, bankrotujúce štetínske lodenice sa môžu tešiť na americkú zákazku v hodnote 160 miliónov dolárov, týkajúcu sa výroby nákladných kontajnerových lodí. Na zlosť nemeckého priemyslu však spolková vláda v podobných prípadoch spravidla takto nekoná. Preto sa aj v Nemecku množia výzvy na zmenu stratégie európskych výrobcov. Je nevyhnutné, aby sa vlády a podniky spojili a kupcom spoločne ponúkali finančne zaujímavú protihodnotu. (hn/gaf)
StoryEditor