Nová štúdia spoločnosti Intel o digitálnom európskom životnom štýle odhalila, že sa Európa oficiálne stala regiónom technofilov. Mladí i starší spotrebitelia, muži i ženy, chápu techniku (Technika je v tomto kontexte chápaná ako počítače, internet, digitálne TV a rádio, mobilné telefóny, digitálne kamery, DVD a CD prehrávače, iPody, automobilové satelitné navigačné systémy) ako neodmysliteľnú súčasť svojho života. Tri štvrtiny Európanov (75 %) uviedlo, že sa im páči, či sú dokonca nadšení z rastúceho tempa technických inovácií a zmien. Najspokojnejším národom sú z tohto hľadiska Taliani s 83 %, tesne za nimi s 81 percentami sa drží Veľká Británia a Holandsko.
Prieskum odhalil, do akej miery dnes technologické inovácie ovplyvňujú životný štýl bežných ľudí -- spôsob, akým sa ľudia rozprávajú, prežívajú voľný čas, získavajú nové vedomosti alebo nadväzujú vzťahy. Je jasné, že technika napĺňa základné ľudské potreby. Pomáha ľuďom nadväzovať kontakty s viacerými ľuďmi, zúčastňovať sa na bežných rituáloch budovania vzťahov, a to všetko v pohodlí a bezpečí domáceho prostredia.
Medzi kľúčové zistenia prieskumu patria:
Pred piatimi rokmi 15 % ľudí v Európe nedôverovalo novým technickým produktom a zo zásady ich nepoužívalo. Ich počet dnes klesol na menej ako polovicu (7 %). V Británii došlo v posledných piatich rokoch k najväčšiemu nárastu vývoja a prijímania technológií, spolu je to 27 % rastu.
Európania dnes trávia surfovaním na internete takmer rovnaký čas ako počúvaním hudby a rádia (11 verzus 13,7 hodiny za týždeň). Taliani dokonca na internete trávia viac času ako sledovaním televízie (14 hodín verzus 13 hodín). Viac než dvaja z piatich Európanov (43 %) majú pocit, že pokiaľ by prišli o svoj počítač a digitálnu techniku, ich život by sa dramaticky zmenil -- najviac by sa to dotklo Britov (54 %).
Každý ôsmy obyvateľ Európy (12 %) tvrdí, že by bez digitálnej a počítačovej techniky nemohol žiť -- 20 % Britov sa vyjadrilo týmto spôsobom, iba 5 % Talianov by nemohlo žiť bez techniky. Až 28 miliónov Európanov (43 %) hľadá na internete informácie o liekoch a zdravotných otázkach. Spolu 44 % Európanov využíva internet na hľadanie práce. Najpravdepodobnejšie bude prácu na internete hľadať Dán (57 %), ktorý taktiež patrí k najaktívnejším on-line výskumníkom (94 %).
Domov, digitálna domácnosť
Štúdia ďalej ukázala, že ľudia v Európe dnes vlastnia viac techniky ako kedykoľvek predtým. Väčšina európskych domácností vlastní sedem zo štrnástich najrozšírenejších technických zariadení alebo noviniek, a je preto čoraz pravdepodobnejšie, že v domácnostiach bude dochádzať k "presýteniu technikou". Ako reakcia na túto situáciu sa objavuje nový druh domácej techniky, ktorý zmazáva rozdiely medzi televíziou a osobným počítačom. Zábavné PC alebo E-PC (Entertainment PC) vytvára efektívne, elegantné a jednoduché centrum všetkej audiovizuálnej zábavy v domácnosti -- hudby, filmov, televízie, internetu, e-mailov a fotografií.
Domáca zábava
Pokračujúca modernizácia techniky a jej širšie prijímanie ovplyvňuje tiež spôsob domácej zábavy spotrebiteľov. Rastúca pôsobivosť a pestrosť domácej zábavy vedie ľudí k zmenám v spôsobe trávenia voľného času. Výborná kvalita digitálnej zábavy spotrebiteľom umožňuje tvorbu prostredia, ktoré zaisťuje zážitky známe z kina priamo v ich domácnosti.
Rastúca popularita domáceho kina už veľa ľudí viedla k tomu, že radšej zostávajú doma -- každý štvrtý (25 %) navštevuje kino menej. Spolu 31 % Talianov tvrdí, že chodí do kina menej často a 19 % Francúzov tam chodí s nižšou frekvenciou. Ľudia starší ako 50 rokov trávia vo Francúzsku viac ako štyri hodiny denne hraním počítačových hier. I v celkovom súhrne sú Francúzi najväčší hráči, pretože hry na PC či konzolách má rado 35 % obyvateľstva.
Najnovšie metódy komunikácie však prinášajú i niektoré nevýhody -- jeden z desiatich Európanov (11 %) uvádza, že s najlepšími priateľmi trávi menej času, pretože má širší okruh priateľov. Na rovnaký vedľajší efekt si sťažovala štvrtina Švédov (25 %).
Pomáha ľuďom vzdelávať sa
Štúdia taktiež odhalila, do akej miery sa ľudia spoliehajú na techniku pri vzdelávaní sa a rozvoji svojho života. Technika povzbudzuje túžbu spotrebiteľov po okamžitom prístupe k informáciám a vo svete, kde je najdrahší práve čas, otvára jednoduchý a rýchly prístup k skutočne instantným službám.
˙ Hľadanie práce: 44 % Európanov využíva internet pri hľadaní zamestnania.
˙ Výučba detí: 11,5 milióna (18 %) Európanov používa internet na podporu vzdelávania svojich detí.
˙ Vzdelávanie: Skoro jedna tretina Európanov využíva na internete kurzy a iné formy vzdelania.
˙ Väčšie znalosti/nové schopnosti: 68 % Európanov už použilo internet na zvýšenie svojich znalostí, napr. poznávania novej krajiny, do ktorej sa chystajú cestovať.
˙ Výskum v oblasti zdravia: 43 % Európanov vyhľadáva on-line informácie o zdravotnej situácii alebo problémoch; 40 % nemeckých žien používa web pri hodnotení zdravotného stavu, u mužov to je 36 %. Vo Švédsku tak postupuje 52 % žien a 40 % mužov.
˙ Problémy: Internet ľuďom umožňuje väčšiu aktivitu v riešení rôznych problémov, ako je napríklad poškodzovanie životného prostredia, kde ho už využilo 32 % Európanov.
Tri štvrtiny Európanov opisujú techniku ako obohatenie svojho života a jedna pätina ako prostriedok na relaxáciu a únik zo stresu každodenného života. Skoro 12,5 milióna ľudí vníma techniku ako niečo, čo im pomohlo v hľadaní sebe samého a v čoraz väčšej miere hodnotia druhých podľa ich spôsobu používania techniky.
(ex)