Koordinovaný postup veľkých firiem zvyšuje náklady na verejné zákazky o 30 až 50 percent. Upozorňuje na to Organizácia pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). Ako ukázalo posledné zistenie Protimonopolného úradu, Slovensko nemusí byť výnimkou.
Úrad vyrubil pokutu 1,474 miliardy korún siedmim stavebným spoločnostiam za kartelovú dohodu pri tendri na výstavbu podtatranskej diaľnice Mengusovce - Jánovce. Pokuta sa týka súťaže, ktorú ešte v roku 2004 vyhlásila vtedajšia Slovenská správa ciest. Tá rozdelila 26-kilometrovú stavbu na dva úseky, vyhlásila tender na zhotoviteľa a po otvorení obálok súťaž napokon v júli 2004 zrušila. Dôvodom bol fakt, že ponuky všetkých troch uchádzačov vysoko prevyšovali odhad štátnej expertízy.
Ponuku podalo Združenie Mengusovce (Strabag, Doprastav, Betamont), Konzorcium JV IS Skanska (Inžinierske stavby, Skanska DS, Banské stavby) a portugalská spoločnosť Mota - Engil. Všetky tri ponuky v priemere dosiahli 12,4 miliardy korún, rozdiel medzi nimi nebol ani päť percent, pričom expertízny odhad znel na 8,8 miliardy korún.
"Stačí si porovnať otváranie obálok v prvom a následne v druhom kole súťaže, kde už bola trasa rozdelená na tri samostatné úseky. Keď sa zoberie do úvahy celá dĺžka, všetky ponuky sa točili okolo deviatich miliárd korún. Matematika nepustí - ceny sa v druhom kole znížili asi o 35 percent," konštatuje jeden z neúspešných uchádzačov, ktorý nechcel byť menovaný.
"Hoci bola súťaž zrušená, podaním a zverejnením ponuky došlo k naplneniu kartelovej dohody. Výsledky súťaže sme preskúmali z vlastného podnetu, pretože výstavba diaľnic je veľmi náchylná na porušovanie zákona o ochrane hospodárskej súťaže," uviedol hovorca Protimonopolného úradu Miroslav Jurkovič. Pripomína, že všetky stavebné firmy sa proti prvostupňovému rozhodnutiu môžu odvolať. Priemerná lehota rozkladu je pol roka, no môže sa predĺžiť.
"Sme presvedčení, že kartelovej dohody sme sa nedopustili a proti rozhodnutiu sme podali rozklad," uviedla hovorkyňa spoločnosti Skanska DS Ľubica Polakovičová. Podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Jána Majerského sú len tri obvinené firmy členmi zväzu a tento problém si musia vyriešiť vo vlastnej réžii. "Členovia zväzu dobrovoľne prijali určitý morálny kódex a v jeho zmysle sa musia správať," dodáva Majerský.
Správanie sa veľkých hráčov sa okrem Protimonopolného úradu nepáči ani menším a stredným firmám. "Veľké firmy medzi seba menších hráčov púšťajú len zriedka. Platí to všade vo svete a liek proti tomu neexistuje - jedine byť trpezlivý," konštatuje generálny riaditeľ spoločnosti Hornex Oto Hornáček. Pripomína, že veľké sprivatizované firmy zdedili históriu a postavenie na trhu, kým novovzniknuté si svoje miesto len hľadajú. "Treba si však uvedomiť, že až do minulého roka bola v slovenskom stavebníctve recesia a v drastickom útlme nové hviezdy nevychádzajú," dodáva Hornáček.
Rakúsky stavebný holding Strabac mal vlani v septembri problém s protimonopolným úradom aj v Maďarsku. Ten pre kartelovú dohodu potrestal 14 spoločností pokutou v prepočte 200 miliónov korún. Z toho štvrtina pripadla Strabacu za zakázané dohody v rokoch 2001 a 2002. Celková pokuta predstavovala desať percent z hodnoty objednávok.
Pokuty, ktoré úrad pridelil za úsek Mengusovce, sú podľa Jurkoviča desať percent ročného obratu firiem. Najvyššie majú Strabac a Portugalci (vyše 400 miliónov), viac než 200 miliónov majú zaplatiť Doprastav a Skanska.
StoryEditor
Kartely predražujú stavby
Koordinovaný postup veľkých firiem zvyšuje náklady na verejné zákazky o 30 až 50 percent. Upozorňuje na to OECD. Ako ukázalo posledné zistenie Protimonopolného úradu, Slovensko nemusí byť výnimkou. Úrad vyrubil pokutu 1,474 miliardy korún siedmim stavebným spoločnostiam za kartelovú dohodu pri tendri na výstavbu podtatranskej diaľnice Mengusovce - Jánovce.