Bruselu sa totiž nepozdáva, že cesta vedúca povrchom zasahuje do chránených území. Okrem toho Národná diaľničná spoločnosť má už od septembra minulého roka štúdiu, podľa ktorej cesta naozaj narúša životné prostredie a navyše je o 140 miliónov drahšia, než iná alternatíva cez tunely. Celý proces výstavby by sa však odsunul o dva - tri roky. S ním už začala predchádzajúca vláda. Nové vedenie rezortu dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) výstavbu zastavilo ešte pred tým, než bola štúdia známa.
Ministerstvo ani NDS neodpovedali na otázku, či zvolia lacnejší a ekologickejší variant. "Myslím, že štúdia je dostatočne realistická a lacnejšia alternatíva nenarúša životné prostredie,“ potvrdil environmentalista Ján Topercer.
Čudné štúdie
Predchádzajúci minister dopravy Ľubomír Vážny argumentoval začatie výstavby tým, že podľa ich štúdií je naopak cesta povrchom lacnejšia. K štúdii pre NDS sa nevyjadril, pretože je v zahraničí.
Vážneho predchodca Pavol Prokopovič (SDKÚ-DS) má vo veci jasno. "Ak je to lacnejšie riešenie a navyše neškodí životnému prostrediu, ministerstvo dopravy by malo zvoliť túto alternatívu.“
Paradoxne práve minister druhej vlády Mikuláša Dzurindu odštartoval projekt výstavby cesty povrchom. Ten pritom vychádzal zo štúdie, ktorá hovorila, že tento variant je lacnejší. K druhej alternatíve cez tunely by musela byť vypracovaná nová projektová dokumentácia. A práve tá by podľa Prokopoviča odsunula výstavbu o dva až tri roky.
Brusel nás nepustí
Jedna z najkomplikovanejších častí diaľnice D1 robí vrásky na čele politikov už niekoľko rokov. V roku 2009 na problém so životným prostredím upozornili Brusel slovenskí ochranári. Argumentovali tým, že cesta vedie cez chránené územia so vzácnymi biotopmi. Európska komisia sa začala problémom vážne zaoberať a hrozí nám strata eurofondov. A to v prípade, ak sa potvrdí, že výstavba je v rozpore s európskou smernicou o ochrane životného prostredia.
Podľa ekológa Petra Straku je to viac než isté. "S riešením po povrchu cez Európsku komisiu neprejdeme, aj keby sme neviem čo urobili,“ upozornil. Brusel však dodnes oficálne túto možnosť nezavrhol.
Ekológ podľa svojich slov nerozumie, prečo ministerstvo doteraz nezvolilo druhú alternatívu. "Jediný argument za povrchové riešenie, ktorý som počul, je ten, že máme vydané stavebné povolenie.“
Problémov je viac
Úsek okolo Martina však nie je jediný, ktorý brzdí diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Figeľ musí najnovšie riešiť časť cesty pri Levoči Jánovce - Jablonov. Tender, ktorý vyhlásila diaľničná spoločnosť ešte v minulom roku, totiž napadla jedna z najväčších stavebných firiem na Slovensku - Doprastav. Podmienky tendra totiž neboli dostatočne presné, čo uznal aj Úrad pre verejné obstarávanie. NDS teraz musí spresniť podmienky, súťaž sa zastavila a oddialila sa tak aj samotná výstavba. Ministerstvo nereagovalo ani na otázku, aké ďalšie tendre chce vyhlásiť ešte v tomto roku.

