StoryEditor

Človek by mal hrať fér

17.07.2007, 00:00
Dnes konateľ spoločnosti Media Project Agency Jiří Ščobák.

Čech žijúci v Bratislave, ktorý sa venuje archeológii, zoológii, square dance, turistike a mnohým ďalším aktivitám. Dnes je spolumajiteľom spoločnosti Media Box a jediným konateľom Media Project Agency, ktorá má zaregistrovanú ochrannú značku Zlatá minca. Muž, ktorý miluje život, 36-ročný Jiří Ščobák.

Archeológia nevyšla
Začiatky kariéry spája s detstvom. "Začínal som ako šestnásťročný, keď som predával prebytky svojich myší, potkanov a škrečkov na tržnici. Vtedy som bol známy tým, že som dokázal predať myš aj človeku, ktorý ju pôvodne kúpiť nechcel." I keď vyštudoval "len" strednú školu, jeho vedomosti by mu mnohí vysokoškoláci mohli závidieť. Ako chlapec túžil po profesii zoológa a neskôr archeológa. "Mám dokončené len gymnázium, i keď som študoval na vysokej škole v Prahe klasickú archeológiu. Rozhodol som sa nedoštudovať, pretože som zistil, že aj keď je to pekné, nedokážem sa z toho uživiť. Navyše ako vyštudovaný klasický archeológ v Česku alebo na Slovensku môžete kopať len v Bulharsku a do Grécka si vás nepustia."
Od masáží k agentúre
V roku 1993 sa Jiří Ščobák presťahoval z Prahy do Bratislavy kvôli vtedajšej priateľke. Prvú prácu po príchode na Slovensko si hľadal tri mesiace. "Keďže som si hneď po gymnáziu stihol spraviť ročnú masérsku školu, prvé tri mesiace som pracoval ako masér." Jeho ďalšie kroky smerovali k profesii, ktorú robí dodnes. "Potom som skúšal predávať inzerciu pre jeden katalóg a dokonca sa mi podarilo aj niečo predať," hovorí s úsmevom. "Neskôr som prišiel s katalógom za vtedajším marketingovým riaditeľom Trendu a on ma začal presviedčať, aby som u nich pracoval. Chceli, aby som pre nich urobil prílohu o cestovnom ruchu a ja som povedal, že to skúsim." Keďže od neho chceli okolo osem strán a on im priniesol prílohu, ktorá mala 24, boli nadšení. "Prílohu o cestovnom ruchu som robil aj ďalšie tri roky, jeden rok mala až sto inzerentov. Tiež som vytváral prílohu výstavy, kde mi raz z 35 slovenských výstavných spoločností inzerovalo 33. Po prvýkrát v živote som prišiel k práci, čo ma bavila a bol som v nej dobrý. Tešila ma komunikácia s ľuďmi vo firmách. Viacerým naozaj, keď poviete, že ich radi vidíte, myslíte to vážne."
Okrem príloh cestovanie a výstavy robil aj prílohy strojárstvo, chémia alebo alarm. "Bol som úplne prvý manažér, ktorého mali pre túto oblasť, príloha cestovanie bola prvá, ktorú Trend vyrobil sám." K práci, ktorá ho doteraz živí, sa dostal bez odborných škôl aj bez skúseností. "Postupne som sa vypracoval na pozíciu, kde som viedol vlastný tím." Keď opustil Trend po štyroch rokoch v roku 1998, skúšal šťastie v novinách. "Potom som už organizoval menší tím aj v denníku Pravda." No jeho púť sa nekončila. Ďalšie tri roky na pozícii vedúci predaja inzercie v spomínanom denníku sa venoval tomu istému povolaniu aj v spoločnosti Zoznam, odkiaľ po dvoch mesiacoch prešiel do Media Worku. "Do Media Worku, čo bol media representative denníka Práca, ma vzali ako obchodného riaditeľa. Nakoniec som založil spoločnosť Media Box s tímom, ktorý nebol schopný zamestnať Media Work." V tejto firme bol dva roky majiteľom a po dosiahnutých skúsenostiach sa rozhodol založiť iba vlastnú. "Povedal som si, že skúsim vytvárať tematické prílohy pre viaceré tituly a zriadil som si Media Project Agency, kde som už sám. Stále sa učím veľa nových vecí, napríklad pri práci na Zlatej minci som sa naučil veci ako vyrábať televízne spoty a tak ďalej," hovorí o svojich bohatých pracovných skúsenostiach.

Práca vás musí baviť
"Pred dva a pol rokom som spustil projekt pod názvom Zlatá minca. Ide o súťaž, ktorá slúži na orientáciu verejnosti v ponuke finančných produktov spomedzi bánk, poisťovní a iných finančných subjektov na Slovensku." Aj keď tento projekt nie je čisto jeho nápad. Ako hovorí, "prvotnú inšpiráciu som dostal od jednej agentúry. Mojou zásluhou je však podoba, akú má Zlatá minca dnes."
"Mňa táto práca baví a o inej nepremýšľam," potvrdzuje Ščobák. "Je tam ešte priveľa práce a bolo by zbytočné hovoriť, čo bude o niekoľko rokov, keď neviem, čo bude o pol roka. Dalo by sa povedať, že som spokojný a šťastný. Ale ambície určite sú. Chcem, aby bola Zlatá minca ešte známejšia a úspešnejšia." Jiří Ščobák je jedným z tých, ktorí sú presvedčení, že ak chcú svoju prácu robiť dobre, musí ich baviť.
Nadšenec pre square dance
V súčasnosti je vo svete square dance tzv. caller, čo je človek, ktorý vás to učí tancovať. "Tancuje sa na známe hity. Medzi fragmenty pôvodného textu sú vložené anglické názvy figúr, ktoré tanečníkom hovoria, akú figúru majú tancovať. Pretože caller improvizuje, tanečník nikdy dopredu nevie, čo má robiť." Táto záľuba je pre neho výnimočná, pretože si dokázal nájsť priateľov po celom svete. "Ľudia, ktorí sa venujú tomuto druhu tanca, sú všetci rovnakí. A tak si všetci máme čo povedať." Priateľov má napríklad z Rakúska, Nemecka, ale aj z Ameriky. "Patrím do širšej skupiny najlepších európskych callerov." A čo sa týka zvyšku sveta, jeho meno tiež nie je neznáme. Mnoho voľného času venuje práve tomuto hoby. "Nie je najobľúbenejšie, ale najaktívnejšie sa mu venujem," dodáva.
Rodina ho napĺňa pokojom
Rodina je pre Jiřího Ščobáka hlavný zdroj pocitu uspokojenia. Je už desať rokov ženatý a má 9-ročnú dcérku. "Svoju ženu som spoznal na jednom tréningu square dance, kde prišla ako začiatočníčka." Ako ľudia si sadli, a tak sú spolu stále šťastní. "Svoje záľuby sa snažím prežívať so svojou rodinou."
Fascinovaný prírodou
V jeho byte nájdete mnoho akvárií. "Mám ich viac pre akvarijné rastliny ako pre ryby." Cíti nedostatok informácií a veľmi veľa číta. "Hlavne zoológia ma baví. Pôvodne som chcel študovať zoológiu. V Prahe som nechal vyše sto prírodovedných knižiek." Ďalej ho fascinuje starovek, antropológia, cestovanie, veľmi rád fotografuje, venuje sa vysokohorskej turistike. "Je toho priveľa. Tiež veľmi rád šnorchlujem, čítam detektívky." Svoj život žije naplno a výraz "to sa nedá" nepozná.

Čo ma baví...
cestovanie
archeológia
zoológia
akvaristika
pestovanie rastlín
filatelia
Čo ma nebaví...
nuda
všedný stereotyp

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. november 2024 08:40