Samosprávne kraje hľadajú riešenia, ako zlepšiť stav ciest 2. a 3. triedy. K 1. januáru minulého roka ich získali od štátu, no často sú v zlom až havarijnom stave. Kraje chcú svoje úseky dostať na úroveň ciest 1. triedy, ktoré sa opravujú za peniaze zo štátneho rozpočtu.
Kde hľadajú zdroje?
Trenčín si vyriešil situáciu po svojom. Zvýšil daň z motorových vozidiel na desať percent a rozhodol, že získané peniaze použije výlučne na opravy ciest. "Je to filozofia, v ktorej budeme pokračovať," uvádza hovorkyňa tohto samosprávneho kraja Vlasta Henčelová. Dodáva, že začali s cestou medzi Starou Turou a Myjavou, ktorá bola v katastrofálnom stave.
V Žiline z úverov
Žilinský samosprávny kraj zdedil k 1. januáru minulého roka 1 430 kilometrov ciest 2. a 3. triedy. Zo spracovanej analýzy vyplynulo, že 35 percent z nich je vo veľmi zlom až nevyhovujúcom technickom stave. "Do úvahy prichádzalo päť možností spôsobu financovania -- úver, projekty verejno-súkromného partnerstva -- PPP, dodávateľský úver a eurofondy. Piatou možnosťou bolo postupovať po častiach, čo by trvalo neskutočne dlho," hovorí vedúci odboru dopravy Žilinského samosprávneho kraja Daniel Škerda.
Žilina napokon po skúsenostiach z Českej republiky zvolila dodávateľský úver. Celkovo šlo o 800 miliónov korún, za ktoré od júna do októbra tohto roku opravili 300 kilometrov ciest 2. a 3. triedy. Opravy robil Doprastav a jeho dodávatelia. Poskytol desaťročnú záručnú lehotu, počas ktorej bude tieto kilometre ciest aj udržiavať. "Všetci starostovia s takýmto riešením súhlasili a skutočne sa veľmi osvedčilo, veď do niektorých dedín sa už nedalo autobusmi vôbec dostať," tvrdí Škerda.
Aj v Košiciach dodávateľsky
Košický samosprávny kraj prevzal od Slovenskej správy ciest vyše 600 mostov. Z toho päť opraví už v tomto roku v rámci 500-miliónového úveru na opravu 200 kilometrov ciest, čo predstavuje približne jednu desatinu zo zdedenej cestnej siete. "Pri úvere sme využili projekt PPP. Vypísali sme tender, úver si zobrali dodávateľské firmy a kraj ho bude desať rokov splácať," vysvetľuje hovorkyňa úradu kraja Soňa Jakešová.
Práce sa začali v máji a sú už prakticky hotové. "Spôsob financovania sa veľmi osvedčil a budeme v ňom pokračovať. V nasledujúcom plánovacom období chceme využiť aj eurofondy. Rokovania síce ešte neskončili, ale sú na dobrej ceste," konštatuje Jakešová.
V Bystrici po častiach
Na Banskobystrický samosprávny kraj prešli vlastnícke práva k 2 570 kilometrom ciest. Tretina vozoviek je v nevyhovujúcom a havarijnom stave a vyžadujú si opravu, prípadne rekonštrukciu. "Len na 66 mostov v najhoršom stave treba takmer 360 miliónov korún," konštatuje vedúca oddelenia cestnej infraštruktúry kraja Viera Sobolová.
Podľa vedúceho odboru dopravy kraja Milana Ozdinca sa v Bystrici na opravy ciest venuje v tomto roku približne sto miliónov korún. Použijú sa prostriedky z rozpočtu bežných výdavkov na cestné hospodárstvo. "Kvalita sa výrazne zlepšuje. Na štátnych cestách sú zhrdzavené tabule, priekopy sú nepokosené. Prevod ciest na samosprávy bol dobrý nápad," uvádza Ozdinec. Pripomína, že v Bystrici prijme komplexné riešenie na financovanie opráv až nové zastupiteľstvo po komunálnych voľbách.
StoryEditor
Kraje hľadajú peniaze na opravy ciest
Samosprávne kraje hľadajú riešenia, ako zlepšiť stav ciest 2. a 3. triedy. K 1. januáru minulého roka ich získali od štátu, no často sú v zlom až havarijnom stave. Kraje chcú svoje úseky dostať na úroveň ciest 1. triedy, ktoré sa opravujú za peniaze zo štátneho rozpočtu.