V posledných dvoch rokoch sa do slovenského cestovného ruchu dostalo približne 86 miliónov korún z Pilotného grantového programu Phare. Takto si mohol verejný sektor, ale aj podnikateľská sféra overiť svoje schopnosti pri príprave projektov. Financie do cestovného ruchu prúdili aj zo Sektorového operačného programu Priemysel a služby, Priority 2. Rozvoj cestovného ruchu.
Sektorový operačný program Priemysel a služby, priorita cestovný ruch, má tri opatrenia:
- Opatrenie 2.1. Podpora budovania a rekonštrukcie infraštruktúry cestovného ruchu - verejný sektor, z ktorého sa podporovali investičné projekty zamerané na budovanie mikroinfraštruktúry súvisiacej so zariadeniami a strediskami cestovného ruchu, zatraktívnenie regiónov a lokalít pre vstup zahraničného kapitálu.
- Opatrenie 2.2. Podpora podnikateľských aktivít cestovného ruchu - súkromný sektor. Išlo o podporu investičných projektov - výstavbu nových a modernizáciu existujúcich zariadení cestovného ruchu, podporu výstavby a modernizácie športovo-rekreačných zariadení, podpora doplnkových služieb.
- Opatrenie 2.3. Podpora propagácie cestovného ruchu a tvorby informačného systému - projekt SACR.
Najväčší záujem bol o Opatrenie 2.2, kde projekty podnikateľov v cestovnom ruchu prevýšili viac ako desaťnásobne celkovú alokáciu.
Poznatky z prípravy a podávania projektov
- potreba špecifikovať projekt, ktorý bude reálny, originálny a akceptovateľný- dôkladne sa oboznámiť s podmienkami vo výzve (vplyv na životné prostredie, koherentnosť projektu s regionálnou stratégiou, kvalita a stupeň naplnenia cieľov opatrenia)
- s časovou rezervou riešiť otázky projektovej dokumentácie, stavebné povolenie vrátane výkazu a výmeru majetkovoprávneho vyrovnania
- verejné obstarávanie (dôraz na povinné prílohy žiadateľa)
- pred podaním žiadosti rešpektovať povinnosti v Príručke pre žiadateľa
- v dostatočnom predstihu projekt pripraviť, klásť dôraz na vypracovanie kvalitnej ekonomickej a finančnej analýzy
- potreba hľadať efektívne riešenia, ak chýbajú ľudské a finančné zdroje
- nevyhnutné je preskúmať aj možnosť nulového variantu, situácie, keď sa projekt nerealizuje
- je potrebné poznať dôležité finančné inštitúcie - ich produkty, postupy financovania, dokumenty, ktoré inštitúcie vyžadujú
Sektorový operačný program Priemysel a služby - Priorita 1
Najväčší záujem bol o Opatrenie 1.1. Podpora rozvoja nových a existujúcich podnikov a služieb.Žiadatelia často podcenili prípravnú fázu spracovania žiadosti. Keďže bolo možné žiadať o nenávratný príspevok aj na nákup alebo rekonštrukciu výrobných priestorov, a medzi vyhlásením výzvy a predkladacím termínom bolo 90 dní, veľká časť projektov nemala za sebou dôkladnú koncepčnú predprípravu. Chýbalo jednoznačné majetkové vyrovnanie vlastníctva a aj stavebné povolenie.
Priorita je zameraná na malých a stredných podnikateľov (až na výnimky - opatrenie 1.3 a 1.4, kde môžu byť žiadateľmi aj veľké podniky, resp. sčasti aj organizácie a Opatrenie 1.2, ktoré je celé určené pre verejný sektor). Je potrebné pozorne si preštudovať definície malého a stredného podnikateľa, ktoré EÚ 1. januára 2005 spresnila. Dostupný slovenský preklad, ktorý bol zverejnený na stránkach Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania, neposkytol dostatočné vysvetlenie.
Je otázne, či do konca tohto programovacieho obdobia ešte budú nové výzvy na druhý predkladací termín na zaujímavé Opatrenie 1.3 Podpora podnikania, inovácií a aplikovaného výskumu a Opatrenie 1.4. Podpora úspor energie a využitia obnoviteľných zdrojov. Opatrenie 1.3 dáva možnosť riešiť akútny nedostatok finančných prostriedkov vo vývoji priemyslu, spája podnikateľskú sféru s univerzitami a výskumnými ústavmi. Opatrenie 1.4 umožňuje získať príspevok na vyriešenie energetickej náročnosti výroby, na zníženie energetických nákladov a zvýšenie podielu výroby energie z obnoviteľných zdrojov.
Opatrenie 1.2, ktorého časť je ešte aktuálna (termín predloženia žiadosti je 9. september), je určené pre VÚC, obce, mestá, a organizácie, ktoré samospráva zriadila. Ako celá Priorita 1, aj toto opatrenie sleduje rozvoj malého a stredného podnikania v novovzniknutých inkubátoroch a podporuje rozvoj investícií do vybudovaných priemyselných parkov.
Posledné Opatrenie 1.5 je orientované na malého a stredného podnikateľa a podporuje rozvoj zahraničnej spolupráce formou podpory prvej účasti žiadateľa na výstave, veľtrhu, obchodnej misii. Podnikatelia môžu opatrenie využiť na financovanie často finančne nákladných odborných a konzultačných služieb z oblasti marketingu, zavádzania informačných technológií a expanzie na trh EÚ a trhy tretích krajín.