StoryEditor

TEST: Mazda 6 2,0 MZR-CD

23.06.2003, 00:00
Od čias, keď Mazda 6 kandidovala na titul Auto roka a zbierala body v rôznych národných súťažiach v Česku, Írsku, Škótsku a podobne, ubehlo už dosť vody. Na európskych trhoch však boduje ďalej. Jej rodina sa rozširuje, pribúdajú nové motory i systémy pohonu. Pred niekoľkými mesiacmi sme vám ponúkli test Mazdy 6 vo verzii hatchback s najsilnejším motorom ponúkaným v Európe - s objemom 2,3.
Nedávno Automedia zasa testovala Mazdu 6, tiež päťdverový hatchback, s najvýkonnejším dvojlitrovým turbodieselom - štvorvalcovým dvojlitrom s výkonom 136 k.
POZÍCIA NA TRHU
Za prvých päť mesiacov tohto roka sa na slovenskom trhu zaregistrovalo 219 nových osobných a malých nákladných automobilov značky Mazda. Nie je to počet do prvej desiatky celoročného rebríčka a je to tiež mierny pokles v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, keď Mazda dosiahla číslo 262. Nie je to však spôsobené žiadnym dramatickým vývojom tejto značky, ktorá stále ponúka atraktívne automobily na najmodernejšej technologickej úrovni. Aj na slovenskom trhu vládne v predaji automobilov mierna recesia, a toto je jej logický prejav. Modelový rad Mazda 6 je pritom absolútnym bestsellerom v typovej palete tejto značky. Na svojom konte má totiž za prvých päť mesiacov 139 registrácií.
KONKURENTI
Mazda 6 bojuje o priazeň zákazníkov v strednej triede (CD), a tam je skutočne riadna konkurencia. Medzi jej najväčších konkurentov môžeme rátať napríklad typy Alfa Romeo 156, Audi A 4, BMW 3, Citro#235#n C5, Ford Mondeo, Honda Accord, Mercedes C, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 406, Renault Laguna, Škoda Superb, Toyota Avensis, Volvo S60 a VW Passat. Ako sa Mazde 6 v tejto konkurencii darí, ukazuje tabuľka.
Registrácie I. - V. CD 2003
1. VW Passat*436
2. Opel Vectra*283
3. Škoda Superb*225
4. Mazda 6*139
5. Renault Laguna*78
6. Hyundai Elantra*73
7. Nissan Primera*63
Volvo S/V40*63
8. Citro#235#n C5*62
9. Audi A 4*59
10. Mercedes C*58
11. Honda Accord*52
12. Ford Mondeo*51
13. BMW 3*47
14. Peugeot 406*44
15. Toyota Avensis*26
Volvo S60*26
16. Mercedes CLK*15
17. Alfa Romeo 156*7
Mazda 626*7
18. Fiat Marea Weekend*5
19. Daewoo Nubira*4
20. Mitsubishi Galant*3
21. Chrysler PT Cruiser*1
Saab 9-3*1
Subaru Legasy*1
Spolu:*1 829
FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Cena pod 1 milión Sk je v tejto kategórii vozidiel skôr výnimkou a Mazda 6 ponúka za túto cenu takmer kompletnú sériovú výbavu a veľmi moderný a atraktívny dizajn. Autorizovaní predajcovia značky ponúkajú všetky moderné programy financovania a opätovný predaj vozidiel značky Mazda nebol nikdy problémom, pretože táto značka má veľmi dobrú povesť.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Mazda 6 vo verzii hatchback pripomína kupé. Nízka predná časť sa jasne zvyšuje smerom dozadu po celej dĺžke 468 cm. Športovosť zvýrazňujú štíhle predné združené svetlomety so štyrmi samostatnými svetelnými zdrojmi pod čírym sklom. Zadným skupinovým svetlám sa z hľadiska európskych dizajnérskych trendov nedá nič vytknúť. Mazdu 6 mnohí prirovnávajú k športovému Alfa Romeo 156 alebo k serióznemu Volvu S60. Svedčia jej vlastnosti jedného i druhého.
Sedadlo vodiča sa prispôsobí nárokom na pohodlný a zdravý posed. Miesta na manipuláciu rukami má nadbytok nielen vodič, ale aj všetci štyria pasažieri. Mazda 6 vyzerá znútra väčšia než zvonku. Multifunkčný volant má integrované ovládacie prvky tempomatu a audiosystému. Držiaky na nádoby s nápojmi sa zmestili nielen do lakťových opierok, ale i do predných dverí. Eleganciu v interiéri dotvára stredová konzola s úpravou vo farbe hliníka, kombinovaná so striebornou kožou. Vnútornému priestoru dominuje informačný displej. Ukazuje aj okamžitú spotrebu paliva či nastavenú teplotu klimatizácie. K celkovej pohode počas jazdy prispieva aj palubný počítač, elektrické ovládanie všetkých okien alebo elektrické ovládanie spätných zrkadiel. Atmosféru dotvára modulárny audiosystém so 4 reproduktormi. Modro metalizovanej testovacej Mazde kontrovalo sivé čalúnenie. Mimochodom, za metalízu si musíte priplatiť 14 000 korún. Blížia sa dovolenky. 492-litrový kufor Mazdy 6 vo verzii hatchback síce zodpovedá kufru Octavie, avšak prekvapenie nastane, ak ho chceme zväčšiť. Systém Karakuri umožní jednoduchým zatiahnutím za tiahlo v kufri vytvoriť úložnú plochu, dlhú takmer dva metre. Miesto na surf alebo menší čln.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Od prvej križovatky až po stovku na tachometri nám to bude trvať čosi nad 10 sekúnd. Ak prehliadneme pomalší nástup ťahu v spodnom pásme otáčok motora, potom tento diesel uspokojí aj našu vyslovene športovú náturu. Telo a ducha najsilnejšej dieselovej Mazdy 6 spoznáme až pri vyšších rýchlostiach. Spolu s vodičom je najspokojnejšia vtedy, keď sa ručička otáčkomera dostane do stredných a vyšších polôh. Vďaka vstrekovaciemu systému common rail druhej generácie sa dosiahla mimoriadne vysoká hodnota krútiaceho momentu - 310 Nm už pri 2 000 otáčkach za minútu. Tvrdšie vyladený podvozok cítiť hlavne na priečnych nerovnostiach. O tie síce na Slovensku nie je núdza, avšak Mazda 6 túto drobnú daň celkovému pohodliu posádky vyrovnáva dobrým držaním stopy, presným radením nevyžadujúcim si časté preraďovanie, ako aj spotrebou. Dieselový zvuk motora je celkom dobre utlmený, takže sa dá počúvať aj pri najvyšších rýchlostiach blížiacich sa k dvestovke.
HOSPODÁRNOSŤ
Najvýkonnejšiu naftovú Mazdu 6 sme počas krátkeho redakčného cestu vyobracali na bežných slovenských, a teda nie najlepších cestách vrátane krátkych úsekov diaľnic a povytĺkanej Bratislavy. Priemerná spotreba dosiahla veľmi dobrú hodnotu 6,7 l/100 km, pričom pri jazde mimo mesta sa dokáže uskromniť len s niečo viac než 5 litrami. Šetrný majiteľ určite ocení ukazovateľ okamžitej spotreby na informačnom displeji v strede prístrojovej dosky.
BEZPEČNOSŤ
Hovoriť o bezpečnosti Mazdy 6 znamená vyjadrovať sa v skratkách - ABS, EBD, TCS, EBA či DSC. Všetky tieto podporné systémy brzdenia či jazdnej stability boli súčasťou štandardnej výbavy testovaného modelu. Bežný vodič princíp ich fungovania ani nepotrebuje poznať. Na druhej strane práve on ich ocení v kritických situáciách. Pri prudkom brzdení, náhlom šmyku a podobne. Z Mazdy 6 robia bezpečné vozidlo, porovnateľné s bezpečnosťou konkurencie. Posádku v nebezpečenstve ochráni aj 6 airbagov - dvojfázové predné a bočné pre vodiča a spolujazdca, ako aj okenné, chrániace cestujúcich na predných a zadných sedadlách.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Mazda 6 si dokázala udržať športovosť a dynamiku aj s ťažšou - vznetovou pohonnou jednotkou. Najvýkonnejší turbodiesel dokáže uspokojiť nielen komótneho podnikateľa, vyrážajúceho často na cesty po Európe, ale aj športovo založeného vodiča. Zvuk v aute sa veľmi nelíši od tichých benzínových motorov. Ak chce mať majiteľ svoju strednú triedu navyše aj úspornú, je to dobrá voľba.

Technické údaje:

Zdvihový objem: 1 998 cm3
Max. výkon: 100 kW (136 k)/3 500 min-1
Max. krút. moment: 310 Nm/2 000 min-1
Rozmery (mm): 4 700/1 780/1 480
Rázvor kolies (mm): 2 676
Celková hmotnosť: 1 960 kg
Max. rýchlosť: 200 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 10,4 s
Spotreba: 8,3/5,5/6,5 l/100 km
Pneumatiky: 205/55 R 16
Objem palivovej nádrže: 64 l
Cena: od 974 900 Sk
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 05:59