Zriadenie národného leteckého prepravcu na Slovensku by si vyžiadalo značné náklady a firma by najmenej prvých päť rokov hospodárila so stratou.
Vyplýva to z analýzy, ktorú si nechalo vypracovať Ministerstvo dopravy. Vytvorenie podmienok pre vznik národnej leteckej spoločnosti v spolupráci s investorom sľúbila vláda vo svojom programovom vyhlásení.
Slovensko v súčasnosti nemá pravidelnú leteckú vnútroštátnu linku. Spojenie medzi dvoma najväčšími mestami, Bratislavou a Košicami, naposledy zabezpečovali České aerolínie (ČSA).
Dopravca ale spomínané lety, na ktoré nadväzovala linka medzi slovenskou metropolou a Prahou, v tomto mesiaci zrušil.
Podľa analýzy by národný letecký dopravca v prvých piatich rokoch činnosti vykázal stratu dohromady vo výške 95,6 milióna eur. Okrem toho by si projekt vyžiadal ďalšie peniaze na prenájom alebo kúpu lietadiel. Celkovo by tak investície do firmy museli dosiahnuť 127,7 milióna až 175 miliónov eur.
Analýza počíta s tým, že národné aerolinky by okrem vnútroštátnych liniek prevádzkovali aj pravidelné lety do zahraničia. Ministerstvo dopravy neuviedlo, či vzhľadom na výsledok analýzy bude presadzovať vznik leteckého dopravcu.
Vnútroštátne lety v minulosti prevádzkovalo niekoľkých firiem, ktoré ale skrachovali.
Medzinárodné letecké linky zo Slovenska v súčasnosti zaisťujú hlavne nízkonákladové aerolinky.
Mnoho Slovákov pri letoch využíva napríklad viedenské letisko, v ktorého tieni je dlhodobo neďaleké bratislavské letisko. Toto letisko chce slovenská vláda prenajať investorovi, ktorý by zabezpečil potrebné investície do jeho rozvoja.