StoryEditor

Rozdiely v prístupe bánk ku komunikácii so zákazníkmi sú veľké

30.10.2006, 17:52

Spoločnosť United Interactive mapovala na prelome augusta a septembra úroveň a kvalitu elektronickej komunikácie so zákazníkmi v sektore bankových inštitúcií. Pri realizácii prieskumu bolo použité nové značkové riešenie E-Contact Performance Index (E-CPI). Získané informácie sú určené primárne pracovníkom vyššieho a stredného manažmentu zaujímajúcich sa o problematiku CRM.

Pri meraní skúmaných subjektov je využitý potenciál výskumnej metódy mystery shopping. Spektrum a dôležitosť pozorovaných faktorov sú definované na základe potrieb a požiadaviek zákazníkov. Výsledná hodnota E-CPI predstavuje komplexnú informáciu vychádzajúcu z čiastkových výsledkov sledovaných faktorov, maximálne E-CPI môže dosiahnuť hodnotu 100. Dôležitou informáciou pre zadávateľov individuálnych prieskumov je i fakt, že príprava a realizácia prieskumu prebieha podľa štandardov SIMAR a ESOMAR.

Výsledná štúdia je rozdelená na dve časti Správu a Analýzu. E-CPI Správa poskytuje východiskové informácie a základný rozbor odpovedí skúmaných subjektov na otázky zahrňujúce široké spektrum bankových produktov a služieb poskytovaných súkromnej a obchodnej klientele. E-CPI Analýza sa sústreďuje na hlbší rozbor skúmaných tém (otázok). Poukazuje na vzťah jednotlivých spoločností voči konkurencii, definuje silné a slabé stránky, hrozby a príležitosti týkajúce sa elektronickej komunikácie zákazníckych centier jednotlivých spoločností.

Skúmané faktory:

  • užívateľské hľadisko,
  • časové hľadisko (rýchlosť odpovede na otázku adresovanú e-mailom alebo elektronickým formulárom),
  • formálna stránka odpovede (členenie, zrozumiteľnosť a prístup k zákazníkovi),
  • obsahová stránka odpovede (informačná hodnota a nadhodnota odpovede, kompetentnosť odpovedajúceho subjektu, u samostatných prieskumov doplnené kontrolou správnosti odpovedí).

Skúmané produkty/ služby E-CPI Banky:

  • ponuka bankových produktov - kontá a úvery pre súkromných a obchodných klientov, študentské kontá, kontá pre deti, dôchodkové sporenie a životné poistenie, podielové fondy,
  • služby nadväzujúce na bankové produkty a iné informácie - internet banking, investičné informácie, informácie o novinkách atď., komunikácia so zákazníkmi v anglickom jazyku a sprostredkovanie ponuky personálnych oddelení.

Hlavné zistenia E-CPI Banky:

  • priemerné E-CPI bankových inštitúcií predstavuje hodnotu 65,
  • najvyššiu hodnotu E-CPI dosiahla VÚB banka (89,1), najnižšia hodnota E-CPI patrí UniBanke (30,1), tzn. zistený rozdiel predstavuje hodnotu 59,
  • najrýchlejšie v prieskume reagovala VÚB banka (priemerné E-CP Score 37,7), najnižšie hodnoty u rýchlosti boli zaznamenané u Dexia banky Slovensko (priemerné E-CP Score 20,6),
  • najvyššie priemerné E-CP Score pri hodnotení obsahovej stránky dosiahla Istrobanka (30,0), najnižšiu hodnotu ING (20,4),
  • najvyššie priemerné E-CP Score z hľadiska formy dosiahla HVB banka (19,0), najnižšiu hodnotu OTP Banka Slovensko (14,8),
  • na všetky otázky odpovedalo 5 z 12 bankových inštitúcií, konkrétne Dexia banka Slovensko, Istrobanka, Ľudová banka, Tatra banka a VÚB banka.

Poradie  bankových inštitúcií podľa výsledného E-CPI
Poradie Institúcia

E-CPI

1. VÚB banka

89,1

2. Istrobanka

81,3

3. Tatra banka

79,5

4. Ľudová banka

76,5

5. Slovenská sporiteľňa 

68,0

6. Dexia banka Slovensko

67,7

7. ING

64,1

8. Poštová banka

59,8

9. ČSOB

55,9

10. OTP Banka Slovensko

54,2

11. HVB Slovensko

53,6

12. UniBanka

30,1

Zdroj: United Interactive, 2006

United Interactive predstavuje nové riešenie kontinuálne i v Českej republike, kde bol prieskum realizovaný v rovnakom sektore a v rovnakej dobe ako na Slovensku. Priemerný E-CPI českých bankových inštitúcií dosiahol hodnotu 73,2. Najvyššiu hodnotu E-CPI dosiahla Živnostenská banka (86,1), najnižšiu hodnotu E-CPI získala Citibank (55,5).

Použitie nového výskumného riešenia v manažérskej praxi dokumentujú taktiež užívateľsky zrozumiteľne spracované dátové výstupy.

Porovnanie výsledného E-CPI všetkých pozorovaných subjektov za celé sledované obdobie

Príklad porovnania rýchlosti odpovede a kvality obsahu pozorovaných subjektov na konkrétnu otázku (E-CP Score  Time, E-CP Score Content)

Príklad porovnania rýchlosti odpovede a kvality obsahu konkrétneho subjektu v rámci všetkých pozorovaných produktov a služieb (E-CP Score Time, E-CP Score Content)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. jún 2024 15:13