StoryEditor

K zásadnému obratu k lepšiemu už došlo

23.06.2006, 00:00
Opotrebované pneumatiky sú veľkou záťažou životného prostredia. Environmentálne riziká súvisia najmä s ich skládkovaním. Narušujú stabilitu skládky, zvyšujú riziko požiaru so vznikom toxických plynov, riziko priesaku toxických látok a sú ťažko biodegradovateľné. Na druhej strane predstavujú významný zdroj druhotných surovín.

Opotrebované pneumatiky sú veľkou záťažou životného prostredia. Environmentálne riziká súvisia najmä s ich skládkovaním. Narušujú stabilitu skládky, zvyšujú riziko požiaru so vznikom toxických plynov, riziko priesaku toxických látok a sú ťažko biodegradovateľné. Na druhej strane predstavujú významný zdroj druhotných surovín. Využitím gumového odpadu na výrobu jednej tony gumových výrobkov sa napríklad ušetria až dve tony ropy. Viac k tejto téme v rozhovore s vedúcim sektora opotrebovaných pneumatík Recyklačného fondu RNDr. Ing. Petrom Vozárom.

Aký je ročný potenciál opotrebovaných pneumatík na trhu Slovenskej republiky ?
-- Odhaduje sa na 23 000 -- 24 000 ton. Vzhľadom na predpokladaný rozvoj motorizmu a dopravy všeobecne (napr. v EÚ sa počíta s 2,5-percentným rastom) a tiež na rozvoj výroby automobilov, sa v novom komoditnom programe nášho sektora na budúcich päť rokov uvažuje v cieľovom roku 2010 s 28 000 tonami opotrebovaných pneumatík. Podotýkam, že vždy ide o tzv. novovzniknuté opotrebované pneumatiky. V tom nie je započítané množstvo opotrebovaných pneumatík, ktoré zostali nezhodnotené z predchádzajúcich rokov.

Koľko z tohto množstva vieme vyzbierať? Dá sa tu pozorovať nejaká zmena?
-- Áno. Súčasný stav v zbere a zvoze opotrebovaných pneumatík na Slovensku je určite menej živelný a dosahuje vyššiu úroveň environmentálneho povedomia ako pred začiatkom účinnosti zákona o odpadoch. Výrobcovia alebo predajcovia v kúpnych zmluvách spravidla deklarujú obchodným partnerom odber, poprípade i likvidáciu opotrebovaných pneumatík, a to za žiadne, resp. minimálne poplatky. Aj pre individuálnych zákazníkov je vo väčšine pneuservisov možnosť odovzdať pri výmene pneumatík staré pneumatiky na zhodnotenie, resp. likvidáciu. Recyklačný fond v priebehu svojho doterajšieho pôsobenia finančne podporil viaceré projekty týkajúce sa zberu opotrebovaných pneumatík, takže k dnešnému dňu je zabezpečený zber a zvoz 9 000 ton opotrebovaných pneumatík. Treba tiež dodať, že na vyzbieraní tohto množstva opotrebovaných pneumatík sa podieľajú s prispením Recyklačného fondu i obce a zberové firmy.

Kedy príde k zásadnému obratu pri budovaní komplexného systému zberu, zvozu, spracovania opotrebovaných pneumatík a tiež využitia drviny?
-- Ten už vlastne nastal realizáciou projektu vybudovania technologickej linky v Kechneci na spracovanie opotrebovaných pneumatík a tiež využitia drviny. Na to firma V. O. D. S. dostala prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ a z Recyklačného fondu. Súčasne spoločnosť V. O. D. S., a. s., odkúpila prevádzku firmy Matador -- Obnova v Beluši, a tým prevzala i environmentálne záväzky tejto spoločnosti. Spracovateľské kapacity na materiálové zhodnocovanie opotrebovaných pneumatík na Slovensku budú tak od roku 2006 plne pokrývať predpokladané množstvo opotrebovaných pneumatík zozbieraných na materiálové využitie, t. j. 26 500 ton ročne.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 22:35