StoryEditor

Moderna -- manažérsky prehľad pre rozhodovanie

28.03.2007, 00:00

Spoločnosť Moderna sa v priebehu svojej 10 - ročnej existencie stala významným nárezovým centrom pre všetky druhy v súčasnosti používaných parapetných dosiek.

Zamestnáva sedemdesiat pracovníkov, pôsobí v Slovenskej republike, v Českej republike, Maďarsku a v Rakúsku. Technologicky je vybavená výkonnými a kvalitnými NC-rezacími strojmi, umožňujúcimi vysokú presnosť rezu a výkonnými baliacimi linkami. Kvalitná technologická základňa je však len jedným z predpokladov pre dosiahnutie obchodných cieľov. Aby bolo možné túto základňu čo najefektívnejšie využiť, je potrebné napojiť ju na spoľahlivú a výkonnú informačnú infraštruktúru, ktorá by vyhovovala potrebám firmy a významným spôsobom podporovala dosiahnutie jej strategických a obchodných cieľov.

Analýza východiskovej situácie
Spoločnosť používala viaceré navzájom viac, či menej poprepájané softvéry, ktoré slúžili na evidenciu a spracovanie obchodných informácií a procesov. V nadväznosti na dynamický rast spoločnosti tieto softvéry prestávali spĺňať stále sa stupňujúce požiadavky, ktoré boli naň kladené. Najmarkantnejším problémom boli príliš dlhé odozvy jednotlivých aplikácií. Zavedenie nového informačného systému malo okrem rýchlejšej odozvy pri interakcii s používateľmi priniesť automatizáciu podpory výrobných a ekonomických procesov. Pri výrobe státisícov kusov parapetných dosiek, z ktorých každá má iný rozmer, je veľmi dôležitá optimalizácia výberu polotovaru pre nárez konkrétneho rozmeru. Práve preto najdôležitejšími kritériami boli spoľahlivosť a stabilita systému, možnosť vlastnej údržby a prispôsobovania funkčnosti, vrátane možnosti rozšírenia systému o nové moduly.

Nároky na nový systém
K vyššie uvedeným požiadavkám pribudla aj nevyhnutnosť zohľadniť medzinárodný rozmer podnikania spoločnosti Moderna. Okrem automatizácie podpory procesov bolo potrebné prepojiť aj legislatívy rôznych krajín, rôzne meny a rôzne jazykové mutácie. Cieľom nebolo len prepojenie na fyzickej úrovni, ale aj prepojenie doteraz navzájom nezávislých interných a externých procesov. Napríklad pre zasielanie mesačných výkazov na štatistický úrad v elektronickej podobe bolo potrebné navrhnúť spôsob pre integráciu s aplikáciou INTRASTAT CS. Požadovaný bol aj import predajných objednávok vo forme textového súboru z externého systému. Informačný systém mal poskytnúť kvalitné on-line výstupy pre sledovanie výnosov, ako aj aktuálne vyhodnocovanie plnenia obchodného plánu, teda nevyhnutné podklady pre manažérske rozhodovanie. Nový systém bolo tiež potrebné prepojiť so systémom elektronického objednávania a prepojenie na bankový systém úhrady faktúr. Systém Multicash umožňuje napojenie na všetky banky, a to aj pre účty založené v zahraničí.
V nadväznosti na nosný výrobný program bolo potrebné zabezpečiť prepojenie nového informačného systému s tzv. NC dorazom, ktorý odmeriava dĺžku pri náreze parapetných dosiek. Na základe nameraných údajov sa vytlačia štítky s čiarovým kódom, ktoré sa nalepia na narezané parapety pre ich ďalšiu jednoznačnú identifikáciu v procese expedície.

Vysoká úroveň bezpečnosti
Zákazník sa rozhodol pre riešenie od spoločnosti Gratex International vybudované na komplexnom informačnom systéme Microsoft Dynamics NAV. Pre dosiahnutie čo najväčšej konvergencie funkcionality systému s požiadavkami zákazníka bola pri implementácii využitá metodológia OnTarget, ktorá sleduje dodržanie časového a finančného harmonogramu realizácie projektu.
Podľa požiadaviek klienta zostala zachovaná filozofia architektúry prepojenia informačného systému a elektronického obchodu prostredníctvom samostatnej databázy, do ktorej sa replikujú iba tie údaje z NAV, ktoré sú potrebné pre samostatné fungovanie elektronického obchodu. Takáto architektúra je zárukou vysokej úrovne bezpečnosti celého systému a zachovania konzistentnosti dátových štruktúr.
Okrem podpory štandardných procesov akými sú výroba, získavanie klientov, tvorba cenových ponúk a vystavovanie faktúr, je riešenie doplnené o funkcionalitu zohľadňujúcu pôsobenie spoločnosti Moderna na zahraničných trhoch. Napríklad pri zúčtovaní pohľadávok a záväzkov sa využíva automatický periodický prenos aktuálneho kurzu NBS do riešenia Microsoft Dynamics NAV a následný prepočet realizovaných kurzových rozdielov pri zúčtovaní pohľadávky alebo záväzku.
Implementáciou metód Business Intelligence je možné získavať zo systému aktuálne výstupy pre strategické rozhodovanie manažérov, ako napríklad analýza predajnosti podľa sortimentu, analýza štruktúry zákazníkov a výkaz cash flow.

Automatizácia eliminuje chybovosť
Integrovaním Microsoft Dynamics NAV s elektronickým obchodom firmy Moderna umožnila spoločnosť svojim stálym odberateľom okrem štandardného objednávania faxom či e-mailom posielať svoje objednávky aj prostredníctvom webovej aplikácie. Automatizáciou celého procesu sa podstatne zvýši efektívnosť výroby a zamedzuje sa chybovosť. Napríklad v procese expedície sa výrobky nakladajú v poradí, ktoré zohľadňuje jazdný plán konkrétneho vozidla, takže parapetné dosky pre odberateľa, ktorý je cieľom prvej zastávky vozidla, sú naložené úplne na vrchu.
Systém je možné v budúcnosti dynamicky prispôsobovať špecifickým požiadavkám zákazníkov v závislosti od jeho rastu, prípadne zmien realizovaných v jeho výrobnom procese.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 14:44