StoryEditor

Biopalivá nečakali na ministerstvo

14.11.2005, 23:00
Hoci národný plán, ktorý by mal zaviesť povinnosť pridávania biogénnych látok do motorových palív chýba, na výrobu liehu do biopalív sa už pripravujú investície. Výrobu biopalív považujú za dostatočne lukratívnu aj banky, ktoré liehovarom požičali časť peňazí z niekoľkých miliárd korún potrebných na vybudovanie nových kapacít.

Hoci národný plán, ktorý by mal zaviesť povinnosť pridávania biogénnych látok do motorových palív chýba, na výrobu liehu do biopalív sa už pripravujú investície. Výrobu biopalív považujú za dostatočne lukratívnu aj banky, ktoré liehovarom požičali časť peňazí z niekoľkých miliárd korún potrebných na vybudovanie nových kapacít. Z produkcie biobenzínov, ktorú chce Slovnaft spustiť v roku 2007, budú popri liehovarníkoch profitovať aj farmári, ktorí sa zbavia prebytkov kŕmnej kukurice.
Kvalitnejší benzín
Rafinéria bude biobenzíny vyrábať z koncentrovaného kukuričného liehu. Ako HN povedala hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová, nedávno materská firma MOL vybrala v medzinárodnej súťaži dvoch dodávateľov. Lieh bude od budúceho roka kupovať od nadnárodnej Hungrany a slovenskej spoločnosti Enviral.
Leopoldovská firma, ktorá patrí do skupiny Slovenské liehovary a likérky, uzavrela s MOL-om šesťročný kontrakt. Každoročne do roku 2012 by mala rafinérii dodať 75-tisíc ton liehu.
Maďarský rafinérsko-plynárenský koncern bude surovinu spracúvať prevažne v bratislavskej rafinérii Slovnaft. Ďalšiu prevádzku, ktorá biolieh využíva od konca leta, majú Maďari v Százhalombatte.
MOL chce biolieh používať na výrobu látky ETBE, ktorou bude zvyšovať oktánové číslo benzínov. Dosiaľ na skvalitňovanie benzínu používal látku MTBE, ktorú pre environmentálne riziká Brusel zrejme zakáže, tak, ako to urobili v niektorých federálnych štátoch USA.
Menší mimo hry
Na výrobe biopalív chcú zarobiť aj menší liehovarníci. Firmy, ktoré sa v medzinárodnom tendri neumiestnili, presadzujú, aby sa lieh pridával do benzínov priamo, nie len ako ETBE, teda látka na zvýšenie oktánového čísla. Bežné autá fungujú aj na palivo, ktoré obsahuje až päť percent liehu.
Proti iniciatíve malých liehovarov stoja veľké petrolejárske spoločnosti, ktoré priame miešanie benzínu s liehom odmietajú. "Výroba ETBE je lepším riešením nielen kvôli menšej hrozbe daňových únikov, ale aj z hľadiska dodržania kvality benzínu," povedal generálny tajomník petrolejárskej asociácie SAPPO Miroslav Kollár. Argument o kvalite potvrdila aj hovorkyňa Slovnaftu.
Čakanie na národný program
Či sa bude lieh do benzínov pridávať priamo alebo ako látka ETBE, malo ešte vlani navrhnúť ministerstvo hospodárstva v Národnom programe pre podporu biozložiek. Rezort sa s ministerstvom hospodárstva však dosiaľ nedokázal dohodnúť na výške daňových úľav pre firmy, ktoré budú lieh do benzínu miešať priamo. Hovorca ministra hospodárstva Robert Beňo napriek urgenciám HN nevedel odpovedať, kde program viazne.
Takmer ročné meškanie programu sa nepáči napríklad petrolejárom, ktorí si od programu sľubujú riešenie niektorých záležitostí okolo pridávania repkového oleja MERO do motorovej nafty. Materiál zaujíma aj farmárov. Očakávajú, že stanoví rámec pre intervenčnú podporu surovín pre liehovary (obilniny) a bionaftu (repka olejná).

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 07:27