Spoločnosť United Interactive mapovala na prelome augusta a septembra úroveň a kvalitu elektronickej komunikácie so zákazníkmi v sektore bankových inštitúcií. Pri realizácii prieskumu bolo použité nové značkové riešenie E-Contact Performance Index (E-CPI). Získané informácie sú určené primárne pracovníkom vyššieho a stredného manažmentu zaujímajúcich sa o problematiku CRM.
Pri meraní skúmaných subjektov je využitý potenciál výskumnej metódy mystery shopping. Spektrum a dôležitosť pozorovaných faktorov sú definované na základe potrieb a požiadaviek zákazníkov. Výsledná hodnota E-CPI predstavuje komplexnú informáciu vychádzajúcu z čiastkových výsledkov sledovaných faktorov, maximálne E-CPI môže dosiahnuť hodnotu 100. Dôležitou informáciou pre zadávateľov individuálnych prieskumov je i fakt, že príprava a realizácia prieskumu prebieha podľa štandardov SIMAR a ESOMAR.
Výsledná štúdia je rozdelená na dve časti Správu a Analýzu. E-CPI Správa poskytuje východiskové informácie a základný rozbor odpovedí skúmaných subjektov na otázky zahrňujúce široké spektrum bankových produktov a služieb poskytovaných súkromnej a obchodnej klientele. E-CPI Analýza sa sústreďuje na hlbší rozbor skúmaných tém (otázok). Poukazuje na vzťah jednotlivých spoločností voči konkurencii, definuje silné a slabé stránky, hrozby a príležitosti týkajúce sa elektronickej komunikácie zákazníckych centier jednotlivých spoločností.
Skúmané faktory:
- užívateľské hľadisko,
- časové hľadisko (rýchlosť odpovede na otázku adresovanú e-mailom alebo elektronickým formulárom),
- formálna stránka odpovede (členenie, zrozumiteľnosť a prístup k zákazníkovi),
- obsahová stránka odpovede (informačná hodnota a nadhodnota odpovede, kompetentnosť odpovedajúceho subjektu, u samostatných prieskumov doplnené kontrolou správnosti odpovedí).
Skúmané produkty/ služby E-CPI Banky:
- ponuka bankových produktov - kontá a úvery pre súkromných a obchodných klientov, študentské kontá, kontá pre deti, dôchodkové sporenie a životné poistenie, podielové fondy,
- služby nadväzujúce na bankové produkty a iné informácie - internet banking, investičné informácie, informácie o novinkách atď., komunikácia so zákazníkmi v anglickom jazyku a sprostredkovanie ponuky personálnych oddelení.
Hlavné zistenia E-CPI Banky:
- priemerné E-CPI bankových inštitúcií predstavuje hodnotu 65,
- najvyššiu hodnotu E-CPI dosiahla VÚB banka (89,1), najnižšia hodnota E-CPI patrí UniBanke (30,1), tzn. zistený rozdiel predstavuje hodnotu 59,
- najrýchlejšie v prieskume reagovala VÚB banka (priemerné E-CP Score 37,7), najnižšie hodnoty u rýchlosti boli zaznamenané u Dexia banky Slovensko (priemerné E-CP Score 20,6),
- najvyššie priemerné E-CP Score pri hodnotení obsahovej stránky dosiahla Istrobanka (30,0), najnižšiu hodnotu ING (20,4),
- najvyššie priemerné E-CP Score z hľadiska formy dosiahla HVB banka (19,0), najnižšiu hodnotu OTP Banka Slovensko (14,8),
- na všetky otázky odpovedalo 5 z 12 bankových inštitúcií, konkrétne Dexia banka Slovensko, Istrobanka, Ľudová banka, Tatra banka a VÚB banka.
Poradie bankových inštitúcií podľa výsledného E-CPI | ||
Poradie | Institúcia |
E-CPI |
1. | VÚB banka |
89,1 |
2. | Istrobanka |
81,3 |
3. | Tatra banka |
79,5 |
4. | Ľudová banka |
76,5 |
5. | Slovenská sporiteľňa |
68,0 |
6. | Dexia banka Slovensko |
67,7 |
7. | ING |
64,1 |
8. | Poštová banka |
59,8 |
9. | ČSOB |
55,9 |
10. | OTP Banka Slovensko |
54,2 |
11. | HVB Slovensko |
53,6 |
12. | UniBanka |
30,1 |
Zdroj: United Interactive, 2006 |
United Interactive predstavuje nové riešenie kontinuálne i v Českej republike, kde bol prieskum realizovaný v rovnakom sektore a v rovnakej dobe ako na Slovensku. Priemerný E-CPI českých bankových inštitúcií dosiahol hodnotu 73,2. Najvyššiu hodnotu E-CPI dosiahla Živnostenská banka (86,1), najnižšiu hodnotu E-CPI získala Citibank (55,5).
Použitie nového výskumného riešenia v manažérskej praxi dokumentujú taktiež užívateľsky zrozumiteľne spracované dátové výstupy.
Porovnanie výsledného E-CPI všetkých pozorovaných subjektov za celé sledované obdobie
Príklad porovnania rýchlosti odpovede a kvality obsahu pozorovaných subjektov na konkrétnu otázku (E-CP Score Time, E-CP Score Content)
Príklad porovnania rýchlosti odpovede a kvality obsahu konkrétneho subjektu v rámci všetkých pozorovaných produktov a služieb (E-CP Score Time, E-CP Score Content)