Úverový register by mal zabraňovať podvodníkom, aby dostali úver. Naopak, slušným ľuďom by mal pomôcť k ľahšiemu získaniu peňazí. V skutočnosti však môže skomplikovať schválenie úveru aj tým slušným.
V úverovom registri banky zhromažďujú údaje o klientoch, ktorí v nich majú alebo aspoň požiadali o úver. Keď bude chcieť niekto ďalší úver v ktorejkoľvek banke na Slovensku, si tá môže preveriť, ako žiadateľ doteraz splácal iné úvery.
Sto podnetov mesačne
"Žiadala som o hypotéku v HVB Bank. Tá si ma preverila v úverovom registri a zistila, že už desať mesiacov nesplácam spotrebný úver," hovorí Veronika. V skutočnosti však daný úver splatila už vlani v decembri. Banka len "zabudla" do registra poslať informáciu o tom, že úver je už splatený.
"Keďže som v banke v žiadosti o úver uviedla, že žiadny iný úver nemám, vyzerala som ako klamárka," hovorí. Banka jej schválila hypotéku až potom, ako z banky, v ktorej mala predtým spotrebný úver, priniesla potvrdenie, že úver splatila a nič nedlhuje. Podobný je aj príbeh Tomáša, ktorý chcel hypotéku z Tatrabanky, no tá mu ju odmietla kvôli úveru splatenému pred pol rokom.
Problém s registrom mal aj Vladimír Jankovič. "Uzatvoril som si sporenie v druhom dôchodkovom pilieri vo VÚB Generali. Vydali mi kartu s tým, že po čase mi ju aktivujú ako kreditku. Neurobili tak, pretože vraj mám nejaký záznam v registri," vraví. Predtým však nikdy žiadny úver nemal. Nikto mu ani nepovedal, o aký záznam ide.
Podľa bánk dochádza k takýmto prípadom veľmi ojedinele. Spoločnosť Slovak Banking Credit Bureau, ktorá sa stará o prevádzku registra, však mesačne eviduje do sto žiadostí od ľudí o výpis z registra. Väčšina z nich si príde po žiadosť práve preto, že im banka neschválila úver a odvolala sa na záznam v registri, pričom oni nevedia, o čo ide.
Bez udania dôvodu
Ak banka klientovi odmietne dať úver, nemusí mu povedať, prečo. Jedným z dôvodov neschválenia úveru môže byť aj negatívny záznam v úverovom registri. Človek, ktorý je presvedčený, že by mal úver dostať, a napriek tomu ho bez vysvetlenia nedostal, by mal preto požiadať o výpis z registra.
V prípade, že niekto zistí, že v registri sú o ňom vedené nesprávne údaje, môže požiadať o ich opravu. Je to možné v spoločnosti Slovak Banking Credit Bureau alebo v banke, ktorá o nás chybné údaje do registra poslala. Hoci štandardne banky posielajú údaje do registra raz mesačne, v takomto prípade by mali zabezpečiť okamžitú nápravu.
Banky za využívanie registra platia. Výška poplatku závisí od počtu žiadostí o preverenie klientov. Hovorca Prvej stavebnej sporiteľne Miloš Blanárik povedal, že za preverenie jedného klienta platia do 40 korún. Ostatné oslovené banky nechceli uviesť, koľko ich využívanie registra stojí. "Náklady súvisiace s preverovaním klienta v úverovom registri sa banke vrátia v podobe kvalitnejšieho portfólia a nižšieho počtu omeškaných, respektíve stratových úverov," tvrdí hovorca Dexia banky Michal Fúrik.
StoryEditor