StoryEditor

Severná diaľnica bude meškať dva roky

11.04.2006, 00:00
Prvý úsek diaľnice Mengusovce - Jánovce včera konečne začali stavať. Osemkilometrovú časť spojnice Popradu s Liptovským Mikulášom zhotoví konzorcium Inžinierskych stavieb a švajčiarskej spoločnosti Marti Contractors.

Prvý úsek diaľnice Mengusovce - Jánovce včera konečne začali stavať. Po viacnásobných odkladoch a zmenách v tendroch zhotoví osemkilometrovú časť spojnice Popradu s Liptovským Mikulášom konzorcium Inžinierskych stavieb a švajčiarskej spoločnosti Marti Contractors. Súčasťou stavby je tisíc metrov dlhý tunel pod horským masívom Bôrik neďaleko Svitu. Ďalšie dva úseky rozostavali iné konzorciá už pred rokom.
Celková cena prvého úseku je 3,3 miliardy korún. Výstavba by mala trvať 36 mesiacov, čím sa odovzdanie diaľnice ako celku oneskorí o dva roky. Podľa pôvodných plánov sa mala stavebne dokončiť v roku 2007 a sprevádzkovať o rok neskôr. Prvý tender na diaľnicu totiž zrušili, pretože podľa štátnej expertízy všetky ponuky presiahli reálnu cenu o viac ako dve miliardy korún. Navyše sa líšili maximálne o päť percent, čo protimonopolný úrad označil za kartelovú dohodu a udelil siedmim stavebným spoločnostiam pokutu za takmer 1,5 miliardy korún. Firmy sa odvolali, rozhodnutie zatiaľ nepadlo.
Keď štát s cieľom znížiť cenu rozdelil diaľnicu na tri časti, sporným sa stal prvý úsek, kde najprv vybrali ako víťaza grécku firmu J & P Avax. Následne však súťaž zrušili. Gréci sa však nemienia svojich práv vzdať, budú žiadať náhradu. Odborníci nevylučujú, že Slovensko im bude musieť zaplatiť odškodné až v stovkách miliónov korún. Ako však skonštatoval minister dopravy Pavol Prokopovič, "tým, že sme až na tretíkrát vybrali dodávateľa, znížila sa cena o 2 až 2,5 miliardy korún".
Financovanie výstavby podtatranského úseku diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce schválila Európska komisia v decembri 2004. Celkové oprávnené náklady projektu predstavujú viac ako sedem miliárd korún, z toho 85 percent sa bude financovať z Kohézneho fondu a zostávajúcich 15 percent predstavuje pôžička z Európskej investičnej banky.

Chronológia udalostí
- jar 2004 - Slovenská správa ciest vyhlasuje súťaž na 25 kilometrov diaľnice
- júl 2004 - Investor ruší súťaž na zhotoviteľa, pretože všetky tri ponuky prevýšili maximálnu cenu podľa štátnej expertízy
- august 2004 - Minister dopravy Pavol Prokopovič obviňuje súťažiacich z kartelovej dohody
- september 2004 - Vyhlásená druhá súťaž, tentoraz na tri samostatné úseky
- január 2005 - Investor vyhlasuje víťazov súťaže, na každý úsek inú stavebnú spoločnosť a podpisuje zmluvy na dva z nich
- marec až júl 2005 - Úrad pre verejné obstarávanie rieši priebeh súťaže na prvý úsek a výsledky ruší
- august 2005 - Poškodený víťaz prvého úseku, ktorým je grécka firma J & P Avax, podáva žalobu na súd
- september 2005 - Národná diaľničná spoločnosť vyhlasuje tretiu súťaž na prvý úsek
- január 2006 - Protimonopolný úrad obviňuje sedem stavebných spoločností z kartelovej dohody. Celková pokuta je takmer 1,5 mld. Sk. Firmy sa odvolali, rozhodnutie zatiaľ nepadlo

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 16:13