Na cestách Bratislavského kraja začne jazdiť nová spoločnosť – Arriva. S firmou sa zmluva podpísala na poslednú chvíľu. Ešte nedávno hlásila problémy s nedostatočným počtom vodičov. Aká je situácia necelý týždeň pred zmenou dopravcu?
S obstarávaním sme začali v dostatočnom predstihu – 19 mesiacov pred skončením existujúcej zmluvy. To je dlhý čas. Faktom však je aj to, že až v septembri mal víťaz súťaže definitívne potvrdenie, že tu bude jazdiť. Na začatie dodania služby mu teda zostali dva mesiace a jeden týždeň. Mal desaťdňovú lehotu na podpis zmluvy a to, že ju podpísal, vnímam tak, že chce splniť svoj záväzok a že to do tých dvoch mesiacov aj splniť stihne. O pár dní má začať poskytovať služby a ja verím, že ich poskytovať aj začne.
Ste s nimi v kontakte?
Áno. V opakovanom dennom kontakte. Stále nám avizujú problémy. Na jednej strane im rozumiem, lebo v rekordne krátkom čase mali zabezpečiť vozidlový park, personál, ako aj logistiku vrátane vydávania a predaja lístkov a predplatených kariet. Z hľadiska procesného manažmentu je to vec, ktorá trvá za normálnych okolností minimálne šesť mesiacov. Oni na to mali dva. Snažíme sa im pomáhať, ako sa len dá, ale v konečnom dôsledku je povinnosťou dopravcu to, aby služby začal poskytovať v danom termíne a danej kvalite.
Viete konkretizovať, aké problémy ešte riešite?
Ten, o ktorom sa najviac hovorilo, je nedostatok vodičov. Veci skomplikovalo konanie úradujúceho dopravcu, ktorý vodičom neodporúčal zmenu zamestnania. To však urobil bez toho, aby im ponúkol inú alternatívu. Arriva musela ponúknuť podmienky identické, ako mali vodiči doteraz. To aj urobila. Viacerí šoféri sa prehlásili, niektorí však nie. V Bratislavskom kraji si konkuruje niekoľko dopravcov vrátane Dopravného podniku Bratislava. Nedostatok vodičov je veľký a dopyt po nich teda obrovský.
Aký je aktuálny stav? Budú mať vodiči sľubované zázemie?
Šoférov ešte chýba niekoľko desiatok. Na doplnenie stavu ešte majú pár dní. Čo sa týka zázemia, Arriva ho pripravila a bude ho naďalej zlepšovať, aby vodiči necítili, že budú robiť v horších podmienkach ako doteraz.
Ešte pod značkou Slovak Lines vodiči hovorili, ako sa tešia na to, že pôjdu „do nového“ – konkrétne do priestorov novej stanice Nivy. Tie im však nakoniec odchádzajúci dopravca, ktorý má novú stanicu na starosti, nechce poskytnúť a vozidlá tak budú musieť parkovať inde. Nemôžu takéto nepredvídané okolnosti zapríčiniť budúce náklady nad rámec súťaže?
V minulosti sa vo viacerých prípadoch obch...
Zostáva vám 85% na dočítanie.