StoryEditor

Alternatívni operátori pre firmy

05.08.2005, 00:00

Každý z menších poskytovateľov hlasových služieb v pevnej sieti má inú stratégiu. Kým napríklad Nextra a Slovanet ako bývalí výluční poskytovatelia internetu pri hlase zrejme začnú podnikať v podnikoch i v domácnostiach, ich konkurent eTel Slovensko chce ponúkať služby len podnikom. Dial Telecom zaujímajú oba trhy a Amtel prejavil ambíciu dostať sa skôr do domácností.

Ostrejšia konkurencia
Predstavitelia Slovak Telecomu (ST) pripúšťajú, že firmu v blízkom čase zrejme čaká odlev bytových zákazníkov k lacnejším alternatívnym operátorom. Či však prepojenie a nové ceny spôsobia revolúciu aj v podnikových riešeniach, to ukáže čas. "Od spustenia nových cien sme zaznamenali masívny dopyt aj firiem," hovorí marketingová manažérka Dial Telecomu Karin Kurpielová.
Hlasové produkty alternatívnych operátorov sú pre firmy zaujímavé. Často však využívajú aj virtuálne privátne siete, ktoré ponúka ST aj mobilní operátori. ST má na trhu hlasu pre firmy viac ako polovičný podiel, oficiálne štatistiky však neexistujú.

ST sa sústreďuje na byty
ST ktorý dominuje v korporátnom sektore na rozdiel od niektorých alternatívnych operátorov nepovažuje firemný biznis za rozhodujúcu časť svojich príjmov. Tú aj naďalej tvoria bytoví klienti. Podľa riaditeľa pre komunikáciu Jána Kondáša vo firemnom segmente dbá na technologický rozvoj -- mimoriadne úspešné sú podľa neho napríklad virtuálne siete združujúce hlasové aj dátové služby.
Napriek tomu malí operátori sľubujú napríklad v medzimestských volaniach viac ako 50-percentnú úsporu v porovnaní s klasickým biznis balíčkom od ST. Pri volaniachdo mobilných sietí je maximálna úspora 25 percent nákladov a pri zahraničných volaniach viac ako tretina.
"Konkurencia bola výrazná už pred prepojením," hovorí riaditeľ eTel Slovensko Juraj Taptič. Dnes sa však priostruje a je mimoriadne agresívna. Hlasu cez pevné linky totiž konkurujú aj internetové IP telefóny, mikrovlnné technológie FWA či mobilné virtuálne privátne siete, ktoré dokážu za relatívne dobré ceny spojiť firemné telefóny a počítače do koherentného virtuálneho celku.
V tomto roku sa očakáva aj prudší rozvoj sietí na poskytovanie dátových a internetových služieb. Dôvodom je uvoľnenie 10-gigahertzového pásma (možno poskytovať internet a aj hlas cez túto sieť v úzkom pásme). To Telekomunikačný úrad uvoľnil koncomminulého roka s tým, že sa na ňom dá podnikať bez výberového konania.

Úspory do pätiny nákladov
Ak stredne veľká firma so sto telefónmi a sto počítačmi, ktorej zamestnanci telefonujú rovnomerne do všetkým pásiem (medzimesto, miestne hovory a podobne) platí mesačne za hlasové a dátové služby 250-tisíc korún, po uvoľnení cien by mohla ušetriť 10 až 20 percent nákladov. Zahraničné pobočky medzinárodných firiem však môžu ušetriť aj viac, keďže sa očakáva výrazné zlacnenie zahraničných hovorov.

Čo platíme za prevolané minúty
-- vnútropodnikové náklady operátora -- prevádzka a réžia
-- náklady na prenos hlasu v sieti operátora
-- poplatky za vznik a zánik hovoru pri volaniach do inej siete
-- daň z pridanej hodnoty
-- marža
-- prepojovacie poplatky

01 - Modified: 2003-01-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Koaličný spor (nielen) o Huberta
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. december 2024 02:12