StoryEditor

Tovar vyložíte na družstve a nikdy nedodáte. Slovenskú logistiku poznačili za tri dekády podvody aj vojna

21.04.2022, 19:30

V ostatných rokoch sa udialo dosť veľa udalostí, ktoré zamiešali karty vo vašom biznise. Ako ste sa s nimi popasovali?

Prvý bol brexit. Jeho následky trvajú stále. Napriek tomu, že sa nejaké opatrenia pripravovali spolu s colnými orgánmi aj na Slovensku, boli štáty, ktoré mali postupy vypracované lepšie, a štáty, ktoré to mali vypracované horšie. Podstatné bolo, že my ako krajina sme tu nehrali hlavnú úlohu. V prvej línii boli Belgicko, Holandsko a susediace krajiny. Potom tam boli veľkí hráči, ktorí mali s Britániou veľké kooperácie. Aj napriek snahe britskej strany sme sa dostávali k informáciám relatívne neskoro, ako nakoniec všetci.

Aký to teda malo vplyv na segment?

Tým, že vieme vyvážať a vyvážame do Ruska, Číny či do Austrálie, vieme voziť aj do Veľkej Británie. Len tu pribudli colné úkony navyše. Deklaranti museli zvyšovať výšku colných zábezpek nielen v dôsledku vzniku novej colnej bariéry, ale aj vzhľadom na zdĺhavosť procesu od nakládky do preclenia tovaru v Spojenom kráľovstve. Toto bol problém pre mnohé firmy. Vo Veľkej Británii tiež nestíhali vyclievať, lebo im chýbali colní deklaranti. Vyriešili to tak, že povolili tovar vyložiť a predĺžili interval na jeho preclenie. Pre slovenské colno-deklaračné firmy to znamenalo, že tovar zostával v režime tranzit, a teda mali naďalej blokované zábezpeky. Bolo s tým dosť problémov a doteraz to nie je zďaleka také, ako bolo predtým.

Potom prišla pandémia.

Začal to problém so zablokovaným Suezským prieplavom. Firmy, ktoré v minulosti chceli robiť v systéme just in time alebo just in sequence, s takýmto problémom nepočítali. Pre prípad, ak by vypadla dodávka, mali vždy určité zásoby. Ak však niekto zablokuje Suez, celý systém sa vám nabúra. Firmy preto boli nútené prehodnocovať nastavenie systémov zásobovania. Mnohé začali tvoriť väčšie zásoby. Súčasne nám začali chýbať kontajnery v čínskych prístavoch. V Európe boli, ale do Ázie sa museli voziť prázdne a toto musel niekto zaplatiť. Vplyvov bolo veľmi veľa. Niektoré čínske prístavy sa napríklad pre covid dočasne zatvárali. Vírus rozbil v našom segmente celé systémy zásobovania. Niekde sa zásoby vyčerpali, niekde, naopak, nahromadili.

Je takýto systém dodávok na čas udržateľný, alebo ho budú firmy v budúcnosti prehodnocovať?

Závisí to od prípadu. Systém sám osebe je vy...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2021-02-02 07:38:01 - Feat.: 0 - Title: Dostanú milióny na nové vozidlá, autobusári idú aj napriek pomoci protestovať 02 - Modified: 2021-02-16 11:32:48 - Feat.: 0 - Title: Zúfalstvo na nemeckých hraniciach. Dopravcovia chcú pomoc Matoviča a Čaputovej 03 - Modified: 2021-02-24 20:02:40 - Feat.: 0 - Title: Nie je z čoho. Nákladné vlaky ostali bez pomoci 04 - Modified: 2021-05-06 13:33:26 - Feat.: 0 - Title: Absurdistan na kolesách. Železničná sieť je v rozklade, hovorí šéf dopravnej firmy
01 - Modified: 2024-10-01 13:30:00 - Feat.: - Title: Desiatky investorov chcú podnikať na východe. Láka ich najmä diaľnica na Ukrajinu 02 - Modified: 2024-04-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Poliaci sa s vodíkovými plánmi uskromnili. Známy podnik u nás už čoskoro ohlási prvý nabíjací hub pre kamióny 03 - Modified: 2021-06-04 16:44:41 - Feat.: - Title: Stroj globálnej logistiky sa zadrháva. Firmy sedia na veľmi tenkom konári, varujú experti 04 - Modified: 2019-10-09 14:12:38 - Feat.: - Title: Slovákov treba učiť, ako jazdiť po diaľnici, hovorí analytik o zvyšovaní rýchlosti 05 - Modified: 2016-09-25 21:11:14 - Feat.: - Title: Únia chce eko kamióny. Pomôcť môžu troleje
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 18:14