Hoci bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko zakotvil do zmluvy s automobilkou Kia záväzok postaviť pre jej manažérov sto domov v Záhorskej Bystrici, s vedením tejto mestskej časti o tom nerokoval.
Poslanec bratislavského zastupiteľstva za Záhorskú Bystricu Anton Beleš poznamenal, že o zámere ministerstva hospodárstva počuje prvý raz. "Ministerstvo s nami zatiaľ nerokovalo," potvrdzuje slová poslanca Katarína Macáková z miestneho referátu výstavby. Dodáva, že bývalý minister Pavol Rusko kedysi v Záhorskej Bystrici chcel postaviť obytné domy pre ľudí z televízie Markíza, od zámeru však upustil.
Stavať sa v obci napriek tomu bude. Zastupiteľstvo Záhorskej Bystrice totiž rokuje s väčšinovým vlastníkom 37-hektárového pozemku v zóne Krče, bratislavskou spoločnosťou East - West Development. Podľa Obchodného registra sa zaoberá aj sprostredkovaním kúpy, predajom a prenájmom nehnuteľností. Hlavným spoločníkom realitnej kancelárie je softvérová firma Asset.
Výstavba v Krčoch
Do lokality Krče, ktorá sa pripravuje na výstavbu obytnej štvrte, by sa podľa Beleša sto rodinných domov zmestilo: "Veľkosť zodpovedá zámerom rezortu hospodárstva na bývanie vrcholných manažérov automobilky Kia," odhaduje poslanec.
Podľa internetovej ponuky sa v Záhorskej Bystrici predáva štvorcový meter ornej pôdy za 3 400 korún. Polia zatiaľ na stavebné pozemky neprekvalifikovali. "Cena zodpovedá, majitelia pozemkov boli veľmi nároční," konštatuje Macáková. Jednoduchý výpočet však prezrádza, že 37-hektárový pozemok vychádza na 1,2 miliardy korún. Podľa odhadov realitných maklérov sa na takejto ploche dá postaviť podstatne viac ako sto domov.
Realitka East - West Development svoje zámery s lokalitou Krče HN odmietla prezradiť.
Ak by však celá investícia do výstavby domov mala skončiť pri štátnych 250 miliónoch zakotvených v investičnej zmluve s Kia, jeden dom by vyšiel na 2,5 milióna. Za tieto peniaze sa podľa maklérov nedá postaviť ani väčší byt.
Kórejčania to asi nebudú
Vrcholní manažéri automobilky Kia v Záhorskej Bystrici nakoniec asi bývať nebudú. Podľa dôveryhodných zdrojov HN sa veľkolepý plán na výstavbu sto rodinných domov pre šéfov kórejského podniku zastaví. Zástupcovia automobilky mlčia. "Zatiaľ sa k tomuto problému nebudeme vyjadrovať," odpovedá manažér pre komunikáciu spoločnosti Dušan Dvořák.
K zastaveniu výstavby domov v lukratívnej lokalite sa nevyjadril ani budúci minister hospodárstva Jirko Malchárek. "Mám dnes plnú hlavu politiky a rokovaní v parlamente," ospravedlňuje sa. Pripomína však, že nadštandardný zámer o ubytovaní nebol konzultovaný na vláde a presahuje možnosti, ktoré sú obvyklé v krajinách Európskej únie.
Kórejčania si Záhorskú Bystricu vybrali sami
Hoci primátor Žiliny Ján Slota manažérom kórejskej automobilky ponúkal viaceré lokality v okolí mesta, ako napríklad v Rajeckých Tepliciach, šéfovia z Kie chceli bývať v hlavnom meste. "Vyberali si z viacerých ponúk, ktoré im ministerstvo predložilo," tvrdí hovorca bývalého ministra hospodárstva Maroš Havran. Manažéri sa podľa Havrana rozhodovali na základe viacerých kritérií. Konkretizovať ich však nevedel. "Jedným z kritérií určite bola blízkosť výberovej školy pre ich deti. Preto štát ponúkol automobilke pozemky v blízkosti Bratislavy," tvrdí. "V zmluve je, že po čase si tieto domy aj s pozemkami Kórejčania kúpia. Tieto informácie potvrdil aj generálny manažér projektu Hyundai/Kia Stanislav Vinc. Ku kúpe by malo dôjsť po piatich rokoch, za obstarávacie ceny znížené o odpisy.