Dopravných nehôd, pri ktorých sa zrazí na priecestí vlak s autom, stále pribúda. Neopatrnosť vodičov, nerešpektovanie svetelného a zvukového výstražného znamenia či obyčajný hazard spôsobujú takmer denne tragédie, pri ktorých zbytočne vyhasínajú životy, v najlepšom prípade sa posádka auta ocitne na jednotke intenzívnej starostlivosti.
Odtiahnutím vraku z miesta nehody sa však problémy pre vodiča a jeho najbližších zďaleka nekončia. Hazardéri na priecestiach musia počítať s tým, že ich neopatrnosť im môže poriadne "prevetrať" peňaženku.
Prednedávnom sa na železničnom priecestí medzi Úľanmi nad Žitavou a Vrábľami zrazil osobný vlak s kamiónom. Motorový vozeň sa vykoľajil, kamión skončil mimo cesty. Na miesto nehody musel prísť nehodový vlak, ktorý "nakoľajil" poškodený motorový vozeň. Zranil sa rušňovodič, vlakvedúci a dokonca aj jeden cestujúci. Predbežná hmotná škoda na vlaku sa odhaduje na 8 miliónov korún. Toľko fakty. Otázka však znie: Kto to všetko zaplatí?
Pri nehodách na železničných priecestiach je okrem polície vždy prítomný aj zástupca železničnej inšpekcie, ktorý celú nehodu zadokumentuje a odhadne škodu. Na rad prichádza zistenie totožnosti vodiča -- hazardéra -- a poisťovne, ktorá mu auto poisťovala. Po komisionálnej prehliadke poškodeného vlaku, pri ktorej je už prítomný aj zástupca poisťovne, sa rušeň či vozeň opraví, pri ťažkých nehodách dokonca vyradí z evidencie. Oprava železničných vozidiel vôbec nie je lacná, navyše, ak sa k tomu pripočíta poplatok za zmeškanie vlaku, objednanie náhradnej autobusovej dopravy, oprava poškodených koľajníc či zabezpečovacieho zariadenia... Suma sa môže vyšplhať aj na viac ako šesťciferné číslo.
Majiteľ vozidla, ktorý zapríčinil dopravnú nehodu, dostane, samozrejme, poštou kópie všetkých faktúr. Zákonná poistka motorového vozidla však nemusí pokryť všetky náklady spojené s nehodou. A tak si vodič musí často pripraviť nemalú hotovosť. Prípadne očakávať návštevu exekútora.
Naozaj tieto nepríjemnosti nestoja za tú námahu -- dobre sa treba pred priecestím rozhliadnuť, či sa neblíži vlak? Alebo radšej riskovať život svoj, spolucestujúcich či cestujúcich vo vlaku?