StoryEditor

Kvôli poplatkom si obchodníci možno znížia marže

07.06.2005, 00:00
Chladničky, práčky, vysávače a ďalšie domáce elektrické spotrebiče zdražejú po 13. auguste o 10 až 500 korún. Podľa smernice Európskej únie je tento poplatok určený na recykláciu výrobkov, ktoré raz doslúžia a bude ich treba spracovať ako odpad. Hoci pre zákazníka znamená zdraženie, výrobcom ani predajcom neprinesie ani korunu.

Chladničky, práčky, vysávače a ďalšie domáce elektrické spotrebiče zdražejú po 13. auguste o 10 až 500 korún. Podľa smernice Európskej únie je tento poplatok určený na recykláciu výrobkov, ktoré raz doslúžia a bude ich treba spracovať ako odpad. Hoci pre zákazníka znamená zdraženie, výrobcom ani predajcom neprinesie ani korunu. Ako zareagujú dodávatelia a predajcovia, keď spotrebiče budú stáť viac? Aby nestratili zákazníkov, odrátajú si poplatok z marže, alebo začnú viac robiť akcie ako napríklad predaj systémom kus za kus?
Siahnu si na marže?
V združení výrobcov elektrospotrebičov Envidom, ktoré zabezpečí ich zber a recykláciu, sa dohodli, že všetky firmy, ktoré sú jeho členmi, budú pri uplatňovaní príspevku postupovať rovnako. "Chceme, aby zákazník videl, koľko pripláca, pričom cena poplatku bude rovnaká," hovorí riaditeľka divízie domácich spotrebičov spoločnosti Philips Slovakia Ingrid Potančoková. Keby sa konečná cena výrobku znížila o recyklačný príspevok, nebolo by to podľa nej korektné. "Neželáme si, aby bol poplatok príčinou marketingového boja," dodala.
Obchodný riaditeľ Gorenje Slovakia Rastislav Ondrejmiška pripúšťa, že ceny budú korigovať akciami po dohode s predajcami. "Keďže vieme, ako sa správa konkurencia, musíme nad nimi uvažovať. Ak by sa v lete predaj chladničiek nerozbehol, tak musíme s nejakou akciou začať," dodal.
Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský si myslí, že recyklačný poplatok výrazne nezmení správanie zákazníkov. "Myslím si, že na svoju maržu obchodníci napokon siahnu," zdôraznil. Drahovský nevie, koľko by z nej mohli ukrojiť. Súčasná výška marže sa u obchodníkov s týmto tovarom nedá odhadnúť, pretože je podľa neho príliš individuálna. Ak však niektorý z nich cenu tovaru po uplatnení recyklačného poplatku zníži, ostatní ho budú nasledovať, nazdáva sa analytik.
Kus za kus je riešenie
V Envidome predpokladajú, že obmenu spotrebičov v domácnostiach a recykláciu starých by podporilo ich odovzdávanie v predajni pri kúpe nového výrobku systémom kus za kus. Za dobrú cestu to považuje aj viceprezident Asociácie podnikateľov v odpadovom hospodárstve Vojtech Chovanec: "Dynamika predaja by sa zvýšila. Niektoré firmy používajú tento spôsob už dnes. Napríklad pri predaji televízorov." Systém kus za kus funguje napríklad v predajniach spoločnosti NAY. "Ak si zákazník kúpi elektrický spotrebič, napríklad práčku alebo chladničku, vyslúžilú od neho preberieme a dáme ju na recyklovanie," povedal HN obchodný riaditeľ firmy Karol Tisončík. "Staré výrobky máme kde skladovať, lebo sa pravidelne odvážajú na likvidáciu," dodal. Myšlienka spätného odberu je aj podľa riaditeľa Gorenje Slovakia veľmi dobrá. "Ale realita býva iná. Obchodníci často nemajú skladové priestory ani na nový tovar. Tlačia na dovozcov, aby ho radšej dodávali častejšie a operatívnejšie," približuje situáciu Ondrejmiška. Odovzdanie starého výrobku podporuje aj Potančoková, podľa ktorej je však veľmi ťažké ľudí naučiť, aby vyradený spotrebič niekam odniesli. "Robiť to budú len veľmi slušní spotrebitelia." Odhaduje, že okolo 90 percent zákazníkov sa tak správať nebude. Podľa Vojtecha Chovanca je to jeden z dôvodov, prečo treba viac dbať na environmentálnu výchovu.

01 - Modified: 2003-01-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Inscenácia alebo chaos 02 - Modified: 2003-01-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Reformy robiť alebo len o nich hovoriť 03 - Modified: 2003-01-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Akvizičný boj v britskom maloobchode
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 05:31