Nielen betón a vozovka, ale aj systém svetelnej signalizácie, telefónov, kamier či protipožiarnych zariadení. To všetko obsahujú cestné tunely, pričom práve tieto komponenty treba z času na čas opraviť.
V prípade dvoch slovenských tunelov na východe zmluva o ich údržbe vypršala v priebehu minulého roka, kontrakt s novým dodávateľom však zatiaľ stále podpísaný nie je. Ide o najdlhší cestný tunel na Slovensku – Branisko a tunel Šibenik.
„Platnosť servisnej zmluvy pre Branisko sa skončila 30. septembra 2020 a záručná lehota tunela Šibenik sa skončila v novembri 2020,“ potvrdila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Starostlivosť o dve diaľničné stavby v Prešovskom kraji, ktorými denne prejde 10-tisíc áut, začali diaľničiari súťažiť v jednom balíčku až v posledný septembrový deň. Predpokladaná suma za služby počas štvorročnej zmluvy bola v tendrových podkladoch stanovená na 7,3 milióna eur. Výsledná cena zatiaľ známa nie je, v decembri však diaľničiari zverejnili víťaza, ktorým je združenie firiem Deltech a Eltodo. Práve oni už od roku 2016 až do septembra boli na Branisku.
Zmluva by však mala byť podpísaná, v prípade, ak neprídu na scénu námietky, až vo februári. To v prípade Braniska znamená takmer polročný výpadok. Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka je to vážna otázka, lebo v prípade, ak by sa v tuneli pokazila aj menšia vec, mohlo by to napríklad pri požiari znamenať veľký problém. „Diaľničiari si to opraviť nevedia, museli by odstaviť tunel, až pokiaľ niekoho nevyberú. A to nehovorím o pravidelných revíznych prehliadkach tunelov. Prečo to začali obstarávať neskôr?“ nešetril kritikou Čermák.
Aj podľa ďalšieho investičného exriaditeľa spoločnosti Jiřího Hájeka, ktorý bol vo funkcii za ministra Árpáda Érseka, ide o zlyhanie súčasného manažmentu. „V minulosti sa takéto veci neodpúšťali a odvolaní boli aj členovia predstavenstva,“ hovorí Hájek, ktorý odkazuje na odvolanie prevádzkového riaditeľa Petra Osvalda v roku 2017. Ten zodpovedal za neskorú dodávku posypovej soli a jej následné pofidérne nakupovanie cez burzu. Podľa Hájeka je rizikové najmä Branisko, ktoré je v zlom stave už roky. „Ja by som pomaly cez Branisko ani nejazdil, ak viem, že sa ani neservisuje. Keď sa tam niečo stane, vyvstáva tu otázka, ako to budú riešiť. Mohli by zriadiť priame rokovacie konanie s niekým, kto by havarijný stav odstránil. Pokiaľ by neriešili ani toto, tak je to skutočne stav verejného ohrozovania,“ dodal Hájek, ktorý sa nedávno uchádzal o pozíciu šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti.
Mohol to byť úmysel
Dopravný analytik Rastislav Cenký situáciu nevidí až tak čierno, dokonca to podľa neho mohol byť aj zámer. Analytik tvrdí, že nemať servisnú zmluvu nie je taký problém, ak sa niečo nestane. Niekedy je však lepšie ju mať, pretože zodpovednosť prechádza na externý subjekt. „Keď sa niečo stane v tuneli a nemáte servisnú zmluvu, neznamená to, že nemáte niekoho servisne podchyteného alebo že nemáte dohodu, že vám na základe ad hoc objednávky nespraví výjazd a servis. Môžete mať poskytované rovnaké služby, akurát nebudú na takej úrovni,“ hovorí Cenký. Cez dva tunely prejde denne 10-tisíc áut.
Údržba Braniska stála v roku 2019 diaľničiarov 439-tisíc eur, kým v minulom roku to bolo 452-tisíc. Za údržbu menšieho tunela Šibenik diaľničiari neplatili za posledné roky nič, keďže tu plynula záručná lehota. To, koľko stáli práce okolo tunelov po skončení zmlúv a ako a či sa na nich robila nejaká údržba, diaľničiari do uzávierky nepovedali.
Problémy má aj Višňové
Problém s obslužným personálom má aj tunel Višňové, ktorý je stále vo výstavbe. Štát aktuálne rieši jeho stráženie, keďže zmluva s pôvodnou službou vypršala v decembri. V súčasnosti tento diaľničný úsek podľa informácií Denníka N stráži aj polícia, pričom diaľničiari oslovili viacero štátnych inštitúcií, ktoré disponujú kapacitami. Súťaž o novú SBS tu stále prebieha a predlžuje ju už aj námietka. O stráženie sa uchádza aj nitriansky Bonul. Po odchode zhotoviteľa si diaľničiari vybavovali stráženie Višňového cez menšie zmluvy pod 70-tisíc, ktoré nemusia byť zverejňované. S riadnou súťažou na stráženie prišli až po tom, ako dostali od Úradu pre verejné obstarávanie pokuty. A to preto, lebo stráženie dávali na striedačku bez riadnej súťaže dvom firmám Lama a Spoma.
Tieto spoločnosti majú prepojenie aj na bývalého riaditeľa Kriminálneho úradu Finančnej správy Ľudovíta Makóa, ktorý je v súčasnosti trestne stíhaný. Za päticu objednávok vyrubil úrad pokutu vo výške deväťtisíc eur. Pochybné zmluvy pochádzajú najmä z čias minulej vlády. Jednu z preverených listín, a to zo 7. mája 2020, však podpísal už terajší investičný riaditeľ diaľničiarov Miloš Vicena.
Úrad videl problém aj v tom, že nebol zdokumentovaný celý priebeh verejného obstarávania týchto zákaziek. Diaľničná spoločnosť neuchovala všetky doklady a dokumenty, pričom je tak povinná urobiť do 10 rokov od podpisu zmluvy. To mohlo mať podľa úradu vplyv na výsledok obstarávania, keďže v dokumente chýbali ponuky uchádzačov. Výška pôvodnej pokuty bola 18 700 eur. Keďže pripomienky diaľničiarov boli akceptované, sankcia klesla o polovicu.
Stanovisko NDS Údržbu všetkých tunelov má NDS zabezpečenú. Vykonáva si ich vždy vlastnými kapacitami. Aj v súčasnosti. Ak mala byť v septembri 2020 vysúťažená nová servisná zmluva, predchádzajúce vedenie NDS malo spustiť verejnú súťaž najneskôr v januári 2020, čo sa žiaľ nestalo. Súťažná dokumentácia a súťažné podklady, ktoré pripravovalo predchádzajúce vedenie boli v tak nekvalitnom stave, že nové vedenie NDS začalo okamžite s prípravou dokumentácie a súťažných podkladov tak, aby mohlo byť verejné obstarávanie riadne začaté. Nové vedenie NDS tak len zachraňovalo to, že predchádzajúce vedenie nevyhlásilo súťaž v dostatočnom časovom predstihu. Pre tento účel bolo nútené rozhodnúť o využití krátkodobého kontraktu na nevyhnutný čas. |