StoryEditor

Matovič zverejnil "utajenú" zmluvu: Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, zaplatí 400 miliónov eur

31.01.2020, 12:55
Autor:
TASRTASRmahomaho
Diaľničiari aj ministerstvo dopravy tvrdenia OĽaNO odmietajú. Strana podľa rezortu kope do otvorených dverí.

Národná diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy nepripravujú novú súťaž na výber nového výhodnejšieho dodávateľa mýtneho systému na Slovensku. Tvrdí to opozičné hnutie OĽaNO, ktoré v piatok zverejnilo zmluvu so spoločnosťou SkyToll, ktorá tento systém prevádzkuje.

Chýbajú však dodatky k tejto zmluve. Podľa OĽaNO sa nový tender nepripravuje, lebo ministerstvo aj NDS kryje biznis Smeru.

OĽaNO upozornilo na vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho, ktorý sa v minulosti vyjadril, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za "symbolické jedno euro".

Vážny klamal, tvrdí Matovič

OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.

"Pán Vážny ako minister dopravy opakovane celé Slovensko vedome klamal, že si budeme na splátky splácať tento mýtny systém, lebo si to nemôžeme dovoliť kúpiť celé, ale na konci po 13 rokoch to prejde za euro do rúk štátu," vyhlásil líder OĽaNO Igor Matovič v piatok na tlačovej konferencii.

Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu, ako aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.

"Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur," vyčíslil Matovič a celú kauzu označil za "biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov".

"Okradli ľudí o 700 miliónov eur a chcú nás okradnúť o ďalších 400 miliónov eur," vyhlásil Matovič.

V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur.

Spoločnosť SkyToll namieta "tajnosť" zmluvy. Tá podľa spoločnosti nie je a nikdy nebola utajená, rovnako ako neboli utajené ani jej následné dodatky, realizované na základe žiadostí Národnej diaľničnej spoločnosti. Zmluva je zverejnená na webe SkyTollu.

Diaľničiari to odmietajú

Národná diaľničná spoločnosť dôrazne odmieta informácie hnutia OĽaNO, označila ich za nepravdivé. Spoločnosť uviedla, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok. 

"Koncom decembra sme k tendru na komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami sme zaslali desiatkam spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke NDS," uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Diaľničiari tvrdia, že aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúva do štúdie realizovateľnosti.

"Tú následne predložíme Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií. Okamžite po vyhodnotení dokončíme súťažné podklady na verejné obstarávanie, ktoré zašleme Úradu pre verejné obstarávanie. Nový tender na komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy," priblížila Michalová.

Zároveň uviedla, že NDS neuvažuje nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredí sa na vyhlásenie novej súťaže.

Kopanie do otvorených dvier

Ministerstvo dopravy upozornilo na to, že minister Árpád Érsek dlhodobo hovorí o nevýhodnosti zmluvy.

"OĽaNO opäť kope do otvorených dverí, súčasný minister dlhodobo deklaruje, že zmluva so spoločnosťou Skytoll je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše. Ministerstvo už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť," uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Ministerstvo plánuje vypísať súťaž v máji tohto roka.

"Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná," doplnila Ducká s tým, že navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami Európskej únie o mýtnom systéme.

Slovensko má len dve možnosti

Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov. "Dokopy ide o 500 miliónov eur. Tu je odpoveď prečo NDS ani ministerstvo dopravy, pod vedením Árpáda Érseka a za asistencie strany SNS, nekonajú. No robí tak preto, lebo Slovensko má len dve možnosti," podotkol Matovič.

Podľa neho buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu a za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur.

Najvyšší kontrolný úrad upozornil ešte vlani v novembri na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku.

Vážny podal trestné oznámenie

Vážny ako súčasný poslanec parlamentu vo štvrtok podal pre situáciu, ktorá vznikla okolo mýtneho systému, trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru na neznámeho páchateľa.

Domnieva sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov, a to trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade aj trestného činu poškodzovania cudzích práv.

Dôvodom podania trestného oznámenia podľa neho je, že v súvislosti s vybudovaním mýtneho systému v súčasnosti "neutíchajú útoky na jeho osobu".

"Je cítiť, že vrcholí predvolebná kampaň. Táto téma sa stala predmetom nekorektného politického boja. Trvám na všetkých argumentoch, ktoré som uviedol. Verím, že polícia a príslušné orgány celú kauzu vyšetria nestranne, odborne a dúfam, že v termíne do parlamentných volieb," vyhlásil Vážny po tlačovej konferencii OĽaNO.

Ministerstvo dopravy koncom vlaňajška uviedlo, že nová súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému bude už úloha novej vlády.

O výhodnejšom nastavení prerozdelenia príjmov z prevádzky tohto systému bude totiž možné rozhodnúť až po skončení aktuálne platnej zmluvy.

01 - Modified: 2024-11-02 10:50:49 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: Čo koaličnú partiu ťahá ku dnu 02 - Modified: 2024-11-02 06:49:35 - Feat.: - Title: Matovičovi po roku padla celá vláda, výmena ministra pôsobí teraz ako bežná politika, tvrdí Hrabko 03 - Modified: 2024-10-31 14:46:35 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: Čo koaličnú partiu ťahá ku dnu 04 - Modified: 2024-10-25 10:29:46 - Feat.: - Title: Premiér spáchal podvod voči vlastným voličom. V EÚ je izolovaný, reagujú matovičovci na prvý rok Ficovej vlády 05 - Modified: 2024-10-16 15:02:51 - Feat.: - Title: V automate úpravy minimálnej mzdy by sa mala pre budúci rok urobiť zmena
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. november 2024 11:57